Elektra valt uit tijdens rijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robke13

Elektra valt uit tijdens rijden

Berichtdoor Robke13 » 07 Jun 2020, 19:20

Hey,
Sinds enkele dagen heb ik het volgende probleem met mijn Defender 110 SW Td5 uit 2004: Tijdens het rijden valt plots de elektra kort uit.
Dat wil zeggen, ik merkte het de eerste keer aan mijn autoradio die uitviel en meteen weer opnieuw opstartte. Ik ben er op gaan letten wat er precies gebeurd:
De radio valt uit, de benzine meter slaat terug naar nul, dus uit. Dit alles duurt nog geen 2 seconden. Ik merkte overigens niks aan de motor, deze draaide gewoon lekker door. Gisteren merkte ik tijdens zo'n moment dat mijn snelheidsmeter er ook kort mee ophield. Wederom merkte ik niks aan de motor zelf.
Ik heb het gevoel dat het totaal willekeurig optreedt, ik kan niet zeggen dat het "standaard" pas optreedt als de motor warm is of net niet, bij hoge of lage snelheid, echt willekeur.
Is er iemand die dit ook ervaren heeft en nog liever, iemand met een oplossing?

Ik hoor het graag,

Groet Rob

Jankouwenberg

Re: Elektra valt uit tijdens rijden

Berichtdoor Jankouwenberg » 08 Jun 2020, 17:03

Hallo Rob

Bij mijn td5 uit 2001 ook vage klachten rond het dashboard gehad. Zelf achter gekomen dat er achter de radio in de stekker oom een massa verzameling stekker zit die aan het doorroesten was. Zeer slecht te bereiken, maar na een middag stoeien deed alles het weer.
De rest van je auto toert vrolijk door want je ecu en motor maken op andere plaatsen massa.
Dat was het bij mij. Maar ik zou beginnen met de makkelijke dingen als je contacten in je zekeringskast een goed schoon te maken en verdachte zekeringen te vervangen

Succes
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jun 2020, 18:16

Jankouwenberg schreef:Bij mijn td5 uit 2001 ook vage klachten rond het dashboard gehad.

Mijn 1999 Td5 had ook bijzondere/vage zaken rond het dashboard.
Zo had de 12 V "achter het dashboard" een speciale zweverigheid ... ik heb de oorzaak nooit helemaal kunnen achterhalen.
De "zweverigheid" achter het dashboard was zodanig dat de radio niet altijd uitging omdat de geschakelde 12V soms nog een bescheiden rest-spanning voerde ... toen ik later op deze geschakelde 12V nog een klein lampje meeschakelde (van een klokje) ging het verder goed: het lampje was genoeg om de rest-potentiaal af te voeren.
Overigens was de 12V van de sigarettenaansteker ook nooit helemaal de 12V van de accu (wellicht omdat de massa daar nooit helemaal nul was). Bij mijn huidige "Puma" heeft men het toch beter gedaan: de accu-spanning komt met hoogstens een minimaal verlies achter het dashboard, en massa is ook echt massa.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Jun 2020, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Jun 2020, 21:43

Lijkt inderdaad een massaprobleem en ik heb zoiets wel eens opgelost door een nieuwe massadraad te trekken.
Dit is eenvoudig te controleren door een extra massadraad naar je autoradio te trekken. Doet het probleem zich daarna niet meer voor dat weet je wat je probleem is en dan kun een permanente oplossing bedenken.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Techniek”