chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2020, 17:24

Te kort door de bocht kennen we hier niet. We kunnen allemaal wel tegen een stootje. :lol: :lol:

Het blijft gewoon een afweging waarbij budget, gevoel en voorkeur een belangrijke rol spelen. Ik ben het met Marc eens dat een onbehandeld chassis dat genoeg liefde krijgt in de zin van regelmatig wassen en moddervrij houden bijzonder lang mee kan. (in geval van m'n Serie II dik 41 jaar maar toeb had het ook wel wat aandacht nodig in de zin van een nieuwe achterbalk en twee veer/bumperhouders aan de voorkant)

Meestal zie je de roest ontstaan bij de plekken waar je met schoonmaken niet komt. In de rare hoeken van de achterbalk etc. Net zoals achter de voorschermen modder zich ophoopt en doordat dat vochtig blijft roest daar bv de voetenbak erg graag.

Verzinken is ook niet zaligmakend, een aanhanger die ik nieuw (en uiteraard verzinkt want iets anders is er niet meer) kocht vertoonde na 7 jaar ook oppervlakteroest op plekken. Maar het is gewoon een feit dat als je er verder weinig of geen omkijken naar wilt hebben dat de beste optie is.

Het punt bij ieder systeem is dat het hele systeem afhankelijk is van de zwakste schakel. Wordt één stap niet 100% uitgevoerd is het hele systeem dus minder. Eén stap van Dinitrol die ik vaak verzaakt zie is de tweejaarlijkse onderhoudsbeurt, die wordt vaak vergeten of wegbezuinigd en daar mee gelijk heel de garantie.

Ieder z'n ding maar ik kijk liever twee keer per jaar oid even goed naar het chassis en werk het dan bij met een simpele laklaag. RX in mijn geval. Ook van alles op aan te merken. Maar ik heb het en het voldoet vrij redelijk. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2020, 17:53

Edward schreef:...
Het punt bij ieder systeem is dat het hele systeem afhankelijk is van de zwakste schakel. Wordt één stap niet 100% uitgevoerd is het hele systeem dus minder. Eén stap van Dinitrol die ik vaak verzaakt zie is de tweejaarlijkse onderhoudsbeurt, die wordt vaak vergeten of wegbezuinigd en daar mee gelijk heel de garantie.

Tja, als je € 1.400,-- uitgeeft + nog eens 13x € 200,-- ... dan ben je na 26 jaar € 4.000,-- verder.
Een nieuw gegalvaniseerd chassis + de chassiswissel is misschien duurder ... maar je komt toch een aardig eind in de richting.
Daarna heb je dan bovendien een chassis waarmee ze wellicht tzt jezelf je laatste rit kunnen laten maken.

Of ... je steekt die € 4.000,-- in zo nu en dan wat reparaties en een paar blikken chassislak.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2020, 18:32

Eens, maar het gevoel van behoud mag kennelijk wat kosten. :lol: :lol:
Edward van Vugt

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 19 Dec 2020, 19:34

Het probleem is dat niemand een oud chassis onder de auto van binnen 100% schoon en roestvrij krijgt, tenzij in de oven, stralen en een zuurbad zoals voorafgaand bij verzinken. Daarvoor moet het chassis gedemonteerd zijn en dan kun je net zo goed verzinken.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Dec 2020, 20:11

Eens.

Maar verder: hoe belangrijk is het nou eigenlijk? :roll: Mijn Serie is nu 57 jaar oud en die ben ik op m'n gemakkie aan het opknappen. Ik ben 50 dus kan er met een beetje heel veel mazzel nog max 30 jaar mee spelen. Het chassis heb ik gerestaureerd en gewoon weer geschilderd. Het is een erbij auto die vooral binnen staat. Die gaat die 30 jaar echt wel halen. Dus waarom 1400 euri aan conservering of 3500 aan een chassis spenderen??

En kom niet met argument "een hobby mag geld kosten" want dat staat gezond verstand nog steeds niet in de weg......

De Disco is nu 16 jaar oud en heeft 220K gelopen. Bij 450K zal ie echt wel af zijn qua body, blok, bak, etc,etc. Met 25K per jaar is dat een jaar of 9 à 10. Hoeveel wil ik investeren in het behoud van het chassis?? Los van het feit dat ik de vorige ook naar de 5 ton wou rijden maar die bij 360 oid vermoord heb.

Ik snap de afweging vaak gewoon helemaal niet...... Het is ook niet zo dat een Serie, 90,110,127 of wat dan ook met een geconserveerd chassis 500 euri meer waard is dan een 'gewone'. Zou je een RRC vinden met verzinkte body én chassis etc dan kan ik me voorstellen dat die wezenlijk meerwaarde heeft. Maar een Serie met verzinkt chassis is niks meer waard dan een zonder.
Edward van Vugt

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 19 Dec 2020, 20:26

Tja, als je € 1.400,-- uitgeeft + nog eens 13x € 200,-- ... dan ben je na 26 jaar € 4.000,-- verder.

Dan ben ik 91 jaar bij leven en welzijn, los van of het dan nog mag van de jongens en meisjes in Den Haag, het zou toch wat zijn om nog steeds in die 109 te kunnen rijden!

Een leuke discussie over het wel en wee van het chassis, met verschillende uitgangspunten en uiteindelijk ook over het verschil tussen het wenselijke en haalbare. Een gegalvaniseerd chassis is het optimum, maar niet haalbaar voor iedereen, bijvoorbeeld bij een rolling restauration project, te weinig ruimte, fysiek niet te doen, enz. en inspectie van het chassis is onderdeel van het reguliere onderhoud. Maar of ikzelf de 91 jaar haal......

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Puck

Berichtdoor Puck » 20 Dec 2020, 21:02

Interessante discussie om eens helemaal te lezen van voor tot achter!

Ik zit zelf met een chassis wat los ligt en ben aan het kijken wat ik wil. Op dit moment neig ik het meest naar verzinken, mits ik een goeie partij kan vinden die hier ervaring mee heeft. Zijn er hier mensen die goeie adressen hebben (het liefst in het noorden des lands? (Eventueel via Privebericht?)

Aangezien het voor een auto is die niet heel erg zal worden belast, kan ik mij een niet-verzink-keuze ook goed voorstellen in mijn geval.

Ik blijf dit draadje even volgen! 8-) 8-)

Groet,

Puck
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 21 Dec 2020, 09:53

Edward schreef:Ik snap de afweging vaak gewoon helemaal niet...... .

Ben het helemaal met je eens.
Ik zit ook in je kamp, maar merk ook wel aan mezelf dat het 'hobby' is, 'leuk' is om gewoon iets goed te doen.
Financiële argumenten zijn dan helemaal niet rationeel...

Ik zie ook vaak restauraties van een ander premium merk, autootjes die max 1000km per jaar rijden alleen onder de stralende zon.
En dan geheel verzinkt, gedinitrolled, etc. Eigenlijk heel raar... hahhah
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2020, 10:31

Barwaut schreef:...
Ik zie ook vaak restauraties van een ander premium merk, autootjes die max 1000km per jaar rijden alleen onder de stralende zon.
En dan geheel verzinkt, gedinitrolled, etc. Eigenlijk heel raar... hahhah

En ... van de eigenaar zelf is het hoogstens de portemonnee die strak in het vel zit.
Dat poetsen, verzinken en dinitrollen is wellicht een poging om jeugdige onsterfelijkheid te verwerven.
Een plaatsvervangende onsterfelijkheid en/of eeuwige jeugd.

De paradox is dat juist van die mensen die er op los leven aan het eind van de rit wordt gezegd:
  "Maar hij heeft wel een goed leven gehad, hij heeft er wel met volle teugen van genoten."  of  "Hij leefde het leven hyper intensief."

Omgekeerd, heb je ook die mensen die bij alles zich afvragen of het wel goed voor ze is ... die in de limiet super gezond maar van diep chagrijn overlijden.

Groeten MarcS

PS   Ik heb het hiervoor steeds over hij, opvallend genoeg is het zelden een "zij" waar op een als hiervoor bedoelde manier wordt gesproken. Over het ouder wordende "zakke" geslacht ken ik wel een andere uitspraak, een niet zo complimenteuze: Lyceum van achter, Museum van voren.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 21 Dec 2020, 12:46

Als ik hem toch restaureer en dus veel kosten maak wil ik gewoon dat tie niet meer roest. Punt. Teveel projecten gezien met na 2 jaar weer roest op gelakt chassis of mooi gedinitrolde afbladderende roestplakaten.

Terug naar “Techniek”