Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2020, 11:54

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Maar wat er niet opzit kan ook niet stuk is nu eenmaal het adagium van de Defender rijder en de problemen die het veroorzaakt met de krukaspoulie voorop die ook dual mass is of andere zaken dat zie je dan later wel weer.........

Ah, wat voor problemen?

Tja, of het problemen geeft is maar de vraag ... maar je kan je voorstellen dat de drijfstang-lagers (en ook de krukas-lagers) zwaarder belast worden als het vliegwiel 1:1 zonder dempende elementen op de krukas vast zit.
Aangezien de Td5 nogal bomb-proof is gebleken is het de vraag of je "later" hiervan ook maar iets terug ziet.
Omgekeerd moet je aannemen dat de krukas-poelie weer minder belast wordt als de krukas door het vaste vliegwiel in bedwang wordt gehouden.
Kennelijk pakt het soms juist omgekeerd uit, en geeft een single-mass vliegwiel dan juist meer trillingen in de krukas, gezien de ervaring dat de kruk-as-poelie soms juist sneller problemen geeft.
't Is natuurlijk moeilijk een hele verzameling aan ingenieurs te verbeteren, maar ook die ingenieurs kiezen een of ander compromis ... en soms is het niet eens een compromis maar gewoon de stand der dingen die een keuze bepaalt.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Mei 2020, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2020, 14:10

Edward schreef:Vroegah had je bv de Zeur oid ombouw omdat een riem voor de distributie verschrikkelijk is. Maar als je een blok met die tandwielen hoort lopen dan is dat de beste reclame voor riemen die er bestaat. :lol: :lol:

Klopt, Zeus en ik heb nog nooit zo'n blok horen lopen.
Maar ik kan wel een distributieriem vervangen van de 300 Tdi (iedere 80.000 km nog gedaan).
En bij mijn 300 Tdi heb ik ook al een keer de krukaspoelie vervangen.

En ik meen dat die demping (dual mass) meer is voor de transmissie, want het kan zijn dat die meer lawaai gaat maken (klapperen van tandwielen) als de motor stationair staat te draaien (ondanks de dempingsveren in de koppelingsplaat). En het schijnt bij het ene Td5 blok wel te gebeuren en bij een ander Td5 blok weer niet. :shock:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 31 Mei 2020, 18:05

Wat gebruiken jullie als bron voor de juiste onderdeelnummers?
Misschien wil ik de remklauwen vervangen en wil gelijk de juiste bestellen uiteraard.
(morgen eerst eens kijken of nieuwe vloeistof de remmen minder sponzig maakt)
Waarom heeft deze 130 géén ABS eigenlijk?
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jun 2020, 13:13

Meestal gebruik ik deze:
IMG_1981.jpeg
Soms zijn onderdeelnummers later nog weer gewijzigd (in nieuwere nummers).
En voor mijn 300 Tdi had ik al STC9021CB (november 1999).

Als de remmen sponzig aanvoelen zit er hoogstwaarschijnlijk ergens lucht in het systeem (of er zitten gloednieuwe remblokken op oude schijven).
Ik meen dat ABS op een 130 niet kan, maar hoe dat precies zit weet Edward vast wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 01 Jun 2020, 13:51

Erik Peters schreef:Meestal gebruik ik deze:
IMG_1981.jpeg
Soms zijn onderdeelnummers later nog weer gewijzigd (in nieuwere nummers).
En voor mijn 300 Tdi had ik al STC9021CB (november 1999).

Als de remmen sponzig aanvoelen zit er hoogstwaarschijnlijk ergens lucht in het systeem (of er zitten gloednieuwe remblokken op oude schijven).
Ik meen dat ABS op een 130 niet kan, maar hoe dat precies zit weet Edward vast wel.

Groet,

Erik.

ABS op een 130 was geen optie bij lr. werkpaard, niet nodig. Het kan je ook verlossen van een boel kosten bij een oude auto :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2020, 14:14

Erik Peters schreef:Ik meen dat ABS op een 130 niet kan, maar hoe dat precies zit weet Edward vast wel.

Ik ben Edward niet, maar ik denk dat ik het weet.
Ik meen dat de 130 geen ABS/ETC kreeg omdat door de grotere lengte er eerder een te groot weglengte-verschil tussen voor en achteras optreedt zonder dat er sprake is van een blokkerend of doorslippend wiel. Een kortstondige verdraaiing van één wiel ter grote van een ± 15 cm is genoeg om de ABS/ETC te laten ingrijpen ... grijpt de ABS/ETC ook (regelmatig) in terwijl je gewoon een normale bocht om gaat dan is dat natuurlijk geen plezier.
Nu ik er nog even over nadenk zou het ook kunnen zitten in het verschil tussen "normaal" en Heavy-Duty: de 130 is gewoonlijk als Heavy-Duty auto zijn leven begonnen, vlgs mij was ABS/ETC lang ook géén optie op een Heavy-Duty 110.

