Start niet met warme motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Joep Weijers

Re: Start niet met warme motor

Berichtdoor Joep Weijers » 18 Nov 2020, 20:56

Erik Peters schreef:Ik had in mijn 110 uit 1984 wel standaard een Voltmeter. En in de 300 Tdi heb ik i.p.v. het klokje zo'n oude Voltmeter geplaatst, omdat je dan kunt zien wat de ladingstoestand is van de accu en of de dynamo goed laad. Een driekwart jaar geleden kon ik daardoor zien dat de dynamo defect was en kon ik het ding vervangen voordat de accu leeg (en misschien defect) raakte.

Ik zal als ik het dashboard weer eens open heb liggen kijken hoe het aangesloten zit, maar volgens mijn onderdelenboek zou het PRC3108 (superceded door PRC7315) en dat noemen ze een ammeter.

ammeter.png

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2020, 21:12

Joep Weijers schreef:
Erik Peters schreef:Ik had in mijn 110 uit 1984 wel standaard een Voltmeter. En in de 300 Tdi heb ik i.p.v. het klokje zo'n oude Voltmeter geplaatst, omdat je dan kunt zien wat de ladingstoestand is van de accu en of de dynamo goed laad. Een driekwart jaar geleden kon ik daardoor zien dat de dynamo defect was en kon ik het ding vervangen voordat de accu leeg (en misschien defect) raakte.

Ik zal als ik het dashboard weer eens open heb liggen kijken hoe het aangesloten zit, maar volgens mijn onderdelenboek zou het PRC3108 (superceded door PRC7315) en dat noemen ze een ammeter.

ammeter.png

Tja, op de bijgesloten uitsnede heet PRC3108 een "battery condition gauge".
Nu kan je de accu conditie wel meten aan het aantal ampères, maar dat is dan een andere meet-methode.
Ik kan me in dit geval in het dashboard niet anders voorstellen dan een Voltmeter.

O ja, in oudere auto's met een traditionele gelijkstroom dynamo zag je overigens wel een Ampère-meter, een meter die toonde of de accu werd bijgeladen dan wel werd leeggetrokken. Bij een gelijkstroom dynamo is zoiets zo gek nog niet want zo'n dynamo heeft een nogal beperkt vermogen. Een moderne wisselstroom dynamo (die vanwege de wisselstroom ook wel "alternator" heet) kan in het algemeen veel grotere vermogens leveren dus kan je gewoonlijk er op rekenen dat het dynamo-vermogen alle verbruikers kan voeden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Nov 2020, 18:44

Joep Weijers schreef:maar volgens mijn onderdelenboek zou het PRC3108 (superceded door PRC7315) en dat noemen ze een ammeter.

Mag dan zo zijn, maar het is een Voltmeter.
Schermafbeelding 2020-11-19 om 18.40.28.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Hans Eijer

Berichtdoor Hans Eijer » 28 Nov 2020, 09:45

Ik heb een hitteschildje gemaakt onder de carburateur, maar dat bleek niet de oplossing. Nu de ontsteking iets vroeger gezet, wat lijkt te helpen. Ben echter tegelijk overgegaan op super benzine. Nu nog eens testen of het met normaal ook nog werkt. Dan lag het dus echt aan het ontstekingsmoment.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Nov 2020, 17:20

Hans Eijer schreef:Nu de ontsteking iets vroeger gezet, wat lijkt te helpen. Ben echter tegelijk overgegaan op super benzine.

Daar ga je al, superbenzine heeft een hogere klopvastheid en ontbrandt daardoor moeilijker, dan helpt het vroeger zetten van de ontsteking wel degelijk.

Ik heb vroeger eens een LADA gehad, daar zat een stelwieltje aan de ontsteking, waarmee je de ontsteking de nodige graden kon verstellen afhankelijk van het octaan getal van de brandstof die je getankt had.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”