Olie lekkage Salisbury

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dirk109

Olie lekkage Salisbury

Berichtdoor Dirk109 » 10 Mei 2020, 22:31

Hoi lezers, ik heb een 109 met een salisbury achteras die lekt olie aan de voorkant bij de aandrijfas.
Ik heb de kering al eens vervangen maar hij lekt nog steeds.
Kan ik hieruit opmaken dat er mogelijk een lager teveel spelling heeft waardoor de kering toch gaat lekken?
Ik heb de oude kering verwijderd en een nieuwe erin gemonteerd.(zonder flex pakking ertussen )
De flens is niet beschadigd en heeft geen loopspoor oid.
Doe ik iets verkeerd of hoe moet ik dit oplossen ?

Dirk

fenix2

Re: Olie lekkage Salisbury

Berichtdoor fenix2 » 10 Mei 2020, 23:14

hallo Dirk,

Heb je de eerste keer van de moer de positie gemarkeerd tov de flens en de as en het aantal slagen geteld dat de moer op de pinionas gedraaid was?
Dat is wel een dingetje namelijk bij het vervangen van die keerring.

Als je keerring van leer is, heb je die vooraf geweekt?

Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mei 2020, 23:52

Precies, e.e.a. staat ook beschreven in het werkplaatshandboek (blz. 51-7).
Verder wil een leren keerring wel wat uitdrogen na lange tijd stilstand. Overigens zou ik wel weer een leren keerring monteren.

En je dient de flens 'vast/tegen' te houden bij het los en vastdraaien van de centrale moer (en niet de pignon in het kroonwiel laten trekken).

Groet,

Erik.

p.s. bij mijn 300 Tdi (met Salisbury achteras) begon de betreffende keerring na 40.000 km al te lekken. Een nieuwe (weer een leren uitvoering) gemonteerd en het is nog steeds lekvrij (nu 210.000 km).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 11 Mei 2020, 00:11

Hoi, bedankt voor de snelle reactie's.
Inderdaad dat heb ik allemaal volgens werkplaatshandboek uitgevoerd.
Een leren ken ik niet, er zat een kunstof in en zo een heb ik er weer ingezet.
In het werkplaatshandboek staat bij een gewone roveras "lipjes insmeren en flexpakking aanbrengen"
Dit staat echter niet bij de Salis b. as aangegeven dus vraag me eigen af of dat ook moet.
Bout had ik wel gemarkeerd, aantal windingen twijfelde ik over.Kan een meer of mindcer zijn.
Is dit heel belangrijk en meetbaar? Er zit toch een dubbel tegensteld lager in wat al afgesteld is?

Dirk

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2020, 08:53

De lagervoorspanning van de pignonas wordt afgesteld door de centrale moer aan te draaien en de draaiweerstand te meten (zie werkplaatshandboek). Tussen die "dubbel tegengestelde lagers" zit een samendrukbare bus, die je samendrukt / op spanning zet met de centrale moer. Het is dus belangrijk dat die moer op dezelfde plaats wordt teruggezet. Die bus klemt de binnenringen van de conische rollagers vast. Moer niet ver genoeg dan krijg je lagerspeling of onvoldoende voorspanning op de lagers en te ver dan druk je de bus verder in en wordt de lagerspanning mogelijk te hoog met kans op versnelde slijtage.
Is dit laatste het geval dan dien je een nieuwe bus te monteren en de pignonaslagers opnieuw af te stellen (en daartoe moet de pignon vrij kunnen draaien, dus zonder kroonwiel, zie werkplaatshandboek).

Groet,

Erik.

p.s. in de 109 series 3 (1973) die ik gehad heb zat ook een leren keerring. Zo ook in mijn 110 300 Tdi uit 1998. Wat er in de Salisbury achteras van mijn 110 Td5 uit 2001 zit weet ik niet, die lekt nog niet.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 11 Mei 2020, 18:14

Ok duidelijk.
Best ingewikkeld om zelf te doen liggend onder je auto.
Ik zal er een nieuwe kering inzetten en dan maar weer zo vast draaien zoals hij zat en misschien iets strakker ?
Of een nieuwe (andere as ) zoeken.....

Dirk

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2020, 19:04

Iets strakker? Maar dan ook maar een fractie strakker.
Als je in het werkplaatsboek kijkt wordt je ervoor gewaarschuwd dat je bij het afstellen van de voorspanning regelmatig dient te controleren wat die voorspanning is omdat je heel snel iets te ver draait waardoor de voorspanning te groot kan worden. Ook al omdat je behoorlijk kracht moet zetten.

Ik meen dat er ook nog een viltring (met vertanding) in de flens zit (achter de centrale moer en schijf).

Groet,

Erik.

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 11 Mei 2020, 21:40

Eric, die viltring herken ik niet.
Volgensmij enkel bij een Rover as en niet bij de Salisbury.

Hoe kan je die voorspanning dan meten?
Als het weerstand is dan zal de as en huis eraf moeten anders kan je deze weerstand toch niet voelen ?
Zoals ik het lees in het boek is aandraaien en weerstand voelen en moer aandraaien tussen 17.2 en 34,5 kgf bij oorspronkelijke lagers ?
Lastig klusje lijkt mij.

Dirk

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Mei 2020, 09:05

Zou best kunnen dat die viltring alleen bij het Rover diff gebruikt wordt en niet bij het Salisbury diff.

Voorspanning is te meten door een touwtje om de flens te wikkelen en dan met een unster gelijkmatig trekken (haaks op de pignonas) en zien hoeveel kracht nodig is om de pignonas te draaien. Dezelfde methode wordt ook gebruikt om de voorspanning van de lagers van de uitgaande as in de tussenbak af te stellen zie blz. 37-16. (Ik heb dan ook al 35 jaar een unster met een touwtje in mijn gereedschapskist liggen).
Alleen is de opgegeven waarde voor een onbelast draaiende pignon, dus je dient het kroonwiel te verwijderen (of te wel het diff eerst te demonteren) voordat je die meting kunt doen. En dat is wel een klusje, al zou dat (in theorie) moeten kunnen met de achteras nog onder de auto (en de auto nog staand op de wielen), vandaar dat je de stand van de centrale moer, pignonas en flens goed dient te markeren voordat je e.e.a. loshaalt.

Groet,

Erik.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 12 Mei 2020, 11:20

Erik Peters schreef:En dat is wel een klusje, al zou dat (in theorie) moeten kunnen met de achteras nog onder de auto (en de auto nog staand op de wielen)

En dat is nou net een groot probleem want een Salisbury diffhuis moet met een spreider enkele tienden van millimeters gespreid worden om het Diff er uit te krijgen, lijkt weinig, maar zonder spreider gaat het echt niet en ik denk dat alleen het diff lossen en wat naar achter halen net niet genoeg ruimte geeft om de pignonas vrij te laten draaien.

Ik weet wel dat je het allemaal goed moet doen anders is de schade aan de normaliter "onverwoestbare" Salisbury as niet te overzien, als je lagers te vast staan en ze lopen vast, dan hebbie een hoop rommel achter onder, als ze te los staan hebbie minder kosten maar wel olie rommel achter onder.

Ik heb ooit bij twee 110's de pignonkeerring vervangen door een "originele" leren exemplaar volgens het WPH en beide keren diverse tientallen duizenden kilometers geen lekkage meer gezien daar, het zijn overigens wel horken van keerringen om er in te meppen, heb ik toentertijd een speciaal stukkie "gereedschap" voor gemaakt van de oude flens en een stuk pijp geloof ik, is toen met m'n laatste 110 meegegaan.

Gert-Jan.

Terug naar “Techniek”