vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 21 Jan 2021, 16:09

tja, het moest er toch een keer van komen.
na 7 Landrovers sinds 2001 een kapotte turbo.
bij 2500 toeren een enorm gegier, alsof je V-snaar slipt, maar dan oorverdovend en steeds slomer rijdende Discovery.
beetje jammer dat ik 1600 km naar huis moest rijden en onder de 2500 toeren moest blijven. met een automaat al helemaal ruk want dat schakelt dan nog trager.

thuisgekomen een gereviseerde besteld voor ongeveer 350€.
jaartje garantie en de uitbouw van de oude ging vrij simpel, maar bijna 2 uur lopen klooien om de olieleiding onderaan de turbo weer aan te sluiten. wat een gekloot. uiteindelijk ipv de boutjes maar tapeinden in de turbo geschroefd, de pakking er tegenaan geplakt en de tapeinden in de gaten van de olieleiding gepriegeld om vervolgens de boel met moertjes vast te zetten.
resultaat is trouwens wel merkbaar. geen lawaai meer en pittiger rijdende D2.
ben benieuwd of dit ook in het verbruik merbaar is.

zag trouwens wel dat er twee tapeinden van uitlaatspruitstuk waren afgebroken. uiterst links en rechts.
had er al eens wat over gelezen.
geen sporen van lekkende uitlaatgassen dus laat t maar even zo. geen zin om ze uit te boren en. iets draad in de koppen te zetten. vraag me überhaupt af of dit een blijvende oplossing is of dat deze nieuwe ook weer afbreken ivm uitzetten gietijzeren spruitstuk. ;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6762
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2021, 09:05

Die tapeinden in de kop willen idd wel eens breken. Vooral bij opgevoerde exemplaren. Ik heb een tooltje gemaakt waarmee je precies in het midden vh tapeind kunt boren en toen draais ik hem er zo uit met een linkse uitdraaitap.

Overigens ook nog maar 1 bout stuk gehad. Mocht je aan de gang gaan daarmee, dat moment komt vanzelf als ie weer begint te schreeuwen doordat er ene kiertje ontstaat want dat geluid is écht niet te harden) dan zweren de Engelsen bij het wegzagen van de schotjes tussen de kanalen van het spruitstuk. Dat zou wat minder spanning in het ding geven.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 23 Jan 2021, 10:47

thx Edward. ik dacht eerst dat het gieren van de turbo kwam en het is nu ook weg, maar toen ik die afgebroken tapeinden zag, twijfelde ik inderdaad ook.
maar goed. de turbo is in ieder geval nieuw nu.
ik kan me daar trouwens wel wat bij voorstellen, dat wegzagen van de tussenschotjes creëert een beetje speling. is het proberen waard.
maar nu even geen zin meer om dat te gaan proberen.
als ie weer irritant gaat gieren zal ik er uiteindelijk wel aan moeten geloven. :lol:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6762
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2021, 16:56

Inderdaad!

Toen ik mijne kocht had ik al gezien dat er een zwart roetplekje bij de achterste cilinder zat. Maar dat was een mooi onderhandelingspunt. Komt wel ergens op het lijstje maar afgevinkt werd het nooit.

Maar een kleine 10K later begon ie te fluiten en natuurlijk niet met een ritje groothandel maar ergens bij Breda of zo. Dat werd zo snel erger dat ik vanaf Utrecht met gehoorkappen opgereden heb. :roll:

Voordeel is dat de motivatie om een reparatie uit te voeren dan énorm is en het klusje daags daarna in twee uur gepiept was. Heb gewoon m'n oude spruitstuk gevlakt op de schuurmachine. Heb je die niet is het zaak om eerst een vlakke te regelen want dat probleem met de kopbouten komt volgens mij vooral van mensen die kromme spruitstukken proberen vlak te trekken op de cilinderkop.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2281
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2021, 00:12

Edward schreef:Heb gewoon m'n oude spruitstuk gevlakt op de schuurmachine. Heb je die niet is het zaak om eerst een vlakke te regelen want dat probleem met de kopbouten komt volgens mij vooral van mensen die kromme spruitstukken proberen vlak te trekken op de cilinderkop.

