Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor kuyperh » 14 Mei 2020, 09:17

Duidelijk!

Bij gelegenheid ga ik het ze vragen!

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 24 Mei 2020, 19:33

Edward schreef:Bij 300K en bouwjaar 2002 is die bout het enige waar je je niet druk over hoeft te maken. :shock: Ben met m'n derde Td5 bezig en heb er nog nooit naar gekeken.

Wat je wél gaat vinden: rotte achterbalk, rotte deuren, de onderkant van het binnenframe hangt met lucht aan elkaar, het schutbord is bij de voetenbakken rot en wellicht ook op de bovenhoeken onder het raam. Het dashboard is vanbinnen rot want dat is ook meteen het luchtkanaal en door condens rot die vanbinnen weg. De B-stijl is onderaan bij de dorpel doorgerot en de assen zijn aan revisie toe.

De tussenbak is uiteraard zo lek als een zeef want dat is normaal na 5 jaar al en de 380 zal ook wel wat zweten. Het blok is bom bestendig maar check dat ie bij koude start meteen aanslaat. Als ie even bezig is met starten pakt ie ergens lucht en dat is weer een klus. Check de brandstofdrukregeleaar op lekkage en als je de kant hebt haal dan even de deksel van het rotatiefilter los. Als die nog heel is en de schroefdraad is netjes dan zegt dat veel over het onderhoud vd wagen.

Mocht er een punt uit bovenstaande zijn dat meevalt of zelfs niet slecht is dan heb je een heule nette die je gelijk moet arresteren! :lol: :lol: :lol:

Deuren moeten inderdaad hersteld worden. Heb voor de achterdeur de onderdelen besteld.
Lukt het, doe ik ze voor ook, zo niet, laat ik het doen.

De bak lekte aanvankelijk. Sinds de auto weer rijdt heb ik geen
druppels meer op straat gezien. Pakkingen, keerringen en O-ringen
liggen al wel klaar, evenals een liftje voor de bak te demonteren.

Wat me opvalt aan verschillende NL 130 Crew Cabs is dat de carrosserie
wat doorgezakt lijkt. Heeft dat een technische oorzaak, of is dat gewoon wat het is?

Groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 25 Mei 2020, 17:19

die doorgezakte koets is puur slordige opbouw bij special vehicles! sommige zijn recht, sommige zo krom als een banaan op z'n rug.
De mijne (2002) was ook krom. zo erg zelfs dat de fabuglas container niet paste en tegen dakgoot achter vastliep. toen hebben ze bij fabuglas een sleuf in de container gemaakt waar de dakgoot in viel. Na de zelf gedane rebuild in 2018 is tie recht en hangen de deuren ook recht en zijn tocht-en lekvrij. :D

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mei 2020, 18:28

OttoVink schreef:die doorgezakte koets is puur slordige opbouw bij special vehicles!

Ik had al zo'n vermoeden. :lol:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2020, 19:09

Erik Peters schreef:
OttoVink schreef:die doorgezakte koets is puur slordige opbouw bij special vehicles!

Ik had al zo'n vermoeden. :lol:

Wellicht is het verschil tussen een "Special Vehicles" en een "ordinary production" dat ze beide krom zijn alleen de "ordinary" is dan krom in het horizontale vlak.
Bij mijn eerste 110 HardTop was de laadbak zodanig achter de "neus" geplaatst dat ie links zo recht was dat ie bijna "hol" was, en rechts meer dan een centimeter "bol" (je zag dat ook terug in de "passing" van de deuren.
Deze opbouw was overigens een heel herkenbaar fenomeen bij de Td5 110 HardTop (althans bij die die voor en rond 2000 op de weg kwamen).
Mijn huidige 110 HardTop is wat rechter, dwz eenzijdig heeft ie last van bananigheid (Erik weet er alles van, het was een hele klus om een rechte RockSlider er ook recht onder te krijgen).

Overigens leerde ik nog voor de Defender op de weg kwam de oplossing van het raadsel "Waarom zijn de bananen krom?" ...
... de oplossing is "Omdat recht een bijzonder geval van krom is" (nee ik studeerde geen rechten) ... de boodschap was dat iets op heel veel manieren krom kan zijn, en op maar één manier recht, en dus is de vraag naar de kromme bananen een onzinnige, pas als je een rechte hebt zou je je moeten afvragen waarom die banaan recht is.

Groeten MarcS

PS   Degelijke rechthoekige en rechte "RockSliders" zijn overigens een goede aanleiding, en ook een goed middel, om de auto een beetje recht te trekken.
      Degelijke "RockSliders" zijn overigens ook een goed middel om de auto verder min of meer recht te houden:
      Bij een zijdelingse aanrijding geeft alleen de vloerplaat weinig weerstand, een solide balk maakt dan een enorm verschil.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Mei 2020, 21:43

Ah, duidelijk! :D

Wat me is opgevallen is dat de r380 en de lt230 druppelden op de grond.
Echter, dat lijkt zichzelf opgelost te hebben.
Olie op, of lekken ze gewoon meer door stilstand van de auto?
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 27 Mei 2020, 07:43

Update:
Bij koude motor (dus eigenlijk alleen 's ochtends vroeg), hoor ik
het druklager even janken.
Na een of twee keer stoppen/optrekken is het weg, en komt het de rest van de
dag niet meer voor.
Nieuwe koppelingsset monteren lijkt me evident, maar waarom hoor ik dit
enkel bij een koude motor en bak?

groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

conny

Berichtdoor conny » 27 Mei 2020, 11:13

Klopt; de rubbers blijven soepel door warm en koud worden en een beetje nat zijn van de olie. Bij stilstand drogen ze uit.

Dat geldt voor alle onderdelen aan een mechanisch ding. zelfs voor mensen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2020, 11:34

JohanFreelander schreef:...
Bij koude motor (dus eigenlijk alleen 's ochtends vroeg), hoor ik
het druklager even janken.

Johan,

Ik het wel het druklager, en niet het toplager.
Bij de Td5 wil het toplager wel eens wat lawaaiig zijn.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Mei 2020, 13:41

Landmarcs schreef:Is het wel het druklager, en niet het toplager.
Bij de Td5 wil het toplager wel eens wat lawaaiig zijn.

Klopt, bij mijn Td5 hoor ik het toplager ook af en toe even kreunen. Vanochtend nog toen ik weg reed naar het APK keuringsstation.
Het gebeurt als er draaisnelheidsverschil is tussen motor (prise-as lagertje) en prise-as. En in eerste instantie alleen met slippende koppeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”