Richtingaanwijzer afstellen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Janneman

Richtingaanwijzer afstellen?

Berichtdoor Janneman » 16 Okt 2020, 17:04

Mijn richtingaanwijzer doet niet wat hij moet doen. Als ik naar rechts wil en geef dat aan middels de richting aanwijzer naar rechts te bewegen,dan klikt hij veel te vroeg terug. Zodra ik het stuur dan minimaal (1 of 2 centimeter) naar rechts draai klikt hij al terug dus op het moment dat ik de bocht inzet is hij allang alweer terug. En dat is in veel situaties best gevaarlijk. De hele set van richtingaanwijzer, toeter en grootlicht heb ik al vernieuwd maar er is niets veranderd. Betreft een Defender van 2008
Is daar iets aan af te stellen?
Groet Jan

JohanFreelander

Re: Richtingaanwijzer afstellen?

Berichtdoor JohanFreelander » 16 Okt 2020, 19:49

Ik heb mijn airbagloze stuurwiel eens vervangen.
Daarachter zit een blauwe ring die dit regelt.

Ik vrees dat je het stuurwiel moet demonteren, pas aub op met de airbag.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2020, 20:02

JohanFreelander schreef:Ik vrees dat je het stuurwiel moet demonteren, pas aub op met de airbag.

De enige airbag in een Defender is (eventueel) de man achter het stuur :ugeek:
Pas dus wel op met het stuur op het moment dat je dat lostrekt.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 16 Okt 2020, 21:40

Verhip, altijd verondersteld dat dit stuurwiel een airbag had.
Weer wat bijgeleerd?
Bijlagen
LR018406.jpg
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Okt 2020, 22:31

JohanFreelander schreef:Verhip, altijd verondersteld dat dit stuurwiel een airbag had.
Weer wat bijgeleerd?

Yup, dat is en kussentje met wat lucht in het foam. Een airbag idd maar een passieve. :lol: :lol:

En Marc heeft het mis. In een Defender is de bestuurder de kreukelzone, niet de airbag.

Naar de richtingaanwijzer dan maar. Kan me niet herinneren hoe het er ook weer uitzag maar het stuur is simpel te verwijderen door de boit te lossen en even onder tegen het stuur te trommelen. dan pak je hem er zo af. Kun je op je gemak even onderzoeken hoe het zit.

Als je pas de schakelaar etc vervangen hebt wist je dat al en dan weet je waarschijnlijk ook dat je de plastic beugel van die schakelaar met 0,7 Nm aan moet draaien anders breekt ie. :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Okt 2020, 23:46

Achter op het stuurwiel de ring met de twee nokjes even goed zetten (en de kunststof bus waar de rokjes in vallen ook).
Vooropgesteld dat het stuurwiel netjes horizontaal staat als je rechtuit rijdt. Nokjes, zoals op de foto, verticaal.
Links bovenaan is nog iets van de achterkant van de 'airbag' te zien.
DSCF9895.jpeg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2020, 01:14

Edward schreef:
JohanFreelander schreef:Verhip, altijd verondersteld dat dit stuurwiel een airbag had.
Weer wat bijgeleerd?

Yup, dat is en kussentje met wat lucht in het foam. Een airbag idd maar een passieve. :lol:

Ik heb wel eens gelezen dat de reden dat een Stationwagon zo'n bult heeft en een HardTop niet was gelegen in onhandige/onredelijke regels. De afstand tussen het verborgen eind van de stuur-as/stuur-moer en het stuuroppervlak zou bij een personenauto groter moeten zijn, bij een HardTop (en andere utilitairen) was die maat kleiner (of is die niet gespecificeerd).

Ik vind die bult maar lastig: als je instuurt en niet steeds verpakt dan zit die bult in de weg zodra een hand voorbij de 12 uur komt.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 17 Okt 2020, 10:55

Hoe zit die dan in de weg? Ik kan me niet herinneren hem ooit geraakt te hebben.
Voor een 'airbag' vind ik m wel wat hard! (moet er niet aan denken om m te koppen, bij een aanrijding...)

Anyway; ik heb soms hetzelfde probleem. Alleen in de winter / bij lagere temperaturen! :) Misschien krimpt er dan iets, waardoor e.e.a. nét ff anders komt te zitten en de r.a.w. te snel afslaat als ik linksaf sla. (rechts geen probleem of blijft ie misschien zelfs te lang aan.)
Ik twijfel echter al een tijdje om een ander (iets kleiner, bijvoorbeeld) stuur aan te schaffen. Hoe zit dat dan met die nokjes? Aangezien die blijkbaar achterop het originele stuur zitten? Kun je er vanuit gaan dat die op een nieuw stuur / naaf ook zitten, moet je die over zetten of moet je er bij aanschaf van een nieuwe maar net aan denken? :?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Okt 2020, 11:23

Houston schreef:Ik twijfel echter al een tijdje om een ander (iets kleiner, bijvoorbeeld) stuur aan te schaffen. Hoe zit dat dan met die nokjes? Aangezien die blijkbaar achterop het originele stuur zitten? Kun je er vanuit gaan dat die op een nieuw stuur / naaf ook zitten, moet je die over zetten of moet je er bij aanschaf van een nieuwe maar net aan denken? :?

In de 130 had ik een Moto-Lita stuur. De mooiste die er te koop is vind ik. Die monteer je op een losse naaf die je afhankelijk welke auto je hebt koopt, het stuur is universeel voor al die naven. Op de naaf voor een Defender zitten idd die nokken voor de RAW's. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2020, 12:25

Landmarcs schreef:...
Ik vind die bult maar lastig: als je instuurt en niet steeds verpakt dan zit die bult in de weg zodra een hand voorbij de 12 uur komt.

Houston schreef:Hoe zit die dan in de weg? Ik kan me niet herinneren hem ooit geraakt te hebben.
Voor een 'airbag' vind ik m wel wat hard! (moet er niet aan denken om m te koppen, bij een aanrijding...)
...

Die bult zit in ieder geval (ook) in de weg als je half gedraaid achter het stuur zit om binnendoor achteruit te kijken bij het achteruitrijden.
Ik heb de gewoonte om mijn linker-arm over het stuur te leggen en (ook) dan zit die bult onder mijn elleboog.

Anyway, ik ben blij met geen bult in mijn HardTop (zowel de 110 Td5 als de "Puma" HardTop zijn bultloos, dwz de "Puma" heeft dan wel een bultneus).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”