Electrisch probleem Defender TD5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zakraket

Electrisch probleem Defender TD5 2001

Berichtdoor zakraket » 15 Jul 2020, 09:16

Ik heb een electrisch probleem met mijn Defender. Helaas heb ik aan de ene kant weinig specifieke kennis van de Defender, een (niet meer dan) redelijke basiskennis autoelectra, en aan de andere kant ook weinig tijd om er zo lang mee te klooien/puzzelen tot ik eruit ben. Misschien zijn er mensen die me wat nuttige info kunnen geven of een richting geven

Het probleem: mijn defender heeft een heleboel extra bedrading. Die ligt al een hele tijd open, omdat ik in het begin (voordat ik een huis ging bouwen) daar heb geprobeerd wat verbetering aan te brengen. Dat ging destijds om het verbeteren van de bediening van de verstralers (die deden het niet toen ik de auto kocht), het vervangen van de Xenon koplampen door LED koplampen (zodat ik in het donker wel wat zie) en ik heb een werklamp op de achterzijde vervangen door een LED versie.

Zie foto. Dat zijn iig twee relais die met de verlichting te maken hebben. Ook achter de koplampen zat allemaal extra electronica m.b.t. de Xenon koplampen. Hoe dit systeem exact werkt weet ik niet, zeker niet de onderdelen achter de koplampen.
Verder zitten er twee oude verstralers op de bumper die als ze aan zijn eigenlijk meer warmte dan licht produceren (in de winter kun je op 2m afstand je handen er mee warmen ... :roll: )

Wat is weet is dat bij veel defenders er een relais tussen de koplampen en het grootlicht is gezet (correct?) omdat de electra anders te zwaar belast wordt. Het andere relais is van de verstralers, ik ga uit van een zelfde reden (zeker gezien de warmte die ze produceren).

Nu heb ik afgelopen weekend geprobeerd om deze twee relais terug te plaatsen (duwen) achter de zekeringenafdekplaat, maar wanneer ik deze bewoog begon één van de twee relais hevig te klikken, duidelijk een soort kortsluiting. Ik kon me herinneren dat dat bij het losmaken ook zo was.
Vervolgens zag ik boven de zekeringkast "ergens" een blauwe flits, mogelijk in de buurt van de radio.

Nu doet de radio, de binnenverlichting en de werklamp achterop niets meer. Alle zekeringen zijn goed.

Omdat ik nu LED koplampen heb en de electronica van de Xenonlampen los achter de lampen hangt heb ik die relais sowieso niet meer nodig, dus ik zal een keer de bedrading proberen te verwijderen. De verstralers zitten er nu voor de sier op (die geven toch praktisch geen licht, vervangen door LED hoeft van mij niet aangezien de LED koplampen een enorme lichtbundel geven).

Wat ik niet snap is waarom de radio, binnenverlichting en werklamp achterop niets meer doen. MOgelijk is de radio kapot (doorgefikt) omdat die flits wel ergens in de buurt van de radio zat.
Ik zou willen aannemen dat deze drie onderdelen, met name de radio, geen onderdeel van dat circuit met die lichtrelais zijn, dus hoe kan het dat de kortsluiting in dat lichtcircuit de radio gesloopt lijkt te hebben

Is dat een correcte aanname? Of moet ik er maar vanuit gaan dat achter het dashboard allerlei zaken aangesloten zijn op elkaar die dat niet moeten zijn?

In de foto heb ik wat dingen aan proberen te duiden:
A= relais Xenon (of grootlicht?)
B= relais verstralers
C= zekering verstralers (ik zie dezelfde draad in de motorruimte richting de verstralers lopen)
E= richting schakelaar van de verstralers
D= permanente 12v draad

Er zit ook nog een knop op het dashboard die - als ik de draden probeer te volgen met het dashboard erop - ook onderdeel van het lichtcircuit is, maar die heeft nooit iets gedaan en ik heb geen idee wat die zou moeten bedienen (ik mis niks zeg maar)
Bijlagen
Screenshot_1.jpg

Landmarcs

Re: Electrisch probleem Defender TD5 2001

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 12:32

Dag Zakraket,

Ik denk dat je er beter iemand bij vraagt (of inhuurt*) die weet wat er aan electrickery in een Defender zit.
Het "achter het dashboard" van een Td5 is soms wat raadselachtig ... er zitten een paar "Lucas-dingetjes" in.
Als er dan ook nog door een ander aan geknusteld is is er op afstand niet veel van te zeggen.

En ... het in een klap uitvallen van verschillende zaken wijst richting een doorgefikte zekering.

*   Edward kent wel iemand.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 15 Jul 2020, 13:38

Snap dat op basis van zo'n foto en wat info het probleem niet opgelost gaat worden. Hopelijk kan ik wat nuttige algemene info krijgen of een richting waar te zoeken.

