Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Harmz

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Harmz » 27 Mei 2020, 17:45

Speling op de totale aandrijflijn. Gas tijdens rijden en weer gas geven. De klonk geeft een indicatie hoeveel speling er is en wat jij acceptabel vindt. Steekassen en wielspline? zijn eenvoudig te vervangen maar de rest is wat lastiger.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

conny

Berichtdoor conny » 28 Mei 2020, 11:40

toplager is een koperen busje (ja ja er werd echt niet lullig gedaan bij het bouwen van de "storm") en heeft speling op de prise-as. Als je lang genoeg blijft doorrijden met dat geluid, kruipt hij uiteindelijk die prise-as op en dan ligt uiteindelijk die prise-as, ongesteund, te klapperen.
Maar dan ben je wel echt heel erg lang chronisch doorgereden met dat geluid.

probleempje van 4,50 euro; alleen moet je even de versnellingsbak eraf halen. :roll:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mei 2020, 21:11

Laatst heb ik twee van die bronzen busjes besteld voor één euro per stuk. Die zijn al in gebruik sinds de Serie 2A en worden ook nog in de Td5 toegepast.
Zo ook in mijn 300 Tdi (die al meer kilometers gelopen heeft dan de Td5) maar waar het toplager nog steeds geen lawaai maakt.
Ik denk dat het probleem zit in het tweemassa vliegwiel van de Td5, die vernachelt het toplager na verloop van tijd. En dat is geen probleem van €4,50.
Zo'n tweemassa vliegwiel zit niet in de 300 Tdi en daar zit zo'n zelfde toplager en 'dezelfde' bak achter als bij de Td5.
Ik heb voor mijn Td5 dan ook een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep liggen (alsmede een nieuw toplager). En in dit geval geen tweemassa vliegwiel meer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Mei 2020, 23:51

Erik Peters schreef:Laatst heb ik twee van die bronzen busjes besteld voor één euro per stuk. Die zijn al in gebruik sinds de Serie 2A en worden ook nog in de Td5 toegepast.
Zo ook in mijn 300 Tdi (die al meer kilometers gelopen heeft dan de Td5) maar waar het toplager nog steeds geen lawaai maakt.
Ik denk dat het probleem zit in het tweemassa vliegwiel van de Td5, die vernachelt het toplager na verloop van tijd. En dat is geen probleem van €4,50.
Zo'n tweemassa vliegwiel zit niet in de 300 Tdi en daar zit zo'n zelfde toplager en 'dezelfde' bak achter als bij de Td5.
Ik heb voor mijn Td5 dan ook een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep liggen (alsmede een nieuw toplager). En in dit geval geen tweemassa vliegwiel meer.
Wist niet dat er ook een gewoon vliegwiel in kon. zit ook nog een sensor op
Groet,

Erik.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Mei 2020, 23:55

Erik Peters schreef:Laatst heb ik twee van die bronzen busjes besteld voor één euro per stuk. Die zijn al in gebruik sinds de Serie 2A en worden ook nog in de Td5 toegepast.

Groet,

Erik.

Herstel;

Ik wist niet dat er ook een gewoon vliegwiel in kon, waarvoor dient die duo mass of hoe die ook heet eigenlijk?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2020, 01:12

Het dualmass vliegwiel is voor een regelmatige loop en minder transmissiegeluid tijdens stationair draaien.
Tegenwoordig is er een 'gewoon' vliegwiel (single mass) leverbaar (niet origineel Land Rover) en een heavy duty koppelingsplaat met veren, die dan de trillingen opvangen i.p.v. het dual mass vliegwiel (net zo als bij de 300 Tdi).
Standaard zit er een vaste koppelingsplaat (zonder veren) in de Td5, maar die kun je dan niet meer gebruiken.
Ik heb een set gekocht: vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en vliegwielbouten (voor de zekerheid). E.e.a. is speciaal voor de Td5 gemaakt dus ik verwacht geen problemen met een krukaspositiesensor, startmotor of wat dan ook.

Groet,

Erik.

p.s. bij de Puma zit meen ik ook weer gewoon een single mass vliegwiel en een koppelingsplaat voorzien van dempingsveren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2020, 08:16

Erik Peters schreef:Ik denk dat het probleem zit in het tweemassa vliegwiel van de Td5, die vernachelt het toplager na verloop van tijd.

Volgens mij gebeurt er dit:
Het beweegbare deel van het vliegwiel krijgt na verloop van tijd speling en vermoedelijk ook iets zijwaartse speling, waardoor de priseas heel iets opzij wordt getrokken, strak in het toplager en bij draaisnelheidsverschil tussen motor en priseas geeft dat het lawaai. Aan dat beweegbare deel zit de drukgroep met daartussen de koppelingsplaat (en daar doorheen de priseas).
Ik heb ook wel dat soms een versnelling moeilijker in te schakelen is, dat de synchromesh harder moet werken om e.e.a. op de juiste snelheidheid te krijgen. Eergister begon bij opschakelen ineens het toplager te kreunen, wat meteen ook weer ophield toen ik het koppelingspedaal weer los liet. Meestal hoor ik hem niet, maar gaat het schakelen wat moeizamer (versleten synchromesh zou je dan kunnen denken).

Groet,

Erik.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2020, 10:57

In mij auto zit helemaal geen vliegwiel. Het heeft net zoveel zin om je blok daarmee te vergelijken als met een Puma. Dat dualmass vliegwiel zit erin om te dempen, dat is met een reden gedaan niet om een duur vliegwiel te kunnen plaatsen.

Maar wat er niet opzit kan ook niet stuk is nu eenmaal het adagium van de Defender rijder en de problemen die het veroorzaakt met de krukaspoulie voorop die ook dual mass is of andere zaken dat zie je dan later wel weer.........
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2020, 11:11

Edward schreef:Maar wat er niet opzit kan ook niet stuk is nu eenmaal het adagium van de Defender rijder en de problemen die het veroorzaakt met de krukaspoulie voorop die ook dual mass is of andere zaken dat zie je dan later wel weer.........

Ah, wat voor problemen? Vertel.

Groet,

Erik

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2020, 11:39

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Maar wat er niet opzit kan ook niet stuk is nu eenmaal het adagium van de Defender rijder en de problemen die het veroorzaakt met de krukaspoulie voorop die ook dual mass is of andere zaken dat zie je dan later wel weer.........

Ah, wat voor problemen? Vertel.

Groet,

Erik

Ken maar 1 voorbeeld maar die mocht iedere 20K een nieuwe krukaspouli monteren omdat die kennelijk meer onbalans, trilling of wat dan ook te verduren kreeg. Ingenieur zijn is best ingewikkeld en het beter weten dan een heel team die een blok bouwen vind ik best dapper.

Vroegah had je bv de Zeur oid ombouw omdat een riem voor de distributie verschrikkelijk is. Maar als je een blok met die tandwielen hoort lopen dan is dat de beste reclame voor riemen die er bestaat. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”