Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor paul k » 03 Mei 2020, 09:55

Omdat m’n td5 wat lastiger ging starten heb ik de volgende zaken gedaan;
- brandstof filter vervangen
- return valve
- dat andere filtertje/klepje in het filterhuis
- Vdo brandstofpomp, waarvan niet 100% zeker is of deze nieuw is( heel verhaal voor wie het wil weten)
Na de start- / ontluchtingsprocedure wil de auto met veel moeite weer lopen, komt makkelijk op toeren, maar stopt na 5/6 km.
Tank krijgt genoeg lucht, zit geen nieuwe dop op de tank.
Lijkt er op of dmv ontluchtingsprocedure het systeem vol met brandstof komt, dat “ op rijdt” en dan is t klaar.

Toch de pomp? Hij geeft dit probleem bij zowel oude als nieuwe pomp.
Nu ik klein luikje in de vloer heb is een pomp in 10 min gewisseld
Als de motor dus brandstof heeft, loopt ie prima en daarom verdenk ik niet meteen de injector seals en brandplaatjes alhoewel die wel vervangen gaan worden.

Nog iemand tips?



Tips?
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

JohanFreelander
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor JohanFreelander » 03 Mei 2020, 10:02

Na de ontluchtingsprocedure heb je een volle brandstofleiding tot aan je injectoren.
Wellicht is het bij je brandstoffilter toch niet helemaal luchtdicht?
Ruik of zie je diesel bij het filter?
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mei 2020, 11:17

Dag 'paul k",

Kan je de auto niet uitlezen tijdens zo'n rit van 5-6 km ?
De pomp moet het brandstof-circuit op druk houden en kennelijk gaat daar wat mis.
Wellicht is er een foutieve brandstof-druk-sensor.
O ja, er is ook nog de "fuel-pressure-regulator" die kan lekken.

Ik neem aan dat je het aanzuigfiltertje in de tank ook schoon hebt gemaakt, en er ook verder geen zooi in de tank zit.
Naar ik wel las kan een Td5 zelfs met een zwakke pomp blijven lopen, met een obstructie in de brandstofaanvoer echter niet.

En verder, na één of tweemaal de ontluchtingsprocedure zou de motor eigenlijk moeiteloos moeten willen starten.

Groeten MarcS

larobart4x4
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 Apr 2010, 00:48

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor larobart4x4 » 03 Mei 2020, 12:21

Paul, heb je de injector O ringen en brandplaatjes ook vervangen? En als je een brandstof pomp koopt, dan zou ik gewoon een nieuwe nemen, een gebruikte is niet voor niks uitgebouwd. Als je het een lastige klus vindt dat met die injectoren, is voor mij dagelijks werk, ik kan het voor je uitvoeren, je kunt erop wachten.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6232
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2020, 15:17

Als de motor op de injectors lucht pakt start ie slecht maar loopt ie daarna gewoon goed (in mijn ervaring iig) als de klachten met twee pompen in de tank voorkomen lijken die ook niet de oorzaak...

Mijn eerste onderzoek zou uitgaan naar de brandstofdrukregelaar. Ook voor het brandstofsysteem geld: meten is weten. Hoeveel druk en debiet krijg je aan de aanvoerslang vanaf de pomp in de tank, hoeveel druk voor de regelaar, hoeveel erna, etc, etc.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

larobart4x4
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 Apr 2010, 00:48

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor larobart4x4 » 03 Mei 2020, 19:20

Edward schreef:Als de motor op de injectors lucht pakt start ie slecht maar loopt ie daarna gewoon goed (in mijn ervaring iig) als de klachten met twee pompen in de tank voorkomen lijken die ook niet de oorzaak...

Mijn eerste onderzoek zou uitgaan naar de brandstofdrukregelaar. Ook voor het brandstofsysteem geld: meten is weten. Hoeveel druk en debiet krijg je aan de aanvoerslang vanaf de pomp in de tank, hoeveel druk voor de regelaar, hoeveel erna, etc, etc.


Klopt! ik denk niet de regelaar zelf, maar het zeefje dat achter de regelaar, in de kop zit, die wil wel eens verstopt raken. De regelaar kun je trouwens makkelijk "reviseren" door er een nieuwe Bosch regelaar in te zetten voor een paar tientjes, nieuwe pakking en o ringetje, filter schoon maken en weer monteren.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor JoostKenya » 05 Mei 2020, 15:46

Landmarcs schreef:Dag 'paul k",

Kan je de auto niet uitlezen tijdens zo'n rit van 5-6 km ?
De pomp moet het brandstof-circuit op druk houden en kennelijk gaat daar wat mis.
Wellicht is er een foutieve brandstof-druk-sensor.


Dat zal niets opleveren want een TD5 heeft geen brandstof druk sensor!
Een TD5 heeft pomp verstuivers. De aanvoer van diesel gaat met met een bar of 4.
Een Puma heeft een common rail diesel en bij een Puma zou het monitoren van de brandstofdruk tijdens het rijden wel goede stap zijn.

Ik lees steeds weer over het uitlezen van een TD5. Maar in de praktijk valt er meestal niet veel uit te lezen.

Check of de pomp genoeg druk levert aan de brandstof drukregelaar.
Als dat het geval is dan is de suggestie van een verstopte brandstofdrukregelaar niet eens zo slecht.

paul k
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor paul k » 05 Mei 2020, 19:21

Ik heb zowel de injector seals als de brandplaatjes (Laten) vervangen en de testrit van zo’n 20 km was probleemloos.
De pomp wordt morgenochtend getest of deze moet doen waar hij voor bedoeld is zeg maar....
Wat ze precies meten hoor ik morgen. Ik hou jullie op de hoogte.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

paul k
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor paul k » 07 Mei 2020, 20:03

Ik denk het euvel gevonden te hebben ( euhh de garage)
Nadat brandplaatjes en seals zijn vervangen is de pomp doorgemeten en bleek dat er mbt stroom tbv de pomp niet in orde. ( ben geen electronica specialist)
Het relais bleek slecht contact te maken. Spul schoongemaakt en tot nu toe geen problemen meer.
We gaan zien of dit de werkelijke oorzaak was, maar daar lijkt het wel op.

Dank voor het meedenken.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 2004 stopt er mee na 5/6 km

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2020, 09:18

paul k schreef:Ik denk het euvel gevonden te hebben .... de pomp doorgemeten en bleek dat er mbt stroom tbv de pomp niet in orde ... Het relais bleek slecht contact te maken. Spul schoongemaakt en tot nu toe geen problemen meer.
We gaan zien of dit de werkelijke oorzaak was, maar daar lijkt het wel op.


Het was dus wel de pomp, maar dan anders.   De precieze schakeling ken ik niet, maar ik had begrepen dat tijdens het start-proces de pomp het brandstofcircuit op druk brengt (als je de ontluchtingsprocedure start pompt ie zelfs extra), en daarna hoort ie het circuit blijvend op druk te houden.
In hoeverre daarbij nog een andere "intelligente" terugkoppeling bestaat weet ik niet, anders komt het op alleen de brandstofdruk-regelaar en retour aan.

Nu eens zien ... of ie er na zo'n 700 km mee stopt — als de tank leeg is   :shock:

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Landmarcs en 31 gasten