Eelkes schreef:De temp schommelt nogal met pieken rond de 120 graden voor de koelvloeistof. De brandstoftemperatuur loopt ook op richting 97 graden wat mij erg hoog lijkt
Tja, de brandstof wordt door het koelwater gekoeld, dus als het koelwater 120° is dan wordt de brandstof ook langzaam 'gekoeld' tot die temperatuur.
Als de circulatie in het blok goed is dan hoort de grafiek aardig glad te zijn.
Wanneer de radiateur verstopt zit dan loopt de temperatuur geleidelijk aan op. Ik heb een minishoveltje en in stoffige omstandigheden gaat de radiateur geleidelijk vol stof zitten (kan na een dag werken al) waardoor de koelwatertemperatuur langzaam oploopt tot wel over de 100° als het ding hard moet werken. Even het stof uit de radiateur blazen en 'het is weer goed' (d.w.z. dan komt de koelwatertemperatuur niet meer boven de 85°, ook niet bij 'zwaar' werk).
Als ik de grafiek bekijk dan werkt de thermostaat prima, gaat open bij zo'n 85° (na 5-7 minuten), dan komt er even wat kouder water en bij zo'n 95° (na ca. 10 minuten) is ie volledig open.
Groet,
Erik.