Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 677
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 10 Mei 2020, 09:38

hahaha.

ik spreek nu even over de gevoelsmatige periode van reiniging.
maar deed het niet om te verifiëren maar omdat de klachten weer optraden (voornamelijk sponzig gaspedaal, slome respons).
was daarna steeds opgelost dus het had ook echt nut.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 7120
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2020, 11:52

Roger schreef:.....
bij alle drie lekten de kabelbomen olie tot op de ECU. alle drie vervangen maar ook dat is geen garantie dat het ophoudt.
.... .


Ik heb al wel vaker geopperd dat het een soort loterij is.

Een serieus percentage van de wiring-harness lekt. Heb je een auto waar het wiring-harness niet lekt ... verander dan niks.
Heb je een lekkend wiring-harness dan kan een vervanger een verbetering geven ... maar dat is dan dus die loterij.

Alternatief is ergens een gesoldeerde olie-blokkade aanbrengen, eventueel met een olie-aftap-voorziening.
Massief gesoldeerd en goed afgedicht zou er geen olie door de kabeltjes meer kunnen lopen.

En ... misschien hangt die lekkage-loterij zelfs wel samen met toevallige verschillen in Td5-blokken: Wellicht bouwt de een wel meer druk op als de ander. Olie heeft weliswaar de neiging om te kruipen, maar de verhalen over de serieus met olie verzadigde kabelbomen vraagt toch iets meer als een trage "kruip".   (Zo'n individueel motor-blok-verschil zou ook verklaren waarom bij sommigen het nooit over gaat.)

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 677
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 10 Mei 2020, 16:25

tja. het idiote vind ik nog dat het zelfs van de ene naar de andere stekker loopt en vervolgens weer capilair verder naar de stekker van de ECU loopt.
Het moet de stekker voor op de kop van het blok overbruggen om bij de ecu te komen.

ongelooflijk.

maar goed, ik haal van de week nummer 4 op dus wie weet heb ik ook eens geluk.

maar de verwachtingen zijn wat dat betreft niet al te hoog gespannen.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2030
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mei 2020, 20:01

Roger schreef:tja. het idiote vind ik nog dat het zelfs van de ene naar de andere stekker loopt en vervolgens weer capilair verder naar de stekker van de ECU loopt.
Het moet de stekker voor op de kop van het blok overbruggen om bij de ecu te komen.

Inderdaad. Bij mijn Td5 (bj. 2001) is die stekker vooraan, in de kop, dan ook vettig. De olie komt tussen het aluminium van de kop en het kunststof deel van de contrastekker door; in die stekker is het namelijk kurkdroog. Bij mijn reserve verstuiverkabelboom (voor in de kop), zitten daar twee o-ringen omheen die voor de afdichting horen te zorgen.
Af en toe maak ik die stekker aan de buitenkant schoon met remreiniger. Als daar geen olie zit kan het ook niet verder gaan richting ECU, dacht ik zo.
En in de stekker bij de ECU heb ik nog geen olie gezien.

Gister toevallig eens (online) op zoek gegaan naar wat er zoal aan Viton o-ringen leverbaar zijn, die mogelijk zouden kunnen passen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor JohanFreelander » 10 Mei 2020, 20:10

Bedankt voor de prachtige reacties!!

De ketting (en spanners) die de nokkenas en dus ook de pompverstuivers aandrijven,
hebben die een vervangingsinterval?

Auto is er helaas nog niet, ik meld me weer als het zover is!!
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs
Berichten: 7120
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2020, 20:21

Erik Peters schreef:....Bij mijn Td5 (bj. 2001) is die stekker vooraan, in de kop, dan ook vettig. De olie komt tussen het aluminium van de kop en het kunststof deel van de contrastekker door; in die stekker is het namelijk kurkdroog. .... .

Tja, als de olie nu toch naar buiten moet komen dan maar beter aan de buitenkant van de stekkerverbinding :ugeek:

Groeten MarcS

conny
Berichten: 606
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor conny » 12 Mei 2020, 11:33

Distributieketting behoeft geen onderhoud, zou alleen kunnen rekken. Het is een flinterdun fietskettinkje. :lol:

kuyperh
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor kuyperh » 12 Mei 2020, 19:55

Edward schreef:Tussenbak reviseren is een eenvoudig klusje dat prima zelf te doen is zonder echt speciaal gereedschap. Dus als je het moet of wilt uit besteden is een een betaalbaar gebrek.


Deze vond ik interessant! Want:

Jaren geleden had ik een rotte tussenbak bij mijn TD5. Mijn specialist peinsde geen moment over reviseren; plaatste een (ruil) tussenbak.

Enerzijds: ben ik al 16 jaar klant bij deze specialist; ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze me niet de beste en/of de voordeligste optie hebben geboden. Kortom, ik heb geen twijfel over hun kunnen en hun integriteit.

Anderzijds: Iedereen op dit forum weet dat je Edward niets meer hoeft te leren over reparaties aan een Defender, die heeft langzamerhand alles wel een keer gezien. Zeker een tussenbak.

Vanwaar dan dit verschil van inzicht?

Landmarcs
Berichten: 7120
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2020, 20:07

kuyperh schreef:
Edward schreef:Tussenbak reviseren is een eenvoudig klusje dat prima zelf te doen is zonder echt speciaal gereedschap. Dus als je het moet of wilt uit besteden is een een betaalbaar gebrek.


Deze vond ik interessant! Want:

Jaren geleden had ik een rotte tussenbak bij mijn TD5. Mijn specialist peinsde geen moment over reviseren; plaatste een (ruil) tussenbak.

Enerzijds: ben ik al 16 jaar klant bij deze specialist; ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze me niet de beste en/of de voordeligste optie hebben geboden. Kortom, ik heb geen twijfel over hun kunnen en hun integriteit.

Anderzijds: Iedereen op dit forum weet dat je Edward niets meer hoeft te leren over reparaties aan een Defender, die heeft langzamerhand alles wel een keer gezien. Zeker een tussenbak.

Vanwaar dan dit verschil van inzicht?


't Hangt natuurlijk vooral af van de prijs die je betaalde voor de ruilbak en het niveau van "rotheid" van je originele tussenbak.

Wellicht betaalde je alleen de revisie-kosten en was de ruilbak de makkelijkste/vlotste route (als jou specialist ruilbakken in voorraad heeft staan en zelf door revisies de ruilbakken voorraad op peil houdt is er niet veel tegen -- de winst voor de "specialist" is dan dat hij de revisies kan doen in de uren die anders leeg-loop waren).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6288
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2020, 10:05

De staat van de oude tussenbak is niet zo relevant, zelf als de tussenas in het huis uitgelopen is dan kost een case niet zo veel.

Maarrrrr: niet ieder garage heeft een aparte ruimte waar een monteur rustig en schoon een bak kan reviseren. Daarnaast duurt het even lang om de lagers en keerringen in huis te halen als een complete bak.

Nog een punt is dat als een garage een complete bak besteld bij Ashcroft, SynchroGear, etc ze garantie krijgen en het bedrijf dus alleen in hoeft te staan voor correcte montage.

Verder is het de vraag hoe druk ze het hebben. Bij een krappe bezetting is de bak wisselen zonder verdere tijd aan revisie kwijt te zijn sneller opgelost en kan de auto zsm terug naar de klant.

Voor wat betreft de loze uurtjes: als de tussenbak bij de garage blijft kunnen ze hem nog zelf reviseren en weer op het schap leggen voor de volgenden klant.

De keuze hangt van meer af dan alleen de moeilijkheid van de klus :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten