Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eelkes

Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Berichtdoor Eelkes » 13 Okt 2020, 12:57

Sinds kort slaat de elektrische ventilator aan van m'n Disco na een ritje van ongeveer een half uur. Gelijk even de Nanocom eraan gehangen, en de temperatuur loopt flink op tijdens het rijden, met uitschieters naar 120 graden (wat dan weer teruggekoeld wordt tot 98 graden).

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb al een tijdje last van wat koelvloeistof wat weglekt, voornamelijk aan de voorkant van de motor bij de pomp in de buurt.

Daarnaast lijkt het niveau van de koelvloeistoftank ook helemaal gezakt, als ik dan de dop losdraai en het vacuum vult zich, dan is het weer bijna het oude niveau.

- Verstopping ergens?
- Thermostaat defect?
- Slecht werkende viscofan?
- Radiator defect?

Is het het handigst om te beginnen met de thermostaat? Die lijkt me eenvoudig te vervangen voor een paar tientjes (onderdeel PEM100990R).

Iemand nog een stappenplan om dit probleem op te lossen van goedkoopst/meest waarschijnlijk tot complex/duur?
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs

Re: Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2020, 13:18

Thermostaat is natuurlijk makkelijk vervangen, maar zou het niet de waterpomp zijn ?

Heb je gevoeld of de radiator warm wordt.
Als de waterpomp niet goed werkt dan heb je alleen nog de circulatie tgv de convectie dus wordt de radiator heel traag warm.
Als de thermostaat niet goed werkt kan je gelijksoortige symptomen hebben ... alleen zijn de slangen voorbij de by-pass loeiheet.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 13 Okt 2020, 14:08

Dank Marc, ik ga het zo even controleren als vrouwlief terug is (als ze dat nog durft....)

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 13 Okt 2020, 15:45

Een andere oorzaak kan de intercooler en/of radiateur zijn. Zeker als je weleens een modderpoel in gedoken bent, kan de modder de intercooler en radiateur verstoppen.

Omdat de intercooler het bovenste deel van de radiateur afschermt vanaf de voorkant, is het lastig om deze goed schoon te krijgen. Als je ook nog airco hebt, zit er ook nog een condensor voor.

Zeker na 18 jaar kan het niet gek zijn dat de radiateur wat vol met zooi zit. Pak een goede felle zaklamp en schijn eens door de gril heen. Als je in het motorcompartiment licht ziet, dan is er niks aan de hand (tenzij het een heul groot gat is :D ) Zie je helemaal niks, dan wordt het tijd voor een nieuwe radiateur. Tip: neem meteen de intercooler mee.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Okt 2020, 18:32

Eelkes schreef:Ik heb al een tijdje last van wat koelvloeistof wat weglekt, voornamelijk aan de voorkant van de motor bij de pomp in de buurt.

Dan zou de waterpomp wel aan zijn eind kunnen zijn.
En met te weinig koelvloeistof kunnen er luchtbellen in het systeem zitten, en kan de doorstroming onvoldoende zijn.

98°C is de temperatuur waarop de thermostaat geheel geopend hoort te zijn. (Vanaf zo'n 86°C begint de thermostaat open te gaan).

Met mijn Td5 (Defender uit 2001) heb ik afgelopen winter een paar maand gereden zonder (visco)fan. En zelfs met een gesloten radiatormuff kreeg ik, na een uur lang 120 km/u rijden, de koelvloeistof pas op 110°C (Nanocom). De originele temp. meter gaf nog zo ongeveer koud aan (dus daar heb ik wat anders voor in de plaats gezet). De radiateur mag wel een keer vervangen worden omdat er wat lamellen 'verrot' zijn. En ook van de intercooler (die eveneens een beetje begint door te hangen). Ze zitten niet verstopt.
Geen airco dus geen elektrische fan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2020, 19:05

Eens, de waterpomp gaat lekken als ie echt helemaal op is. Helaas is de stuurpomp die voor de waterpomp zit dan meestal ook aan vervanging toe. :(

De pompen zitten in elkaar gestoken en als de waterpomp lekt is vaak de verbinding tussen de twee ingelopen. Hoeft niet uiteraard.

Maar hou er dus rekening mee dat je nog een 2e pomp moet bestellen en monteren en dat de wagen dus even langer stil kan staan. Of gewoon beide pompen bestellen en indien niet nodig 1 het schap leggen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 14 Okt 2020, 08:57

Hier nog een overzicht van de temperatuur gemeten door de Nanocom gedurende een rit van een 42 minuten (meting loopt door na uitzetten motor):

De temp schommelt nogal met pieken rond de 120 graden voor de koelvloeistof. De brandstoftemperatuur loopt ook op richting 97 graden wat mij erg hoog lijkt

temp.PNG

Past dit beeld bij een defecte waterpomp? Ik vraag dit omdat het best een klus is om de pomp te vervangen, het zou jammer zijn als het toch een thermostaat of radiator blijkt te zijn....

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Okt 2020, 10:35

Kan aan mij liggen, maar als de pomp niet goed meer is waarom vervang je hem dan niet? Ga je de auto binnen kort wegdoen of zo.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 14 Okt 2020, 11:08

Ha Ron,

Ik wil de pomp wel vervangen, maar dan wil ik wel zeker weten dat dit de problemen veroorzaakt. Mijn vermoeden is dat overigens wel, maar hoor graag je mening hierover.

Is het overigens een klus die ik makkelijk zelf kan doen? Er staat een uitgebreide handleiding hier, maar dat lijkt me wel een klus van een dag.... Heb namelijk airco en ACE, dus die zitten dan als extraatje in de weg....

conny

Berichtdoor conny » 14 Okt 2020, 12:30

Kijk uit met die hoge temperaturen; daar houdt een Td5 niet van. Je hebt goed kans dat je kop al krom is :cry:

Terug naar “Techniek”