Bij de latere "Puma" is er kennelijk een intelligentere ABS/ETC gekomen (wellicht vanwege de eisen mbt een ESP in de modernere auto's) ... de latere "Puma's" hebben ook op de 130 een ABS/ETC. Heel intelligent hoeft het ook weer niet te zijn, een extra signaal dat zorgt dat het systeem rekening houdt met de verdraaiing van de voorwielen geeft al een primitieve ESP, en zorgt dat de ABS/ETC correct blijft werken.

De oude traditionele ABS/ETC zou overigens ook al beter werken als het systeem met een gering percentage "voorwiel-spin" rekening zou houden ... op de rechte weg kunnen de voorwielen dan net iets meer "graven" voordat de ABS/ETC ingrijpt, en in de bocht houdt het systeem rekening met een zeker gemiddeld weglengte verschil tussen voor en achter-as.

Overigens kan je bij een 110 op een rotsachtige ondergrond (met daarop plaatselijk wat zand en/of steengruis) al hebben dat de ABS/ETC in de bochten gaat tegenwerken. De voorwielen kennen in een wat scherpere bocht al een duidelijk langere weg, en is er dan nog een klein beetje extra wielslip dan wordt dat tractie-zoekende voorwiel in de bocht ineens afgeremd. Ben je dan dus onderweg omhoog (bijv. naar een Pyreneeën-pas) dat is de ABS/ETC eventueel heel irritant bezig in iedere bocht de vaart eruit te halen. Diff-Lock helpt dan wel, maar op een primitieve manier, want eigenlijk wil je graag dat de voorwielen ook echt die langere weglengte trekken ... en met Diff-Lock doen ze dat niet, dus worden de voorwielen ineens geduwd. Wellicht treedt dit effect bij een 90 nog eerder op want helling op neemt de wieldruk vóór bij een 90 nog sneller af.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Jun 2020, 15:42

Lijkt mij meer een centen kwestie, waarom een bedrijfswagen optuigen.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2020, 16:38

Ron63 schreef:Lijkt mij meer een centen kwestie, waarom een bedrijfswagen optuigen.

Tja, dat lijkt aannemelijk, ware het niet dat je de meest basale 110HardTop wél met ABS/ETC kon krijgen, ook in 1999 Don't ask me how I know.
In 2010 kon je op de 110 HardTop E (de E van eenvoudig) ongeveer iedere optie krijgen, zelfs opties die niet voor de "E-type" in de lijst stonden.

Het verschil zit "dus" (dwz zo lijkt mij) in een technische beperking (hetzij die weglengte verschillen, hetzij de Heavy-Duty gewichten, hetzij de remleiding-lengte) ... en bovendien een technische beperking die sinds de latere "Puma" geen opgeld meer doet.
Ik meen dat indertijd good-old Rob S. hier wel eens iets geschreven heeft over de latere ABS/ETC ...

Groeten MarcS

PS   Niet iedereen noemt die ABS/ETC nuttig, maar ik ben er blij mee.
       Bij mijn huidige auto had ie zich al binnen een paar dagen deels terugbetaald: Op de Duitse autoweg rijdt er iemand zonder enige snelheid de weg op.
       Ik zet mijn voet ongeveer dwars op de rem en het gaat goed ... zonder ABS had ik 4 nieuwe banden met 4 nieuwe platte kantjes gehad.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2020, 18:02

De laatste 130 zij geleverd met abs en tc. Toen kon het ineens wel. Voor die tijd was het niet leverbaar omdat men geen abs sensorsnoeren kon vinden die lang genoeg waren :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 01 Jun 2020, 22:39

Edward schreef:De laatste 130 zij geleverd met abs en tc. Toen kon het ineens wel. Voor die tijd was het niet leverbaar omdat men geen abs sensorsnoeren kon vinden die lang genoeg waren :lol: :lol:

:lol: :lol: :lol:

Wat anders, iemand noemt net Rob Stewart. Ik ben natuurlijk later ingestroomd op dit forum, maar waar is Rob gebleven?
Heb veel posts met zijn bijdrages gelezen, en ook de filmpjes bekeken waarin hij met Victoria eea aan de vooras aan het
fixen is.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Terug naar “Techniek”