Verbeteringen tijdens restauratie Series II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Verbeteringen tijdens restauratie Series II

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2020, 15:05

Schijven remmen niet beter dan trommels al wordt dat wel vaak beweerd. Het voordeel van schijven zit hem vooral in 90% minder onderhoud en gekloot met afstellen. Maar ook dit is een dure grap.

Trommels afstellen is een vaardigheid die je even met leren maar dan is het een klusje van niks. Dat alleen wel net te vaak terugkomt voor het leuke. Vind ik dan. Grootste probleem is ook hier weer de rotzooi die er verkocht wordt. Ben al zoveel niet ronde trommels tegengekomen dat het niet leuk meer is.

Gelukkig heb ik voor mezelf 2 complete sets NOS trommels in toffe houten kistjes. :D :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2020, 15:18

Verder - dus afgezien van de vele onronde (t)rommel(s) - zijn schijven veel makkelijker controleren en indien nodig remblokken vervangen (zeker als je dan ook nog een keertje RVS zuigertjes kiest).
Mocht je toch een keertje door dieper water gaan dan zijn schijven veel eerder weer droog.
't Is uiteindelijk niet voor niks dat je meer en meer schijfremmen ziet.
De trommelremmen zijn toch vooral een erfenis uit de tijd van de wagen waar een paard voor staat, en een zwengel waarmee de wagenvoerder de kar in bedwang kon houden ... de automotive industrie is erg conservatief.

Groeten MarcS

PS Je kan proberen een wat recentere Santana vooras te vinden, Santana was er ook met de schijfremmen eerder bij als LandRover zelf.

Puck

Berichtdoor Puck » 23 Dec 2020, 19:16

Dat klinkt als een bekend verhaal! ;) Ik heb nog een eend uit 1980 mét trommelremmen, als het remt, remt het en moet je er niet aan komen. Het is een K-klus om er dingen mee te moeten, waarbij ervaring vereist is.

Landmarcs schreef:PS Je kan proberen een wat recentere Santana vooras te vinden, Santana was er ook met de schijfremmen eerder bij als LandRover zelf.

Is alleen van een Santana een optie, of zijn er nog meer opties op dit vlak? En begeef je je op glad ijs met een Land Rover als je alleen de voorkant doet? (Mooie beeldspraak :))

Groet,

Puck
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

paul k

Berichtdoor paul k » 24 Dec 2020, 08:34

En als je dan een keer lekker in de blubber hebt gezeten met trommelremmen, dan is het raadzaam om de trommels even te reinigen.
De remweg met modder in je trommel is niet goed, de slijtage is groter en kans op roest ook groter ( zeker als ie langer op stal staat)

Mbt afstellen; bij m'n oneten destijds trok ik achter de zwarte strepen op de weg. ( moest wel ff goed diep intrappen)
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2020, 11:30

Puck schreef:Is alleen van een Santana een optie, of zijn er nog meer opties op dit vlak? En begeef je je op glad ijs met een Land Rover als je alleen de voorkant doet? (Mooie beeldspraak :))

Nee, er is meer dan alleen Santana. Er zijn/waren ombouw-sets (niet goedkoop).
Als ik het het goed heb gebruikte Santana (en ook een van de ombouwsets) MB100 schijfrem-componenten, en maakt een nieuwere ombouwset gebruik van standaard Defender schijfrem-componenten.
Je kan ook de assen van een latere schroefveer-LandRover aanpassen (je hebt dan nog een paar voordelen maar ook een iets grotere spoorbreedte). Ik las ook al eens iets over een diepgravende verbouwing waarbij de spoorbreedte weer terug naar traditioneel werd teruggebracht (maar het fijne daarvan ben ik vergeten).

Overigens is de opzet met voor schijfremmen en achter trommels standaard bij de eerdere Defenderoïden, pas later bedacht LandRover dat het onhandig was om alleen voor de Defender nog trommelrem-achter-assen te maken.

Groeten MarcS

PS   Qua glad ijs: Met schijfremmen zou je zelfs ABS/ETC kunnen inbouwen, de betere winterbanden helpen je dan ook (althans een beetje) ...
        .... het enige wat echt helpt zijn gespijkerde banden.
PS2 Volgens mij ligt er hier nog zo'n 2CV trommelrem versnellingsbak (naast eentje met schijfremmen).

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Dec 2020, 12:28

Landmarcs schreef:Ik las ook al eens iets over een diepgravende verbouwing waarbij de spoorbreedte weer terug naar traditioneel werd teruggebracht (maar het fijne daarvan ben ik vergeten).

Groeten MarcS

Dat is niet diepgravend, dat is (flink) wat laswerk om de as door te zagen bij de flenzen en weer aan elkaar te lassen met wat cm minder ertussen. Alleen heb je dan kortere steekassen nodig en dat maakt het net zo duur als een ombouwset naar schijven.

Het voordeel hiervan is dat je dan wel ook meteen homokineten hebt ipv kruiskoppelingen.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2020, 13:09

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Ik las ook al eens iets over een diepgravende verbouwing waarbij de spoorbreedte weer terug naar traditioneel werd teruggebracht (maar het fijne daarvan ben ik vergeten).

Dat is niet diepgravend, dat is (flink) wat laswerk om de as door te zagen bij de flenzen en weer aan elkaar te lassen met wat cm minder ertussen. Alleen heb je dan kortere steekassen nodig en dat maakt het net zo duur als een ombouwset naar schijven.

Het voordeel hiervan is dat je dan wel ook meteen homokineten hebt ipv kruiskoppelingen.

Precies, dat bedoel ik.   (Met het "fijne" doel ik dan op alle haken en ogen van zo'n operatie.)

Daarom zijn Santana-assen met schijfremmen - als je er toevallig tegenaan loopt - een interessant alternatief.

Groeten MarcS

Puck

Berichtdoor Puck » 24 Dec 2020, 14:03

Landmarcs schreef:Daarom zijn Santana-assen met schijfremmen - als je er toevallig tegenaan loopt - een interessant alternatief.

Groeten MarcS

Ik zal eens mijn ogen open houden op dat vlak. Dat is wel een interessante.
paul k schreef:Mbt afstellen; bij m'n oneten destijds trok ik achter de zwarte strepen op de weg. ( moest wel ff goed diep intrappen)

Dat pleit idd voor goed afgestelde trommels. Het zal ook een deel kosten gedreven zijn de afweging en natuurlijk de beschikbaarheid. Ik heb echt wel de mogelijkheid om zaken later nog(maals) aan te pakken, aangezien ik er nergens mee afhankelijk van ben.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Dec 2020, 17:47

Landmarcs schreef:Daarom zijn Santana-assen met schijfremmen - als je er toevallig tegenaan loopt - een interessant alternatief.

Groeten MarcS

Ja, maar daarmee is het net zo als met de 1 tons voorassen etc. Schaars en dus nauwelijks te vinden en als je ze vind weet de verkoper meestal wel wat ie te koop heeft. En dus ook geen voordelige optie. Zelfs in Spanje lastig te vinden :lol: :lol:
Edward van Vugt

Puck

Berichtdoor Puck » 25 Dec 2020, 09:55

Tja, nou wellicht iets om op de langer termijn tegen aan te lopen. Kunnen eerst de trommels worden vernieuwd... :P 8-)

Terug naar “Techniek”