deuren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dapper517

deuren

Berichtdoor dapper517 » 07 Dec 2020, 12:23

goeiedag,

ik ben mij al een tijdje aan het orienteren voor nieuwe of gebruikte deuren voor mijn defender

ik vervang nu ongeveer elke 2 jaar de onderdeuren want die zijn dan gewoon weg.

nu dus opzoek naar een setje nette deuren die niet meer rotten, dit schijnen puma deuren te zijn? wie kan mij er meer over vertellen. Ik hoor verschillende dingen, namelijk dat ze geheel van alu zijn of geheel verzinkt, wie weet hoe dit zit?

Hoe zijn deze deuren te herkennen?

wat is een schappelijke prijs voor een setje voordeuren compleet?

Bedankt Alvast

Landmarcs

Re: deuren

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2020, 12:44

dapper517 schreef:....

nu dus opzoek naar een setje nette deuren die niet meer rotten, dit schijnen "Puma" deuren te zijn? wie kan mij er meer over vertellen. Ik hoor verschillende dingen, namelijk dat ze geheel van alu zijn of geheel verzinkt, wie weet hoe dit zit?

Hoe zijn deze deuren te herkennen?

De "Puma" deuren - die overigens ook in de allerlaatste Td5-en werden gemonteerd, althans dat begreep ik - zijn eenvoudig te herkennen met een magneetje: Ze zijn geheel uit staal (denkelijk gegalvaniseerd staal), de oude had een aluminium buitenhuid.
Op de tast (of op het oog) zijn ze ook heel makkelijk te herkennen: De binnenschaal is uit één stuk 3D gevormd blik, het opvallendst is dus dat aan de binnenzijde alle hoeken afgerond zijn.
Naast het feit dat je verlost bent van zowel het doorroestende frame als ook de witte schimmel van de aluminium-huid krijg je met de nieuwe deuren ook gewoon een steviger deur, een deur waar ook het raam-frame echt één geheel met de deur vormt.
De nieuwe deuren fluiten overigens net zo als de oude, dwz de afdichting van de deurrubbers blijft een "dingetje".

Wat ze moeten kosten weet ik niet, 't is wat de gek ervoor geeft ... de mijne "kreeg" ik bij aankoop van een nieuwe auto.

Groeten MarcS

PS   De "Puma"deuren vast en zeker ook meer bescherming geven bij een zijdelingse aanrijding: er zit wat meer "stevigheid" in.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2020, 14:28

Bowy van http://yellowtradingcompany.com/ heeft er zat staan. Kun je ze vergelijken :lol: :lol:

Overigens vind ik de "Puma" deuren de meerprijs tov nieuwe "oude" deuren niet waard. Als je een oud model deur uit elkaar haalt, het frame verzinkt en een nieuwe huid erop lijmt dan ben je nog steeds goedkoper uit dan met Puma deuren en heb je een zeker zo goede deur.

Het steviger van Marc kan ik niet beamen, bij 140Km/h waaien de nieuwe ook gewoon op een kier op de snelweg......
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

dapper517

Berichtdoor dapper517 » 07 Dec 2020, 14:38

Edward schreef:Bowy van http://yellowtradingcompany.com/ heeft er zat staan. Kun je ze vergelijken :lol: :lol:

Overigens vind ik de "Puma" deuren de meerprijs tov nieuwe "oude" deuren niet waard. Als je een oud model deur uit elkaar haalt, het frame verzinkt en een nieuwe huid erop lijmt dan ben je nog steeds goedkoper uit dan met Puma deuren en heb je een zeker zo goede deur.