Tja, een kennis met een 110 Td5 uit 2000 had, zo'n 14 jaar geleden, ook een keer een krom spruitstuk en twee afgebroken bouten. Nieuwe draadeinden geplaatst EN het spruitstuk gevlakt, op een hele oude vlakbank (een roterende steen in een verstelbare tafel). Na montage was alles netjes dicht, maar zo'n 7 jaar later had hij weer een lek (en krom) spruitstuk. Dat is toen in Tsjechië gerepareerd (daar woont hij al de nodige jaren). Ik vermoed dat die Td5 ook 'gechipt' is (maar dat was ie dan al bij aanschaf).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2021, 10:16

Erik Peters schreef:.... zo'n 7 jaar later had hij weer een lek (en krom) spruitstuk. ...


Zijn die eerste keer ook die schotjes losgezaagd ?
Het lijkt mij heel aannemelijk dat - zeker omdat het met 5 cilinders toch een langer eind is - een ooit vlak spruitstuk en samenhangend langzaamaan weer krom wordt. Bij zo'n rij van 5 is het schier onmogelijk om opwarming en afkoeling geheel gelijkmatig te verdelen.

Zijn dan de tussenschotjes doorgezaagd dan is de kracht op de tap-einden niet meer die van een 5 cilinder lang geheel ... dan zit er net iets meer flex in het spruitstuk.  (En heb je dat de motor teveel opgevoerd dan ontstaan er wellicht breuken in het spruitstuk zelf.)

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6762
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2021, 12:03

Als ik om de 7 jaar een keer her spruitstuk moet demonteren en over de schuurmachine moet trekken dan kan ik daar wel mee leven. Er zijn ook aangepaste te koop maar voor dat geld kan ik best vaak een uurtje sleutelen. :shock: :shock:

Overigens is dit mijn eerste Td5 die het verschijnsel vertoont. Daarvoor nooit last gehad. Maar zo heb ik ook nog nooit het oliepompboutje gecontroleerd bij eender welke Td5 dan ook. (ben ooit zelfs even gaan kijken toen Bareld in Veendam dat voor Ruben uit Amsterdam ging doen om te zien "what the fuss was all about") :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Ray vd Velden » 24 Jan 2021, 13:36

Of een van https://totaltd5.co.uk plaatsen anders gewoon geld uitgeven en een Allisport spruitstuk er in.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6762
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2021, 13:42

Ray vd Velden schreef:Of een van https://totaltd5.co.uk plaatsen anders gewoon geld uitgeven en een Allisport spruitstuk er in.



Da bedoel ik. 700 pond voor een spruitstuk! Laat mij dan maar eens in de 5-7 jaar een uurtje sleutelen als ik het ding al 15 jaar lang rij is dat een 350 pond per uur :lol: :lol: :lol:

Waarschijnlijk ligt ie eerder op z'n dak :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 707
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 24 Jan 2021, 14:18

ik wacht inderdaad ook wel even tot ie begint te gillen.
ben alleen altijd bang dat die linkse tap draad eindjes in de tapeinden afbreken als ik ze probeer los te krijgen. en moet even uitvogelen hoe ik recht in het midden in de tapeinden boor.
wellicht handig om een busje oid in het gat van spruitstuk te plaatsen. 2 of 3 mm boortje???
als ik er aan begin zaag ik inderdaad de tussenschotjes ook weg.
is wellicht net het klein beetje flexibiliteit extra om te voorkomen dat t knalt.
wellicht probeer ik wat te vlakken maar heb daar zo niet het gereedschap voor.
en net als Edward als ie t 7 jaar uithoudt ben ik meer dan tevreden. :D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten