Choke en snorkel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Victor de Haan

Choke en snorkel

Berichtdoor Victor de Haan » 02 Feb 2021, 15:47

Hallo iedereen,

ik heb een edelbrock 1404 (met handmatige choke) gemonteerd op mijn 3,5L V8 alleen ben ik aan het nadenken hoe ik de choke monteer vooral in de auto. Heeft Land Rover zulke choke hendels gemaakt en waar kan ik deze het best monteren? Mijn 90 (1986) heeft nog het oude dashboard.

En ik ben aan het bedenken hoe ik mijn snorkel ga monteren. Maar ik zie ook dat de kachelmotor zijn lucht via een opening in het spatbord zijn lucht inzuigt. Heeft deze dan eigelijk ook een snorkel nodig zodat als je door diep water heen gaat de motor niet kapot gaat of dat je geen water door je ventilatie schachten heen krijgt?

Victor

Rangie

Re: Choke en snorkel

Berichtdoor Rangie » 02 Feb 2021, 18:35

Als ie water 'ruikt' geeft ie het al op :oops: maar staat wel leuk 8-)
Een choke is standaard gemonteerd op de v8 carb uitvoeringen.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Feb 2021, 19:03

https://histoparts.com/toebehoren/stop-en-choke-kabels

Dit was de eerste op Google, automaterialen zaak zal ook wel hebben.

Hoe diep wil je dan gaan?

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

conny

Berichtdoor conny » 03 Feb 2021, 12:19

Voordat je diep gaat, eerst je lichten uit en de kachtel af ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2021, 12:33

De kachel is het probleem niet. De ontsteking wel. :roll:

En je versnellingsbak en de assen en je body, chassis en de rest. Diepe doorwadingen zien er wellicht stoer uit maar je houd je wagen alleen heel door of om de plas heen te rijden of door thuis meteen de assen, etc, etc af te laten en verse olie te geven.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 03 Feb 2021, 12:55

conny schreef:Voordat je diep gaat, eerst je lichten uit en de kachtel af ;)

En je visco-fan belt los zetten, en je wading plug monteren, en je ontstekingskabels preventief WD40en, en een lege melkkan om je verdeler plaatsen, en zorgen dat je axle breathers hoog zitten. En zorgen dat je accu vol is, zodat je op de startmotor het water uit kan komen, zodat alles kan drogen :lol:

Standaard mag je 50cm diep gaan, dan hangen je assen in het water, maar komt water nog niet tot aan je visco fan. Dan sproeit niet je ontsteking nat. En je lucht filter inlaat en axle breathers zitten dan nog lang niet in de gevarenzone hoog tegen het schutbord aan. De truc is ook om rustig het water in te gaan, zodat er geen golf over de motorkap komt die de kachel inloopt. De kachel kan uiteraard wel wat water hebben (bijvoorbeeld een forse regenbui).

Ga je dieper, dan is je grootste probleem de ontststeking. De motor slaat af voordat je water in je luchtfilter kan krijgen. Dit kun je voorkomen door de visco los te zetten, of door de verdeler tegen water te beschermen, of door een waterdichte ontsteking te plaatsen (maar dat is duur). Daarna moet je je axle, versnellingsbak en tussenbak breathers gaan verlengen zodat ze geen water aanzuigen. Dan komt ook de snorkel om de hoek kijken, die uiteraard volledig waterdicht gemonteerd dient te worden. Tegen die tijd moet je ook zelf aan waterdichte schoenen en kleding gaan denken, want dat loopt gewoon naar binnen. Klein voordeel: het loopt er ook snel weer uit.

Choke zit bij een 86'er typisch aan de stuurkolom gemonteerd en gaat vandaar recht het motorruim in.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2021, 13:24

Je kunt de ontluchting vd assen tot 2 meter boven je dak uit laten steken, da help nie. Los van het feit dat als je ze langer maakt je ook de diameter zou moeten vergroten blijft het feit dat een keerring gemaakt is om een vloeistof binnen te houden. Laat je daar aan de buitenkant een flinke waterkolom tegenaan drukken dan komt het water gewoon binnen.

Dat effect wordt nog versterkt door het snel af koelen van de as en de olie waardoor er in een as een minimale onderdruk ontstaat die door de ontluchting voorkomen zou moeten worden. Maar bijna niemand plaatst bij montage van een snorkel slangen van een fatsoenlijke diameter.

De enige manier om water echt buiten de as te houden is om onder water de as op een minimale overdruk te zetten.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Victor de Haan

Berichtdoor Victor de Haan » 08 Feb 2021, 20:10

Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer genoeg ideeën om over na te denken. En het is inderdaad beter om eerst aan mijn differentiële en ontsteking te denken dan aan de kachel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2021, 21:23

Victor de Haan schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer genoeg ideeën om over na te denken. En het is inderdaad beter om eerst aan mijn differentiële en ontsteking te denken dan aan de kachel.

Misschien een goede, goed afsluitende, radiator-muff monteren en dicht zetten voor je het water ziet.
En dan voorlopig die 50 cm waad-diepte als maximum aanhouden.
O ja,heel voorzichtig te water gaan is ook beter -- een rappe plons staat goed op Utube maar het is verre van verstandig.

Groeten MarcS

Victor de Haan

Berichtdoor Victor de Haan » 11 Feb 2021, 20:58

Klopt. Voorzichtig erin en dan wat meer gas geven als het moet.

Terug naar “Techniek”