Maar de zekeringen zijn allemaal intact, ik heb ze doorgemeten. Sowieso die van de radio (en die is maar 5A en zou dan dnek ik al snel op tijd doorbranden), maar goed, het kan zomaar zijn dat de radio niet (meer) op die zekering zit. Dat is een radio met uitschuifscherm, 4 speakers (en ik heb begrepen aansluitingen met frequentiescheiding? Geen idee) en bedrading naar een actieve subwoofer onder de stoel (waarvan de voeding waarschijnlijk al doorgebrand is voor ik de auto kocht), en een achteruitrijcamera
Zal het nog eens checken.

De radio hoor je toch al niet echt, maar de achteruitrijcamera mis ik toch wel een beetje ondanks het belabberde beeld

Kees van der Velde

Berichtdoor Kees van der Velde » 15 Jul 2020, 15:27

Het zou nog kunnen dat in de voeding van de radio een 'zwevende' zekering zit en die nu doorgeslagen is. Als alle andere zaken die je noemt daar toevallig achter aftakken, dan doen die het daarom ook niet meer. (Maar dat lijkt me heel sterk, aangezien de binnenverlichting zeker niet achter de zekering van de radio zou moeten aftakken...)

Wat ook nog kan is dat er een (hoofd)zekering geklapt is, die vind je onder de stoel van de bijrijder. Maar dan zou je naar mijn idee meer zaken moeten hebben die het niet meer doen. (Had je die al gevonden?)

Het electrische schema van een TD5 van 2001 is op diverse plaatsen op internet te vinden, dat zou ik eerst opzoeken. Dan kun je daar in ieder geval zien hoe eea. origineel bedoeld was...
Defender 110 td5 2001
Spark Overland

zakraket

Berichtdoor zakraket » 15 Jul 2020, 16:38

Ja had al gezocht (en gevonden) maar voor een leek is dat wat veel info :lol: maar als ik lang genoeg puzzel kom ik een heel eind

Wat er momenteel niet werkt wat eerder wel werkte:
- radio (die werkt normaliter NIET als het contact uit staat)
- werklamp achter (die werkt normaliter OOK als het contact uit staat)
- gevarenknipperlicht (idem)
- binnenverlichting (idem)
- de relais van de verlichting (die van het xenon licht en van de verstralers) doen niks meer, het zou kunnen dat die kapot zijn. De verstralers deden hte ook als het contact uitstond als ik me niet vergis, maar die zitten dan ook op die permanente 12v

Volgens mij werkt verder alles (nou ja, een loshangend USB stopcontactje, maar ik ga er vanuit dat die recht uit de radio komt)

Bedankt voor de tip van die radiozekering, dat ken ik wel van toen ik in het verleden wel eens zelf een radio inbouwde. Zal eens gaan neuzen.

En dat van die bestuurderstoel wist ik niet, dat ga ik ook even nalopen.

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 15 Jul 2020, 16:45

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik heb ooit een 90 300TDI gehad.
Deze kocht ik met elektrische storingen en er was ook veel in/aan gehobbyd in het verleden. Na lang zoeken en een half ontmanteld dashboard kwam ik er achter dat er een aardkroon in zat welke was voorzien van diodes, hiervan waren er een aantal (bijna)volledig weg gefikt en zodoende het elektrische circuit onderbraken waardoor diverse items niet of met een eigen wil aan/uit gingen. Ik heb het hele ding er uitgehaald, 2 gewone aardkronen geplaatst en nooit last meer gehad van vreemde storingen.

Kortom het heeft er alle schijn van dat je een massa probleem hebt.

Heb je wel spanning op de radio en binnenverlichting als je meet naar een willekeurig punt op je carrosserie of beter nog rechtstreeks naar de accu?

Met vriendelijke groeten,
Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Crusty

Berichtdoor Crusty » 15 Jul 2020, 22:28

De radio en binnenverlichting hebben een zekering on de de stoel van de bijrijder, althans bij mijn Td5 ( 2001)
110 Td5

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 22:50

Bij m'n Puma zaten nog een paar zwevende zekeringen verstopt onder de bijrijdersstoel die problemen gaven. Slaat echt nergens op, een zekeringenkastje met daarnaast ónder de draadboom nog losse zekeringen...... :shock: :shock:

En ja, dat was origineel af fabriek....
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 15 Jul 2020, 23:15

kijk maar uit dat tie niet af fikt. Ben momenteel bij een 110 alle electricery werkend aan het maken, voordat ik hem sloop voor rebuild. ONGELOFELIJK hoe sommigen de boel aan elkaar knopen, al dan niet gezekerd.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 23:19

OttoVink schreef:kijk maar uit dat tie niet af fikt. Ben momenteel bij een 110 alle electricery werkend aan het maken, voordat ik hem sloop voor rebuild. ONGELOFELIJK hoe sommigen de boel aan elkaar knopen, al dan niet gezekerd.

Ongelooflijk hoe de fabriek het doet. Met die waardeloze blokjes om de massa te bundelen, zwevende zekeringen en draden die ongemanteld door stijlen gaan. Wat een onvoorstelbaar prutswerk en hoe bizar te zien hoe dezelfde fabriek het bij een D2, Freelander, etc doet. :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”