Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Berichtdoor Erik Peters » 14 Okt 2020, 12:53

Eelkes schreef:De temp schommelt nogal met pieken rond de 120 graden voor de koelvloeistof. De brandstoftemperatuur loopt ook op richting 97 graden wat mij erg hoog lijkt

Tja, de brandstof wordt door het koelwater gekoeld, dus als het koelwater 120° is dan wordt de brandstof ook langzaam 'gekoeld' tot die temperatuur.
Als de circulatie in het blok goed is dan hoort de grafiek aardig glad te zijn.
Wanneer de radiateur verstopt zit dan loopt de temperatuur geleidelijk aan op. Ik heb een minishoveltje en in stoffige omstandigheden gaat de radiateur geleidelijk vol stof zitten (kan na een dag werken al) waardoor de koelwatertemperatuur langzaam oploopt tot wel over de 100° als het ding hard moet werken. Even het stof uit de radiateur blazen en 'het is weer goed' (d.w.z. dan komt de koelwatertemperatuur niet meer boven de 85°, ook niet bij 'zwaar' werk).

Als ik de grafiek bekijk dan werkt de thermostaat prima, gaat open bij zo'n 85° (na 5-7 minuten), dan komt er even wat kouder water en bij zo'n 95° (na ca. 10 minuten) is ie volledig open.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2020, 13:53

Erik Peters schreef:
Eelkes schreef:De temp schommelt nogal met pieken rond de 120 graden voor de koelvloeistof. De brandstoftemperatuur loopt ook op richting 97 graden wat mij erg hoog lijkt

Tja, de brandstof wordt door het koelwater gekoeld, dus als het koelwater 120° is dan wordt de brandstof ook langzaam 'gekoeld' tot die temperatuur.
Als de circulatie in het blok goed is dan hoort de grafiek aardig glad te zijn.
Wanneer de radiateur verstopt zit dan loopt de temperatuur geleidelijk aan op. Ik heb een minishoveltje en in stoffige omstandigheden gaat de radiateur geleidelijk vol stof zitten (kan na een dag werken al) waardoor de koelwatertemperatuur langzaam oploopt tot wel over de 100° als het ding hard moet werken. Even het stof uit de radiateur blazen en 'het is weer goed' (d.w.z. dan komt de koelwatertemperatuur niet meer boven de 85°, ook niet bij 'zwaar' werk).

Als ik de grafiek bekijk dan werkt de thermostaat prima, gaat open bij zo'n 85° (na 5-7 minuten), dan komt er even wat kouder water en bij zo'n 95° (na ca. 10 minuten) is ie volledig open.

Dat de temperatuur dan op ongeveer 120º blijft pieken komt waarschijnlijk dat water + antivries samen met de bescheiden druk-verhoging in het systeem rond die 120º op z'n kookpunt zit.
Er ontstaan dan dampbellen die de kans geven dat er lokaal in de kop nog veel hogere temperaturen optreden.

Een grafiek met dergelijke pieken geeft een naar mijn mening "dood-enge" toestand weer.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Okt 2020, 17:31

Eelkes schreef:Ha Ron,

Ik wil de pomp wel vervangen, maar dan wil ik wel zeker weten dat dit de problemen veroorzaakt. Mijn vermoeden is dat overigens wel, maar hoor graag je mening hierover.

Is het overigens een klus die ik makkelijk zelf kan doen? Er staat een uitgebreide handleiding hier, maar dat lijkt me wel een klus van een dag.... Heb namelijk airco en ACE, dus die zitten dan als extraatje in de weg....

Niemand zal kunnen zeggen wat het precies is, antwoorden blijven van "denk dit", "denk dat" en "ik heb ooit meegemaakt". Pomp is kapot dus moet sowieso vervangen worden, hierna zal je pas weten of er meer narigheid is.

Hopelijk blijft het voor jou bij de waterpomp.

Groet Ron

Ps: geen idee of het zelf te doen is.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Okt 2020, 19:16

De pomp controleren is idd wel een flinke klus. Maar daarmee ben je er niet. Er is wel meer te controleren. Achter de turbo zit een koelslang die ook uitdroogt en kan gaan lekken. Die moet je ook controleren. De slangen voor achter de radiateur inclusief thermosstaat moeten ook gecontroleerd net als de radiateur zelf. Die gaan namelijk ook wel lekken na 18 jaar.

Het is allemaal prima zelf te doen zonder speciaal gereedschap maar als het de eerste keer is dat je het meeste van dichtbij ziet ben je wel een lange dag bezig.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Crusty

Berichtdoor Crusty » 14 Okt 2020, 19:57

Waterpomp vervangen is prima te doen voor een hobby sleutelaar.
Is een beetje prutsen, want ding zit verstopt.
Zelf ook gedaan en gecombineerd met olie wissel.
Centrifugaalpomp huis erafgehaald en dan kan je redelijk makkelijk bij de waterpomp.

Inderdaad ook meteen wat slangen vervangen, toen de koelvloeistof er toch uit was.
Aantal slangen waren al behoorlijk versleten....
110 Td5 2001

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 14 Okt 2020, 20:55

Dank voor de reacties. Ik heb besloten hem op te laten halen en door een ervaren land rover dealer van een nieuwe pomp te laten voorzien en eventueel slangen. Durf er niet meer mee te rijden.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

paul k

Berichtdoor paul k » 15 Okt 2020, 08:41

Misschien ook de radiateur en thermostaat vervangen. Zijn niet de duurste onderdelen.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 15 Okt 2020, 10:20

Daar gaat ie....

laro.jpg

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 17 Okt 2020, 08:41

Bleek de EGR cooler te zijn die verstopt zat waardoor er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen. Na dit opgelost te hebben was de temperatuur weer netjes rond de 88 graden constant.

Houston

Berichtdoor Houston » 17 Okt 2020, 10:42

Eelkes schreef:Bleek de EGR cooler te zijn die verstopt zat waardoor er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen. Na dit opgelost te hebben was de temperatuur weer netjes rond de 88 graden constant.

Dus aan al die tips hier, had je ook niks? :lol:
Stap 1 was dus geweest; Laat er iemand fysiek naar kijken! (als je alle tips van de mensen vanachter dit schermpje had gevolgd, was je een hoop nieuwe onderdelen rijker, een hoop geld armer en t probleem nog steeds niet opgelost! :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”