Puma (2007) slaat af bij/na gebruik lage gearing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Puma (2007) slaat af bij/na gebruik lage gearing

Berichtdoor Houston » 25 Jul 2020, 10:16

De Puma heeft sinds kort weer iets nieuws;
Als ik de lage gearing heb gebruikt en daarna weer in de hoge groep ga rijden, verliest ie al binnen een paar honderd meter vermogen en slaat af!
Even contact eraf en opnieuw starten lost het probleem op.
Gisteren deed ie t ook, terwijl ik nog in laag reed en de koppeling intrapte.
(Voor ik de koppeling intrap, krijgt ie al minder brandstof en begint te sputteren, dus de koppeling op zich heeft er niks mee te maken)
Zit er ergens een sensor aan het kleine pookje ofzo die het gas regelt? (En in de war is?)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Re: Puma (2007) slaat af bij/na gebruik lage gearing

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2020, 11:40

Houston schreef:De Puma heeft sinds kort weer iets nieuws;
Als ik de lage gearing heb gebruikt en daarna weer in de hoge groep ga rijden, verliest ie al binnen een paar honderd meter vermogen en slaat af!
Even contact eraf en opnieuw starten lost het probleem op.
Gisteren deed ie t ook, terwijl ik nog in laag reed en de koppeling intrapte.
(Voor ik de koppeling intrap, krijgt ie al minder brandstof en begint te sputteren, dus de koppeling op zich heeft er niks mee te maken)
Zit er ergens een sensor aan het kleine pookje ofzo die het gas regelt? (En in de war is?)

Hoe een en ander zich met elkaar verhoudt weet ik niet, maar er zit een sensor in die bijhoudt of je Low-Gear hebt geselecteerd, en indie er Low-Gear is gedecteerd dan wordt de "Anti-Stall" regeling aangepast. Als ik het goed heb - ik zou 't even moeten proberen - wordt het minimum-toerental naar lager teruggeregeld zodra de auto rolt (net zo - of ± omgekeerd - als bij high het stationair toerental omlaag gaat als de auto echt stil staat). Dat van dat Low-minimum-toerental kan je makkelijk checken door de tussenbak in Low te zetten en daarna te laten rollen.

De gedachte achter die Low-stationair-regeling is kennelijk dat je graag erg traag wilt kunnen rollen, en daarenboven dat de motor in Low ruimschoots koppel heeft, zelfs bij de extra lage toeren. Ik vind er wel wat inzitten, alleen is het dan iets hogere toerental bij (nog net) geen beweging weer wat lastig: het eerste moment wil de auto ervandoor, en ook op het moment van vrijwel stilstand krijg je dit weer opnieuw.

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: Puma (2007) slaat af bij/na gebruik lage gearing

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jul 2020, 12:26

Overigens, hoeft het niet direct (alleen) de pookjes-sensor te zijn.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een "rafelig" signaal van het toerental/de krukas-positie maakt dat de "Anti-Stall"-regeling van de leg raakt.

Bij een ouderwetse auto draai je dan de stationair-schroef wat op (een quick-and-dirty "reparatie"), de "Anti-Stall"-regeling is de intelligente tegenhanger van zo'n stationair-schroef ... en daardoor niet zo makkelijk op te schroeven.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”