Ombouw rechts naar links gestuurd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Puck

Ombouw rechts naar links gestuurd

Berichtdoor Puck » 30 Dec 2020, 17:37

Beste allemaal,

Ik zit uit te zoeken wat er allemaal moet gebeuren wanneer je van een rechts naar links gestuurde land Rover wil. In mijn geval een Series II, waarmee het dashboard geheel al een stukje makkelijker wordt. ;)

Maar buiten het technische gedeelte, moet je hiervoor extra naar de RDW? In de regelgeving kan ik terug vinden dat het om een fundamentele wijziging gaat in de stuurinrichting, waardoor een herkeuring noodzakelijk is. Maar op vele fora-antwoorden zie ik dat het niet wordt gedaan? Is omdat deze in zowel links en rechtsgestuurd voor komt?

Groet,

Puck

PS: Ik ben aan het broeden op iets, waar een omwisseling van het stuur voor de hand ligt.
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Edward

Re: Ombouw rechts naar links gestuurd

Berichtdoor Edward » 30 Dec 2020, 18:39

Nee, je hoeft niet naar de Rdw. Het is geen fundamentele verandering want het stuursysteem blijft origineel.

Stiekem heb je best veel dingen nodig. Niet alleen je stuur verhuisd maar ook je gaspedaal en dat is bij een Serie II een overgecompliceerd stangenstelsel waar je bang van wordt. Als je het niet origineel wil houden is dat zo opgelost met een remkabel van een fiets. Ook de remleidingen over het chassis moeten verlegd, etc, etc.

Maar ik zou het wel soort van standaard houden. Als je even belt met de gebruikelijke verdachten op Serie gebied heb je eea vast zo bij elkaar. Dat hebben Bowy, Arend, Eelco, Marc of Arie vast wel liggen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Puck

Berichtdoor Puck » 30 Dec 2020, 22:49

Edward schreef:Ook de remleidingen over het chassis moeten verlegd, etc, etc.

Nu heb ik de Haynes er eens bijgepakt en het remsysteem ziet er van zowel Serie II als III niet zo gek ingewikkeld uit. Waarbij met name de leidingen naar de hoofdremcilinder/verdeler aangepast zouden moeten worden toch?

Gelijk daaropvolgend lijkt mij een gescheiden remsysteem met rembekrachtiger helemaal geen gekke optie om toe te voegen.

Edward schreef:Stiekem heb je best veel dingen nodig. Niet alleen je stuur verhuisd maar ook je gaspedaal en dat is bij een Serie II een overgecompliceerd stangenstelsel waar je bang van wordt. Als je het niet origineel wil houden is dat zo opgelost met een remkabel van een fiets.

Ook die heb ik gevonden en daar zeg je niets teveel! :lol: Potverdorie zeg, je kunt het moeilijk maken voor jezelf. Ik ga binnenkort maar eens langs bij een van de namen die je noemt om een goeie optie te vinden. :) :D Thanks!

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2020, 16:36

Het remsysteem stelt idd geen zak voor. Zowel bij Rhd als bij Lhd liggen de leidingen op de rechterchassisbalk dacht ik. Een voor/achter gesplitst systeem met een bekrachtiger is er idd ook zo ingmeubeld. Bij een II loop een enkele leiding van de hoofdremcilinder naar een verdeelblok op de rechterbalk. Vandaar gaat ie enkel naar achter en naar linksvoor en rechtsvoor. De remlichtschakelaar zit op hetzelfde blokje.

Als daar de leidingen oppikt kun je ze gewoon verlengen en verleggen naar waar jij ze hebben wilt.
Edward van Vugt

Puck

Berichtdoor Puck » 31 Dec 2020, 19:56

Ik lees weinig/niets over de verschillen / aanpassingen bij links en rechts gestuurd in het chassis? De bus in het chassis zit toch bij een links/rechts gestuurd exemplaar aan de andere zijde van het chassis? (Links/rechts?) Of is het mogelijk om met een andere hevel het stuur te verzetten? :D (Weet even niet hoe ik het moet noemen).

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2020, 20:13

Ow ja, hulpstuurhuis. Vergeten. :oops:

Ja, da's nog wel effe een klusje. :lol: :lol:

Eruit krijgen is soms al een uitdaging.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2020, 20:36

Edward schreef:Ow ja, hulpstuurhuis. Vergeten. :oops:

Ja, da's nog wel effe een klusje. :lol: :lol:

Eruit krijgen is soms al een uitdaging.

Als het nu toch niet origineel hoeft kan het wellicht ook anders.

Ik meen dat soms een bekrachtigde besturing wordt ingebouwd op basis van 't spul uit een oude Range Rover.
Wellicht is dat in meer opzichten makkelijker.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2020, 22:26

Landmarcs schreef:Als het nu toch niet origineel hoeft kan het wellicht ook anders.

Ik meen dat soms een bekrachtigde besturing wordt ingebouwd op basis van 't spul uit een oude Range Rover.
Wellicht is dat in meer opzichten makkelijker.

Groeten MarcS

Stuurhuis van een Lhd P38 Range idd. Maar die zijn niet zo heel makkelijk te vinden. Maar ook dan moet je lassen want die heeft ook bevestiging nodig. Die balk van het hulpstuurhuis eruit flexen en een nieuwe terug lassen is ook niet echt ingewikkeld. Maar wel een klusje. Als ze er alweer zijn want de laatste keer hebben we zelf een bus moeten draaien omdat er niks te koop was en het natuurlijk geen standaard maat buis is. :roll:
Edward van Vugt

Puck

Berichtdoor Puck » 01 Jan 2021, 21:26

Deze vragen stel ik natuurlijk allemaal niet voor niets! ;) Zoals hier te lezen is was ik op zoek naar een project er naast. Mede om meer ervaring op te doen in de keuzes rondom een complete restauratie, maar ook omdat ik graag naast het project wil rijden. En de oproep was niet voor niets:

Ik heb een dichte 109 series II uit 1960 opgehaald! De algehele staat is heel behoorlijk, maar de motor is nog niet geplaatst, wel gereviseerd er bij (een diesel) en de ombouw van rechts naar links gestuurd moet nog worden uitgevoerd. Verder zit er een klein beetje laswerk aan beide kanten van het schutbord aan de voetenbak. Ik vond 1960 wel een voordeel omdat alles lekker recht-toe-recht-aan is en ik geen gedoe rondom keuringen heb. (Komt natuurlijk nog wel bij een garage)
Series.jpg
Opgeladen op de kar

Nu was er al begonnen aan de ombouw van links naar rechts en is er een bus gedraaid die in het chassis gelast moet worden:
stuur.jpg

Het linker stuurhuis is er bij, ik moet alleen de aansluiting voor op de fusee er nog bij aanschaffen.

Kortom: ik wil dit voorjaar gaan rijden! :D 8-) 8-)

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 02 Jan 2021, 16:29

Puck schreef:Nu was er al begonnen aan de ombouw van links naar rechts ...

Lijkt me niet toch?
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Terug naar “Techniek”