Bout remklauw nie los te krijgen!!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wiro

Bout remklauw nie los te krijgen!!

Berichtdoor wiro » 22 Dec 2020, 22:38

Mijn frame-swap project is al aardig gevorderd, echter er blijven een paar bouten achter die echt niet meer los te krijgen zijn.

Ten eerste de bout in de remklauw boven. Ik zie op het forum dat het een beruchte bout is waar eigenlijk alleen een dop op past, maar helaas geen beweging in te krijgen. Nog alternatieve ideeën? Uitboren kan in theorie, maar als de kop va de bout is, is de remklauw nog niet los, en bij het geheel doorboren is de kans groot dat de klauw beschadigd.

Warm maken met een gloeidraad een optie?
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque :D

https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html

OttoVink

Re: Bout remklauw nie los te krijgen!!

Berichtdoor OttoVink » 22 Dec 2020, 23:01

Nieuwe klauwen zijn niet zo duur, groter gevaar is dat je de schroefdraad in de as beschadigt. Kruipolie en de bout flink op zn harsus meppen.
Verder grip op de bout zien te krijgen door er een iets te kleine dop aan te wagen door hem er op te slaan en evt vast lassen .
Heet stoken kan ook als je erbij kunt.
goed gecentreerd uitboren kan ook met linkse tap erin maar grote kans dat de tap breekt. dan en je verder van huis.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Dec 2020, 23:01

Mij lukte het uiteindelijk maar toch redelijk snel met een 12-tand top (dus geen 6-kant), een lange hefboom en een klein gasbrandertje waar ik alleen de kop mee kon verhitten.
Nummer 2 ging nog makkelijker en sneller.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 22 Dec 2020, 23:04

Vooras neem ik aan, achteras waarschijnlijk trommelremmen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Dec 2020, 23:52

Bouten van de remklauw zitten, als het goed is, met loctite geborgd. (Draait dan ook de 'hele weg' zwaar).
Het zijn hard stalen bouten 12.8 die breek je niet zo maar af.
12 tands dop (13 mm) en lange hefboom werkt bij mij doorgaans wel, zoals hierboven al gemeld is.
Verhitten kan ervoor zorgen dat het borgmiddel 'loslaat/verbrand'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wiro

Berichtdoor wiro » 23 Dec 2020, 10:22

Bedankt voor de tips! De 12 kant dop had ik idd al geprobeerd, nu past er ook de 12mm dop op mbv een vuisthamertje maar dan krijg ik deze nog niet log. Vanavond toch maak de brander erop dan!
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque :D

https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Dec 2020, 11:11

Ben ik de enige die er de Makita slagtol opzet? Door het slaan komt daarmee bijna alles los.

Nog maar 1 keer meegemaakt dat ie echt niet los ging. Daar draaide de 12 kant eraf. Dan las ik er idd gewoon een dikke moer op want dat is warmstoken en grip krijgen in één handeling :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 23 Dec 2020, 13:31

Bij mij deed een 12 kantige dop niets, omdat er in een eerder verleden schijnbaar ook al eens een poging gewaagd was om hem los te krijgen met niet helemaal de goede dop. Ik heb de kop er met een dremel eraf geslepen (wat een werk...), de swivelbol van de as af gepakt (7 boutjes van het ashuis los) en het hele geheel (best zwaar) op de werkbank gezet. Daar heb ik de remklauw gedeeld (mag niet van mr land rover, maar kan wel, opletten dat je het kleine sealtje binnenin niet kwijtraakt) en zo heb je een stompje van de bout om mee te werken. Heet gestookt, gat in geboord en toen met een grote links tap losgekregen.

Dit is ook echt zo'n klusje waar in alle handleidingen en filmpjes op internet luchtig over gedaan wordt: "maak de remklauw los en hang hem aan de kant", waarbij niet vermeld wordt dat dat een avondvullend programma kan zijn :lol: .

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Dec 2020, 19:11

Joep Weijers schreef:Daar heb ik de remklauw gedeeld (mag niet van mr land rover, maar kan wel, opletten dat je het kleine sealtje binnenin niet kwijtraakt).....

Daar zou ik nieuwe o-ringen in zetten geschikt voor remvloeistof. Ik ken een (ex)trekkermonteur die de remklauwen altijd deelde (bepaalde Deutz trekkers hebben een schijfrem op de voorste cardanas). Hij deed er wel nieuwe o-ringen tussen bij montage.

Tja, soms zit het mee, vaak zit het tegen....

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”