Langdurig stallen Defender 2.2 2013

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
PH3500

Langdurig stallen Defender 2.2 2013

Berichtdoor PH3500 » 14 Jul 2020, 11:19

Ik heb onlangs in Sofia een Defender 110 uit 2013 gekocht (29.000 km), de auto is destijds nieuw in Bulgarije geleverd.
Ik ga de auto in Bulgarije/Griekenland alleen gebruiken voor tochtjes, dit betekent dat de auto soms een paar (3) maanden stil staat in een garage zonder stroompunt.
De Defender heeft een af fabriek alarm plus startblokkering, geen centrale portiervergrendeling, geen electrische ramen wel een werkende airco.
Nu is mij door de plaatselijke garage gezegd dat ik niet zonder meer de accu kan loskoppelen omdat anders de auto de sleutel niet meer herkend,
Dan wel dat de startblokkering niet zonder meer op te heffen is.
Klopt dit en is de oplossing het plaatsen van een tweede accu zodat er altijd stroom is om de auto te starten.
Druppelaars hebben bij mijn weten altijd 220 nodig, of bestaan er druppelaars die op een batterij werken.
De Defender is gestald in een parkeerkelder, dus geen zonlicht wat een druppleaar kan laden.

Landmarcs

Re: Langdurig stallen Defender 2.2 2013

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 12:48

Dag PH3500,

Vlgs mij kan een Defender ook zonder accu gezond overleven. Gewoon weer stroom erop en klaar ... eventueel de key-fob weer synchroniseren.
Althans, dat geldt voor de Td5, en denkelijk ook voor mijn 2,4 "Puma" (ik heb bij het accu-vervangen wat langer de stroom van de auto gehad, geen probleem, dwz wel het key-fob-synchroniseren).

En dan verder kan je natuurlijk voor de zekerheid een tweede accu in de auto zetten, met tweemaal zoveel AH's duurt het tweemaal zo lang voordat de accu leeggetrokken is. Misschien is het dan slimmer die tweede accu goed volgeladen los in de auto te zetten, en er ook hulpstartkabels bij te leggen. Is de normale boordaccu goed opgeladen dan is ie na 3 maanden wellicht wat amechtig ... dan kan je die losse accu gebruiken als starthulp.

O ja, kies een accu die wat beter tegen ontladen kan (eventueel voor zowel de boord-accu als de tweede).
Mijns inziens is de Varta LFD90 geen slechte keus - een accu die ook voor campers en caravans wordt aangebevolen.

Verder is het wel verstandig de accu (of accu's) voor het wegzetten goed door te laden met een (slimmere) druppellader.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 14:15

Simpelst is een druppellader. Maar de mijne staat wel ooit langer stil en start gewoon zonder problemen. Da is wel een Td5 Disco maar de 130 Td4 deed het na 3.5 maand stilstaan ook gewoon....... :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

allard

Berichtdoor allard » 16 Jul 2020, 11:24

Mijn Td5 heeft ong. een jaar met losgekoppelde accu gestaan. Daarna de accu weer aangesloten en hij startte zonder problemen, ik hoefde niet eens de accu bij te laden.

Of een Puma inderdaad een probleem heeft als je de accu lang losmoppelt, weet ik niet. Uiteraard werkt het alarm (voor wat dat uberhaupt waard is) dan ook niet. Volgens mij is het punt hier dat er geen stroom is in die stalling. Bestaat er niet zoiets als een solar-druppellader, dus op zonnecellen? Dat zou misschien uitkomst kunnen bieden.
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jul 2020, 12:06

allard schreef:Mijn Td5 heeft ong. een jaar met losgekoppelde accu gestaan. Daarna de accu weer aangesloten en hij startte zonder problemen, ik hoefde niet eens de accu bij te laden.

Of een Puma inderdaad een probleem heeft als je de accu lang losmoppelt, weet ik niet. Uiteraard werkt het alarm (voor wat dat uberhaupt waard is) dan ook niet. Volgens mij is het punt hier dat er geen stroom is in die stalling. Bestaat er niet zoiets als een solar-druppellader, dus op zonnecellen? Dat zou misschien uitkomst kunnen bieden.

