Verbeteringen tijdens restauratie Series II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Puck

Verbeteringen tijdens restauratie Series II

Berichtdoor Puck » 20 Dec 2020, 20:41

Hi Allemaal,

In het kort:
Ik ben bezig om alle voorbereidingen te treffen om een Series II weer rijdend te krijgen. Hij hoeft niet de allermooiste te worden, maar wel GOED. De staat waarin ik de auto heb gekocht is erg slecht te noemen, zodat ik niet hoefde te twijfelen of ik alles moest aanpakken, gaan met die banaan. Ik probeer telkens 1 ding tegelijk aan te pakken en zoveel mogelijk voor te bereiden om de auto nog zo lang mogelijk in elkaar te laten zitten.

Ervaring met Land Rovers heb ik voorals niet, maar wel met veel andere type auto's.

Allereerst wil ik het chassis vervangen, hier heb ik daar al specifiek wat vragen over gesteld en dit wil ik ASAP toepassen. Al blijf ik benieuwd naar jullie ervaringen. Daarnaast staat het schutbord ter reparatie op het program.

Verder ben ik benieuwd naar de eventuele verbeteringen die ik kan toepassen in mijn Series II? Ik ga de auto zeker niet als nieuw restaureren, maar ik zal sowieso een paar dingen opnieuw moeten aanschaffen. Voor dit topic wil ik mij beperken tot de verbeteringen die niet per se bouwjaar correct hoeven te zijn.

Punten die ik nu al heb gevonden en op mijn wishlist staan
- bladveren vervangen voor paraboolveren
- Remschijven / rembekrachtiger trommelremmen
- Stuur rechts naar links
- ??

NB: Het gaat niet een dagelijkse auto worden, maar het moet uiteindelijk wel betrouwbaar worden natuurlijk.

NB2: ik moet ook zeggen dat ik blij ben met een "ouderwets" forum, ipv Facebook. Noem mij oud, maar daar wil ik niet aan wennen.
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Puck

Re: Verbeteringen tijdens restauratie Series II

Berichtdoor Puck » 22 Dec 2020, 18:50

Zijn er motoren die de aanbeveling krijgen boven de 2.25l benzine die er nu in zit?

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 22 Dec 2020, 20:15

Beste Puck,

Bijna een jaar geleden kocht ik een 109 series 3 ex MoD pick-up truck 2,25 petrol, met de intentie om er een rijdend restauratie project van te maken, waarbij ik zo nu en dan mijn ervaringen deel op dit forum.

Een van mijn wensen indertijd was om parabolische veren te monteren onder m'n 109, maar na negatieve adviezen uit diverse bronnen door verschillende mensen heb ik besloten om het niet te doen: "de auto maakte een onverwachte swalbe, levensgevaarlijk, bij nat wegdek breekt de auto onverwacht uit, onvoorspelbaar gevaarlijk weggedrag bij nat weer in combinatie met Michelin Latitude Cross banden" om er een paar te noemen. Uiteindelijk besloten om m'n oude bladveren niet te vervangen en ze regelmatig in de WD40 te zetten. Ik rij de 109 bijna dagelijks en daarmee blijven ze 'soepel. Dit zijn mijn afwegingen om uiteindelijk geen parabolische veren te monteren, niets meer, niets minder. Succes met je Series 2 restauratie, een uitdagend project.

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2020, 21:51

Weel240 schreef:Een van mijn wensen indertijd was om parabolische veren te monteren onder m'n 109, maar na negatieve adviezen uit diverse bronnen .... : "de auto maakte een onverwachte schwalbe, levensgevaarlijk, bij nat wegdek breekt de auto onverwacht uit, onvoorspelbaar gevaarlijk weggedrag bij nat weer in combinatie met Michelin Latitude Cross banden"

Tja, dit zijn toch eigenlijk rare bevindingen.
Goede parabolen samen met bijpassende schokbrekers houden de banden beter op het wegdek, het veergedrag gaat meer op dat van schroefveren lijken. Meer wegcontact levert in principe een betrouwbaarder weggedrag op.

