Het probleem: mijn defender heeft een heleboel extra bedrading. Die ligt al een hele tijd open, omdat ik in het begin (voordat ik een huis ging bouwen) daar heb geprobeerd wat verbetering aan te brengen. Dat ging destijds om het verbeteren van de bediening van de verstralers (die deden het niet toen ik de auto kocht), het vervangen van de Xenon koplampen door LED koplampen (zodat ik in het donker wel wat zie) en ik heb een werklamp op de achterzijde vervangen door een LED versie.
Zie foto. Dat zijn iig twee relais die met de verlichting te maken hebben. Ook achter de koplampen zat allemaal extra electronica m.b.t. de Xenon koplampen. Hoe dit systeem exact werkt weet ik niet, zeker niet de onderdelen achter de koplampen.
Verder zitten er twee oude verstralers op de bumper die als ze aan zijn eigenlijk meer warmte dan licht produceren (in de winter kun je op 2m afstand je handen er mee warmen ...

Wat is weet is dat bij veel defenders er een relais tussen de koplampen en het grootlicht is gezet (correct?) omdat de electra anders te zwaar belast wordt. Het andere relais is van de verstralers, ik ga uit van een zelfde reden (zeker gezien de warmte die ze produceren).
Nu heb ik afgelopen weekend geprobeerd om deze twee relais terug te plaatsen (duwen) achter de zekeringenafdekplaat, maar wanneer ik deze bewoog begon één van de twee relais hevig te klikken, duidelijk een soort kortsluiting. Ik kon me herinneren dat dat bij het losmaken ook zo was.
Vervolgens zag ik boven de zekeringkast "ergens" een blauwe flits, mogelijk in de buurt van de radio.
Nu doet de radio, de binnenverlichting en de werklamp achterop niets meer. Alle zekeringen zijn goed.
Omdat ik nu LED koplampen heb en de electronica van de Xenonlampen los achter de lampen hangt heb ik die relais sowieso niet meer nodig, dus ik zal een keer de bedrading proberen te verwijderen. De verstralers zitten er nu voor de sier op (die geven toch praktisch geen licht, vervangen door LED hoeft van mij niet aangezien de LED koplampen een enorme lichtbundel geven).
Wat ik niet snap is waarom de radio, binnenverlichting en werklamp achterop niets meer doen. MOgelijk is de radio kapot (doorgefikt) omdat die flits wel ergens in de buurt van de radio zat.
Ik zou willen aannemen dat deze drie onderdelen, met name de radio, geen onderdeel van dat circuit met die lichtrelais zijn, dus hoe kan het dat de kortsluiting in dat lichtcircuit de radio gesloopt lijkt te hebben
Is dat een correcte aanname? Of moet ik er maar vanuit gaan dat achter het dashboard allerlei zaken aangesloten zijn op elkaar die dat niet moeten zijn?
In de foto heb ik wat dingen aan proberen te duiden:
A= relais Xenon (of grootlicht?)
B= relais verstralers
C= zekering verstralers (ik zie dezelfde draad in de motorruimte richting de verstralers lopen)
E= richting schakelaar van de verstralers
D= permanente 12v draad
Er zit ook nog een knop op het dashboard die - als ik de draden probeer te volgen met het dashboard erop - ook onderdeel van het lichtcircuit is, maar die heeft nooit iets gedaan en ik heb geen idee wat die zou moeten bedienen (ik mis niks zeg maar)