stuurwiel vervangen - pully trekker TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
contadino

stuurwiel vervangen - pully trekker TD5

Berichtdoor contadino » 13 Jul 2020, 18:41

Ik wil graag het stuurwiel van mijn TD5 uit 2006 vervangen. Alle tips en tricks geprobeerd maar geen beweging in het stuurwiel te krijgen. Heeft er iemand een (zelfgemaakte) pully trekker die ik kan gebruiken. Of kan iemand mij vertellen welke pully trekker geschikt is?

Bedankt voor het meedenken

grtn,

Léon
Heerde

JohanFreelander

Re: stuurwiel vervangen - pully trekker TD5

Berichtdoor JohanFreelander » 13 Jul 2020, 21:24

Moer lossen, maar deze op het einde van de as laten zitten.
Stuur links/rechts, boven/ onder beetnemen. Ene kant duwen, andere kant trekken en vv.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 13 Jul 2020, 22:48

Moer los draaien tot tie gelijk is met einde stang. Achter het stuur gaan zitten, knieen onder achter het stuur, 1 hand boven aan het stuur, spanning erop zetten alsof je het stuur er met je knieen en hand af wil trekken en dan met je andere hand met een hamer een flinke tik op de moer geven.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2020, 08:56

Tja, ik heb nooit het stuur eraf gehad, maar wel gelezen dat er twee gaten met draad in het stuur zitten.
Welke draad ben ik vergeten, maar met twee goed passende bouten een degelijke strip (met drie gaten), en een derde centrale bout die op de stuurstang afsteunt heb je een eenvoudige trekker, of minstens een hulpmiddel om het stuur alvast wat extra onder een trekspanning te zetten.

En als je de humane trekkracht (ook) gebruikt, doe dat dan nooit zonder de centrale moer op de stuurstang .... behalve wellicht als je aan een "total make-over" toe bent.   :ugeek:

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 15 Jul 2020, 09:45

Wat misschien werkt is (niet te hard) met je handen links en rechts op het stuur trommelen, door het trillen kwam bij mij het stuur los

contadino

Berichtdoor contadino » 15 Jul 2020, 21:37

Bedankt voor de tips, net toch maar een twee-armige pullytrekker aangeschaft. Met 2 m6 boutjes in het stuur moet het toch gaan lukken :D

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 21 Jul 2020, 16:02

Beetje laat maar een plaatje staal met twee gaten waar m6 bouten doorgaan werkt perfect en kost je niks. Ligt bij mij in de kast voor het stuur.
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jul 2020, 17:56

contadino schreef:Bedankt voor de tips, net toch maar een twee-armige pullytrekker aangeschaft. Met 2 m6 boutjes in het stuur moet het toch gaan lukken :D

Neem aan dat er al 9 dagen kruipolie tussen aan het lopen is. :lol:

Plaatje heb ik wel eens gewoon krom zien en met een steviger plaatje (U-profiel) trokken we de draad uit het stuur gaan dus ze kúnnen vast zitten. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jul 2020, 18:34

Volgens mij is de draad in het stuur 1/4" UNF. Ik heb (ca. 25 jaar geleden) ooit eens een hulpstukje gemaakt om het stuur eraf te trekken, maar dat had ik vastgezet met UNF boutjes in het stuur.
En dat je er ook een M6 boutje in kunt draaien (ook al is dat niet de juiste) komt omdat 1/4" UNF er erg veel op lijkt. 1/4 inch = 6,35 mm en UNF heeft een spoed van 0,91 mm (28 windingen per inch, bij een 1/4 inch boutje). Een M6 boutje draai je er niet in met de vingers aangezien die spoed 1 mm is, ook al heb je 0,35 mm extra ruimte.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

hannes

Berichtdoor hannes » 03 Aug 2020, 19:58

OttoVink schreef:Moer los draaien tot tie gelijk is met einde stang. Achter het stuur gaan zitten, knieen onder achter het stuur, 1 hand boven aan het stuur, spanning erop zetten alsof je het stuur er met je knieen en hand af wil trekken en dan met je andere hand met een hamer een flinke tik op de moer geven.

Wat mij betreft, tot en met de moer correct, zou alleen nooit met 'n hamer OP de moer slaan, met 'n kort stukje rond, liefst massief, op de stuurstang slaan, 'schrkken' dus. Met 1 ferme tik, los. Zo niet, eentje toe. :D

Terug naar “Techniek”