Uitbreken achter zou dan kunnen wijzen op teveel grip voor en/of te weinig achter ... wellicht te stijve/starre veren achter of te softe veren vóór.

Je krijgt dit overstuur bijv. door alleen achter een stabilisatorstang te monteren, of achter een extra zware stabilisatorstang ... voor sommigen misschien tegen-intuïtief: Een stabilisatorstang geeft minder grip op de as met die stang.

Ik lees overigens eigenlijk steeds de waarschuwing dat je parabolen moet combineren met bijpassende schokbrekers.
Gewone bladveren hebben door de inwendige wrijving een ingebouwde-schokbrekende werking (dat is dan ook het bezwaar, die wrijving werkt ook op het moment dat je veerwerking wilt, die eerste tik wordt dus ook doorgegeven).

Groeten MarcS

PS   Ik denk dat je, als je even zoekt, minstens evenveel positieve reviews kan vinden. Bij parabolen begrijp ik uit de reacties wel dat je wel de "goeie" moet hebben.   De mindere kwaliteiten zakken (te) snel door.
't Is overigens niks nieuws onder de zon:  Er zijn ook heel veel alternatieve (schroef)veer opties voor de Defender(oïde) op de markt, en heel veel daarvan maken de auto niet beter (om het vriendelijk te zeggen).

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 22 Dec 2020, 22:03

Wil je deze series ook in het terrein gaan gebruiken en dan bedoel ik niet af en toe een zandweggetje

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 23 Dec 2020, 08:58

Het onderwerp Wel of Geen parabolische veren onder je LaRo kent vele voor- en tegenstanders en dito discussies, waar de kwalificaties zich niet altijd beperken tot het inhoudelijke deel ervan.

Na best veel pro's en con's gelezen en gezien te hebben op dit forum, YouTube, de Engelse fora, heb ik besloten om ze niet te monteren. Hebben daarmee de voorstanders ongelijk of maken ze vreemde afwegingen, nee beslist niet.

We zijn allemaal volwassen jongens en een enkel meisje met niet het goedkoopste maar wel heel leuk speelgoed, dan is de keuze om iets te doen of te laten uiteindelijk aan jezelf.

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2020, 09:13

Weel240 schreef:.. Wel of Geen parabolische veren onder je LaRo kent vele voor- en tegenstanders en dito discussies, waar de kwalificaties zich niet altijd beperken tot het inhoudelijke deel ervan.

.... dan is de keuze om iets te doen of te laten uiteindelijk aan jezelf.

Precies.

Goede schone bladveren werken, dat is (door de tijd) bewezen. Oude vastgeroeste bladveren vervangen door nieuwe bladveren is altijd een verbetering.   Dat is de betrouwbare informatie over bladveren.

Goede parabolen is nog weer een stap verder ... alleen zijn er naast goede ook beroerde parabolen in de markt.
Wie beroerde parabolen (of parabolen zonder de bijpassende schokbrekers) vergelijkt met nieuwe bladveren is dan een fan van die laatste keus ... vooral omdat hij (of zij) eerst zijn (of haar) neus heeft gestoten bij de eerdere keus.

Als je leest in de oudere recensies van de toenmalige Santana "Serie 4" of "Serie 5", en/of de latere IVECO dan zegt die recensie eigenlijk steeds dat de parabolen maken dat de auto (bijna) veert als een moderne Defender, men miste de schroefveren niet. (Hoe goed de oude bladveren ook kunnen zijn ... die blijven bij de modernere alternatieven altijd achter.)

Of te wel: Als je aan parabolen begint, informeer je dan goed over welke parabolen je moet willen en welke je beter vermijdt.

Groeten MarcS

PS   Wellicht is ook interessant dat in de spoorwegwereld paraboolveren als superieur gelden. Onderhoudskosten zijn minimaal en de levensduur is schier eindeloos. (Bij de gewone bladveren is het precies andersom.) Alleen zijn de aanschafkosten hoger, en tot voor zo'n 15 jaar speelde ook nog eens mee dat bijna iedere wagenwerkplaats zelf een verensmederij had terwijl ze geen expertise hadden in het fabrieken van parabool-veren, de parabolen moesten dus extern ingekocht. (De bladveer-expertise hadden ze natuurlijk sowieso nodig vanwege de onderhouds-gevoeligheid van die veren.)

