Pagina 2 van 3

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 13:47
door OttoVink
Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:als ik een nieuw scherm plaats neem ik de kunststof abs versie, moet je alleen de gaten voor de zijknipperlichten zelf in maken.


Wat is de (grote) winst van ABS ?   Dat je het met een hetelucht-föhn (en het nodige beleid) kan uitdeuken ?
Vanwege het roesten of het gewicht hoef je geen ABS te verkiezen.

Groeten MarcS

Bovendien heb ik de indruk dat nieuw alu plaatwerk veel sneller oxideert dan het oude Birma-bright.

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 14:23
door Landmarcs
OttoVink schreef:Bovendien heb ik de indruk dat nieuw alu plaatwerk veel sneller oxideert dan het oude Birma-bright.


Tja, hoe het staat met nieuw plaatwerk weet ik niet. Van het oudere plaatwerk heb ik voor de buiten-wings de indruk dat die niet zo gauw last krijgen van "witte schimmel".
En dan is er de vraag: Wat is de levensduur van een ABS-buiten-wing ?   Zijn daar al 10, 15 of 20 jaarservaringen te melden ?

Groeten MarcS

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 18:01
door Edward
Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Bovendien heb ik de indruk dat nieuw alu plaatwerk veel sneller oxideert dan het oude Birma-bright.


Tja, hoe het staat met nieuw plaatwerk weet ik niet. Van het oudere plaatwerk heb ik voor de buiten-wings de indruk dat die niet zo gauw last krijgen van "witte schimmel".
En dan is er de vraag: Wat is de levensduur van een ABS-buiten-wing ?   Zijn daar al 10, 15 of 20 jaarservaringen te melden ?

Groeten MarcS


Een gewoon scherm kun je een deuk in rijden, opfrommelen of wat dan ook. Een kunststof scherm explodeert bij impact. En als het niet meteen kapot klapt waait het wel kapot op de snelweg. (been there, done that)

Waardeloze rommel met geen enkel voordeel tenzij je een beroerde pasvorm als pluspunt ziet. Dan passen ze prima bij de polyester deuren die verder ook nergens op passen en alleen loze belofte vormen. :lol: :lol:

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 18:22
door Landmarcs
Edward schreef:...
Een gewoon scherm kun je een deuk in rijden, opfrommelen of wat dan ook. Een kunststof scherm explodeert bij impact. En als het niet meteen kapot klapt waait het wel kapot op de snelweg. (been there, done that)


Tja, het is duidelijk: ieder voordeel hep so se nadeel ... 't gaat altijd weer op.

Mijn tweede buiten-wing (de eerste kreeg hier gewoon naast het huis een duw van en vrachtwaggel die geen rekening met z'n overhang achter hield), de tweede kwam een onverhoopt afslaande rode één cilinder Porsche tegen: er resteerde uiteindelijk een bescheiden deukje op de dubbele ronding voorop ... de grotere oppervlakkige zijwaartse indeuking kon met een glaszetters-zuignap recht getrokken worden.

Mijn huidige buiten-wing heeft een onverklaard deukje in de voorste ronding ... het aluminium is erg geduldig.
Ik "hoopte" dat je een ABS buiten-wing dan met wat warmte kan laten terugploppen.
Dat zo'n wing een grote windlast kent en dan na een beschadigfing snel van zijn laatste bevestigingspunten waait daar had ik niet aan gedacht ... de montage-constructie is natuurlijk niet berekend op de heel andere materiaal-eigenschappen (bij een moderne "luxe-wagen" zijn de kunststof-carrosserie-delen vaak alleen maar winst: ze geven mee en kleinere beschadigingen zijn makkelijk verhelpen).

Groeten MarcS

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 19:39
door Edward
Ik begrijp ook niet welk probleem het op moet lossen behalve misschien kostprijs. Zoals je zegt kun je aan het alu heel veel herstellen en vormen.

Een weg gerot voorscherm heb ik op het oudste wrak nog niet gezien. Alleen achterschermen daar waar er staal achter zit.

Dus welk voordeel het zou moeten bieden? :roll: :roll:

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 20:16
door OttoVink
Edward schreef:
Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Bovendien heb ik de indruk dat nieuw alu plaatwerk veel sneller oxideert dan het oude Birma-bright.


Tja, hoe het staat met nieuw plaatwerk weet ik niet. Van het oudere plaatwerk heb ik voor de buiten-wings de indruk dat die niet zo gauw last krijgen van "witte schimmel".
En dan is er de vraag: Wat is de levensduur van een ABS-buiten-wing ?   Zijn daar al 10, 15 of 20 jaarservaringen te melden ?

Groeten MarcS


Een gewoon scherm kun je een deuk in rijden, opfrommelen of wat dan ook. Een kunststof scherm explodeert bij impact. En als het niet meteen kapot klapt waait het wel kapot op de snelweg. (been there, done that)

Waardeloze rommel met geen enkel voordeel tenzij je een beroerde pasvorm als pluspunt ziet. Dan passen ze prima bij de polyester deuren die verder ook nergens op passen en alleen loze belofte vormen. :lol: :lol:


de pasvorm van de abs schermen is uit het boekje, die polyester deuren waren idd. waardeloos. de alu voorschermen oxideren idd niet zo snel als deuren en bak ivm minder staalkontakt. Toch zie je soms blaasjes en als je die weg wilt schuren ga je er doorheen en moet je er wat achterplakken en plamuren, dit is tenminste mijn ervaring.

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 20:30
door OttoVink
die blaasjes ontstaan met name onder, naast de voetenbak, waar vuil en vocht ophoopt. komt van binnenuit dus.

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 20:32
door OttoVink
nieuwe alu plaatwerk delen zijn gewoon van peperkoek kwaliteit.

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 20:37
door OttoVink
Hoe de abs schermen reageren bij een impact weet ik niet, maar de meeste auto's hangen er tegenwoordig vol mee. wel weet ik dat je niet gelijk een duts hebt als er een fiets of bezemsteel tegenaan parkeert.

Re: luchtinlaat TD5

Geplaatst: 01 Jun 2020, 23:28
door Landmarcs
OttoVink schreef:die blaasjes ontstaan met name onder, naast de voetenbak, waar vuil en vocht ophoopt. komt van binnenuit dus.


Ja, Ja, da's wel een dingetje.
Misschien een stukje ABS achter plakken   :oops:

Groeten MarcS