Het steviger van Marc kan ik niet beamen, bij 140Km/h waaien de nieuwe ook gewoon op een kier op de snelweg......

die zijn volgens mij van goud

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2020, 15:13

dapper517 schreef:
die zijn volgens mij van goud

Als jij ze voor heel veel minder kunt vinden moet je meteen de hele voorraad opkopen! :lol: :lol:

Maar daarom dat ik ook aangeef hoe het voordeliger kan. Kost wat werk maar je bespaard een hoop. Nog voordeliger is het als je je eigen deuren kunt herstellen met YRM onderdelen en dan laten verzinken. Tis maar net hoeveel werk je erin wilt steken.
Edward van Vugt

Houston

Berichtdoor Houston » 07 Dec 2020, 15:28

De zijdeuren van mijn Puma zijn nog prima maar m’n achterdeur roest aan de onderkant precies net als die van oudere modellen...
Over een poosje ook maar eens een andere / nieuwe(re) regelen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2020, 15:58

Houston schreef:De zijdeuren van mijn Puma zijn nog prima maar m’n achterdeur roest aan de onderkant precies net als die van oudere modellen...
Over een poosje ook maar eens een andere / nieuwe(re) regelen.

Precies, de oude beginnen vanaf nieuw vanaf een jaar of 10 toch allerlei klachten te krijgen (bij sommigen eerder, bij anderen later).

De "Puma" deuren zijn na 10 jaar nog vrijwel als nieuw, ook als je achter de deurkaart kijkt ... en als je achter die deurkaart kijkt dan geeft het toch ook een degelijker indruk (waarbij ik denk dat de deuren zelf minder gemakkelijk indrukken als de oude met een aluminium-huid op een frame).

De achterdeur wil gemakkelijk - zeker als hij wat laag hangt - onderaan wat roest gaan vertonen -- maar dat deed het oude type ook als het niet (te) laag hing.

Edward schreef:Het steviger van Marc kan ik niet beamen, bij 140Km/h waaien de nieuwe ook gewoon op een kier op de snelweg......

Qua op een kier waaien: daar hoef je geen 140 km/u voor te rijden: de deuren fluiten al bij een lagere snelheid.
Bij 140 km/u hoor je ze niet meer ... de overige herrie overstemt het gefluit dan.
Misschien moet ik de voor-bovenhoek van de deuren eens voorzichtig wat extra naar binnen trekken.
Of toch terugvallen op een extra rubber tochtlip aan de binnenzijde van het deurkozijn.

Groeten MarcS

PS   Als je ziet wat een "Puma" motorkap nieuw kost dan komt die ook van de edelsmid.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2020, 16:08

Landmarcs schreef:De achterdeur wil gemakkelijk - zeker als hij wat laag hangt - onderaan wat roest gaan vertonen -- maar dat deed het oude type ook als het niet (te) laag hing.

Groeten MarcS

Er bestaat geen Puma achterdeur. Dat is gewoon nog hetzelfde prul als dat het al sinds 1983 of nog eerder was :roll: :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2020, 17:29

Edward schreef:
Landmarcs schreef:De achterdeur wil gemakkelijk - zeker als hij wat laag hangt - onderaan wat roest gaan vertonen -- maar dat deed het oude type ook als het niet (te) laag hing.

Er bestaat geen Puma achterdeur. Dat is gewoon nog hetzelfde prul als dat het al sinds 1983 of nog eerder was :roll: :roll:

Tja, je hebt gelijk, althans ... ... het is geen "Puma" achterdeur maar de "revolutionaire" nieuwe deur die al in de latere Td5 werd gehangen.
Staal en uit een stuk, en met een achterruit met ronde hoeken (rondom), een ruit die dus met een normaal ruitrubber gemonteerd wordt.
In die nieuwe(re) achterdeur zit nog wel het oude slot, maar verder is de deurkaart weer anders (terwijl die bij de "Puma" zij-deuren weer min of meer gelijk zijn gebleven).
Die nieuwe achterdeur is goed beschouwd een grote (en erg late) verbetering want het oude "prul" uit 1983 is eigenlijk het prul uit 1958, en die prullen krijgen vroeger of later allemaal een losse door-top.

Groeten MarcS

PS   Kom gerust kijken mocht je de A28 nog eens afzakken.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 07 Dec 2020, 18:24

De puma deuren zijn electrolitisch verzinkt ((zoals bouten en moeren), dat is niet even goed als volbad verzinken. SP-4x4.com heeft ze allebei.

Terug naar “Techniek”