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2020, 11:07

Ga je restaureren dan zijn "verbeteringen" niet aan de orde. Dan is het strikt genomen geen restaureren meer.

Met zowel standaard originele veren heb ik gereden, paar jaar geleden heb ik 3 sets NOS gekocht en 1 set ligt klaar voor m'n eigen wagen, 1 set reserve en 1 set weggegeven aan een vriendin.

Die nieuwe veren rijden uiteraard helemaal niet zo nieuw. Het veert zoals je van een bladveer mag verwachten. Maat van me heeft hele duren parabolen van Rocky Mountain oid en die rijden ook niet verkeerd. Soepeler.

Dat soepelere vind ik niet bij de waardeloze besturing van een Serie passen maar van gevaarlijk, onvoorspelbaar of wat dan ook is geen sprake. Maar het verschil in prijs is dermate dat je ze wel echt leuk moet vinden.

Maat van me is verstokt Serie 3 rijder en die monteert gewoon iedere zoveel jaar een nieuw setje van Paddock. De parabolen van Paddock zijn waardeloos volgens hem. Dat is dus "hear say", ik heb zelfs nog nooit gezien......

Hij rijdt sinds kort wel op Polybussen, de originele, voor wat meer comfort en minder gedoe bij vernieuwen. Al zou dat laatste nu ook minder vaak hoeven volgens de folder :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 23 Dec 2020, 11:11

Stuur van rechts naar links?

Zeker weten?
Een hoop werk en links zitten in een Series is nog 'beroerder'.
Ik heb beide gehad, nu weer rechts, maar prefeer rechts...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Puck

Berichtdoor Puck » 23 Dec 2020, 13:18

Dank voor alle reacties! Mooi om te lezen welke verschillende meningen er allemaal zijn. Goed/fout is denk ik niet belangrijk, het gehele plaatje maakt een bepaalde beslissing. Fijn dat iedereen hier op reageert, zo kan ik mijn eigen afweging hierin maken.

Landmarcs schreef:Goede schone bladveren werken, dat is (door de tijd) bewezen. Oude vastgeroeste bladveren vervangen door nieuwe bladveren is altijd een verbetering. Dat is de betrouwbare informatie over bladveren.

Dat is sowieso goed om te weten.

109 is je ware schreef:Wil je deze series ook in het terrein gaan gebruiken en dan bedoel ik niet af en toe een zandweggetje

Ik heb nog niet eerder een vergelijkbare wagen gehad, maar een terechte vraag is het wel! Ik vermoed dat ik niet zo gek veel het terrein in zal gaan, al is de mogelijkheid hier er wel in Drenthe. Wel wil ik er af en toe een zware kar mee kunnen trekken.

Weel240 schreef:Het onderwerp Wel of Geen parabolische veren onder je LaRo kent vele voor- en tegenstanders en dito discussies, ...

Zo blijkt wel! Dank, ik ga mij er eens in verdiepen!

Edward schreef:Ga je restaureren dan zijn "verbeteringen" niet aan de orde. Dan is het strikt genomen geen restaureren meer.

Ik snap wat je bedoelt, welk woord is passender in dit geval? Ik merk dat ik bij Land Rover niet zo heel erg tijdscorrect wil werken, maar gewoon een leuke betrouwbare rijdende auto wil hebben.

Barwaut schreef:Zeker weten?
Een hoop werk en links zitten in een Series is nog 'beroerder'.
Ik heb beide gehad, nu weer rechts, maar prefeer rechts...

Ik denk dat ik hier nog tot de conclusie kom dat ik hem rechts houd en het eerst eens ga ervaren. :) Het voordeel van de aanhanger in de berm goed kunnen sturen vind ik ook wel een pré. :) Het is overigens ook niet heel goedkoop grapje, dat ombouwen.

Hoe kijken jullie naar de trommel/schijven discussie in dit daglicht?

Terug naar “Techniek”