Disco 2 td5 afgeslagen na verv brstfilter, slaat niet meer aan.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

Re: Disco 2 td5 afgeslagen na verv brstfilter, slaat niet meer aan.

Berichtdoor paul k » 11 Jan 2021, 07:55

Als je de pomp hoort "lopen" zodra je m op contact zet, zal dat het probleem niet zijn.
Als ie alleen gorgelt, veel lawaai maakt etc., dan zou ik me wel zorgen maken over de pomp.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Jan 2021, 09:25

Berke schreef:Thanks voor het meedenken Otto :o altijd fijn.

Sorry, moest even bijkomen van de schrik, brandstofschema van td5 erbij en alles stap voor stap nalopen en uitsluiten lijkt me. Ook brandstof temp. meter op drukregelaar.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Jan 2021, 09:58

Zekeringen heel/goed contact?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2021, 10:09

OttoVink schreef:
Berke schreef:Thanks voor het meedenken Otto.

Sorry, moest even bijkomen van de schrik, brandstofschema van td5 erbij en alles stap voor stap nalopen en uitsluiten lijkt me. Ook brandstof temp. meter op drukregelaar.

Na de schrik en ook de gedachten aan het allerergste misschien gewoon eens de symptomen en de voorafgaande events op een rijtje zetten.

Wat doet die "d-tox"? Hoeveel brandstof is er doorgetrokken na die eerste start en eerste kilometers ?
En ... wat kan bewerkstelligen dat er nu ineens géén brandstof bij de pompverstuivers aankomt ?

Als de opvoerpomp de gebruikelijke zoem produceert kan je nog checken of hij ook de vereiste druk levert maar met de gebruikelijk zoem kan je ook eerst naar verderop kijken.
Bijv. naar wat die "d-tox" met het filter heeft gedaan. En verder - letterlijk - aangenomen dat de "d-tox" alles oplost is er wellicht verderop ergens een verstopping opgetreden door de eerder opgeloste zooi.
En ... je hebt natuurlijk ook nog de kleine maar toch vaker optredende kans op een geheel onafhankelijk probleem: Doet bijv de stop-solenoïde ineens raar, is bijvoorbeeld - nog dom-trivialer - het alarm-systeem "van de leg".   Wat betreft dat laatste: Ik heb met mijn oude Td5 een paar maal gehad dat ie ineens (maar gelukkig voorbijgaand) raar deed. De eerste (twee) keer gewoon afsterven van de motor, kort achter elkaar en daarna nooit meer ... en daarna ook nog eens tweemaal - met ruime tussentijd - niet willen starten: eenmaal ging het vanzelf na even weer goed, en eenmaal was het "iets" met een batterijtje in de keyfob.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2021, 11:16

Weeral met Marc eens. Geef eerst eens antwoord op de gestelde vragen:

Wáár heb je die dieselreiniger ingedaan? Normaal gaat die gewoon door de brandstof en wordt dus sterk verdunt. Heb je die idd zo in de filter gemikt dan kan er schade zijn. Da's dus een belangrijke vraag.

Verder is het gewoon onderzoeken. Klopt de druk vd pomp in de tank? Klopt de druk vd brandstof regelaar. Komt overal waar het moet netjes diesel zonder bellen. Er zijn genoeg plekken waar de leiding vervangen kan voor een transparante slang zodat je de flow kunt checken.

Twijfel je echt aan de verstuivers kun je die laten controleren en meteen nieuwe brandplaatjes monteren. Da's altijd goed onderhoud en gecontroleerde en goed bevonden verstuivers is ook niet echt weggegooid geld...
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Berke

Berichtdoor Berke » 11 Jan 2021, 15:48

Bedankt mannen voor het meedenken, wordt gewaardeerd.

Ik hoor de pomp niet dus ga daar eerst maar beginnen. Ook wel weer vreemd omdat de pomp voor het filter zit, maar goed.

Pffff het begint te zakken maar ben er echt ziek van. Maarja, als je alles van te voren weet.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Ber

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2021, 15:56

Berke schreef:Ik hoor de pomp niet dus ga daar eerst maar beginnen. Ook wel weer vreemd omdat de pomp voor het filter zit, maar goed.

Bij het wisselen van het filter, ook al is het filter gevuld met brandstof, moet de pomp toch extra werken.
Als de pomp dan eigenlijk al op z'n laatste benen loopt dan kan ie er ook makkelijk ineens de brui aan geven.

O ja, wat betreft de pomp lees ik steeds dat je beter geen B-merk en/of China kwaliteit neemt.

Verder kan je nu direct even checken of de tank en het aanzuigfiltertje in de tank een beetje schoon is.

Groeten MarcS

Berke

Berichtdoor Berke » 11 Jan 2021, 16:38

Landmarcs schreef:
Berke schreef:Ik hoor de pomp niet dus ga daar eerst maar beginnen. Ook wel weer vreemd omdat de pomp voor het filter zit, maar goed.

Bij het wisselen van het filter, ook al is het filter gevuld met brandstof, moet de pomp toch extra werken.
Als de pomp dan eigenlijk al op z'n laatste benen loopt dan kan ie er ook makkelijk ineens de brui aan geven.

O ja, wat betreft de pomp lees ik steeds dat je beter geen B-merk en/of China kwaliteit neemt.

Verder kan je nu direct even checken of de tank en het aanzuigfiltertje in de tank een beetje schoon is.

Groeten MarcS

Feit blijft dat ie natuurlijk al dik 4 ton heeft gelopen, zou dus goed kunnen.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Jan 2021, 23:06

Murphy's law misschien .

Berke

Berichtdoor Berke » 12 Jan 2021, 14:44

Pomp gedemonteerd, deze is sowieso stuk. Even een andere regelen....

Terug naar “Techniek”