Tja, PH3500 gaf aan dat de auto in een parkeergarage gestald staat, zonder 220 en zonder lichtbron.

Ik vermoed dat het alarm van de "Puma" niet veel verschilt van dat van de Td5 wat betreft de gevoeligheid voor stroomonderbreking, dus is dat iets om even te proberen. Desnoods eens voor de deur van de dealer de accu een paar uur afkoppelen, als het een paar uur goed gaat dan gaat het ook langer goed, d'r zit niet erg veel electrickery in een Defender, zelfs niet in een "Puma".
Overigens is het verwisselen van een accu verder ook vrijwel zonder gedoe - je moet even weten hoe je het alarm niet laat afgaan, doe je het dan toch fout dan krijg je het alarm alsnog gewoon stil. Het is geen moderne auto waarbij een nieuwe accu zelfs digitaal ingeleerd moet worden omdat de auto anders "van de leg" raakt (bij zulke moderne auto's moet je ook uitkijken bij de hulp-start procedure en/of het extern bijladen van de accu, ook daarbij kan de auto "van de leg" raken).

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 16 Jul 2020, 14:52

Landmarcs schreef:
allard schreef:Mijn Td5 heeft ong. een jaar met losgekoppelde accu gestaan. Daarna de accu weer aangesloten en hij startte zonder problemen, ik hoefde niet eens de accu bij te laden.

Tja, PH3500 gaf aan dat de auto in een parkeergarage gestald staat, zonder 220 en zonder lichtbron.

Ah, nu zie ik het (onderaan het bericht), daar had ik overheen gelezen! Ik las alleen bovenin dat ie in een garage stond... :roll:
130 HCPU TD5 MY2000

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 16 Jul 2020, 18:07

Als je de fabrieks procedure volgt om de accu te ontkoppelen moet het geen probleem zijn om de accu los te koppelen.

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 16 Jul 2020, 18:44

Een aantal malen per jaar stel ik de beide auto's, de TD5 en de Puma tijdelijk buiten gebruik. Soms een maand, soms (veel) langer. Door de jaren heen weet ik dat de TD5 altijd wel weer vlot start, maar met de Puma is het na een week of 6 afgelopen. Ik heb geen verklaring. Dus hang ik ze beide aan de druppellader. Geen stroom in de garage, dus in het geval van de steller kan dat dus niet.

Blijft over het advies van Landmarcs, extra losse accu aan boord en een set kabels (het weer vol krijgen van de tweede accu is dan wel een dingetje) of de accu ontkoppelen. Ik kies voor het laatste; het alarm heeft -volgens mij- bij zowel de Puma als de TD5 een eigen accu. De keyfob opnieuw inleren zou niet nodig moeten zijn, mits het knoopcelletje in de keyfob in orde is.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 16 Jul 2020, 18:45

OttoVink schreef:Als je de fabrieks procedure volgt om de accu te ontkoppelen moet het geen probleem zijn om de accu los te koppelen.

Ja duh, en wat is dan die procedure? dat is nou net de vraag.

Dus gezocht; iemand met een 2.2, in het bezit van instructieboekje en die even een afdrukje wil maken van de pagina waar dit eventueel op vermeld staat.
Deze eventueel hier plaatsen of via PB doorsturen aan de vrager.

Groet

Ron

Ps: Sorry ik heb TD5's
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jul 2020, 22:06

Ron63 schreef:... en wat is dan die procedure? dat is nou net de vraag.

Vlgs mij is de procedure van een 2,4 "Puma" niet anders als die van de Td5 ... en dan is het niet per se één procedure.

De auto moet "weten" dat het loskoppelen geen sabotage betreft, en dat doe je door het contact op de eerste stand te zetten en/of de auto met de key-fob te ontgrendelen en dan binnen een beperkte tijd de eerste accuklem losnemen... verder is het makkelijk: doe je het fout dan gaat het alarm af bij het losnemen van de eerste accuklem.
En ... gaat het alarm af dan zet je de accuklem weer terug en dan helpt de key-fob om het alarm het zwijgen op te leggen.
Het is allemaal geen rocket-science.

Don't ask me how I know :ugeek:

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”