Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Casper the Ghost » 06 Feb 2021, 10:09

Hallo allemaal,

Ik heb een Defender 2.4 Puma uit 2008 met 125000 km op de teller. De motor loopt als een zonnetje, maar maak mij na alle negatieve verhalen toch een beetje zorgen…

Mijn vraag: Is het wenselijk of verstandig de diesel verstuivers preventief te vervangen van deze Puma?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie(s)

Groet,
Casper
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2008 / https://youtu.be/sCAtFKG9mPo

Landmarcs
Berichten: 7520
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2021, 10:37

Casper the Ghost schreef:Ik heb een Defender 2.4 Puma uit 2008 met 125000 km op de teller. De motor loopt als een zonnetje, maar maak mij na alle negatieve verhalen toch een beetje zorgen…

Mijn vraag: Is het wenselijk of verstandig de diesel verstuivers preventief te vervangen van deze Puma?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie(s)


Ik denk dat de eerste vraag moet zijn:

Wat kan er misgaan, en bij welke kilometrages komt dat voor -- ik heb er nog maar weinig over gelezen.
Wellicht is een inventarisatie van hogere kilometrages zonder klachten dan zelfs nog zinvoller (want je leest alleen over klachten).

Vraag twee is dan: Treden de problemen symptoom-vrij op of zijn er symptomen die je tijdig kunnen waarschuwen.

En vraag drie is dan: hoeveel "verdien" je met het preventieve vervangen, en hoeveel kost het.
Er is immers altijd de afweging tussen "if it ain't broke, don't fix it" en preventief vervangen is altijd beter.
Beide standpunten hebben een zekere waarheid.


Groeten MarcS

PS Er is bij de "Puma" een ander "dingetje" waar je tegen aanloopt: Het stukje koppelas tussen de versnellingsbak en tussenbak.
Nieuw met slechts kopervet gemonteerd -- na ongeveer 120.000 kilometer zijn de spiebanen (bijna) versleten.
Het "goede" is dat je er gewoonlijk niks van merkt totdat de aandrijving geheel wegvalt, en de kans op schade is klein (dwz het komt maar weinig voor dat ineens geen aandrijving gevaarlijk is, sta je evenwel midden op een spoorweg-overgang dan heb je wel te maken met een "kwaaie kans"), en verder is het beroerde dat de te vervangen tussenas weinig voorstelt, het is evenwel een kleine dag werk.

Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Casper the Ghost » 06 Feb 2021, 11:09

Dankjewel voor je reactie Marc

Wat ik begrepen heb komt het soms voor (percentages heb ik helaas niet) dat de verstuivers het begeven, als dat gebeurd heb je een groot probleem waarbij de reparatiekosten kunnen oplopen tot 6000 euro.

Het preventief vervangen van de verstuivers kost ongeveer 1100 euro.

Zie artikel van de Ford 2.2 TDCi: https://www.nkc.nl/nieuws/2017/mei/gedu ... stel-ford/
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2008 / https://youtu.be/sCAtFKG9mPo

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6671
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2021, 11:54

Of er een duidelijk km moment is wanneer ze stuk gaan weet ik niet. De gevallen die ik echt van dichtbij ken zaten boven de 2 ton. Maar dat waren dan wel weer wagens die dagelijks met aandacht gereden werden en optimaal onderhoud kregen van de dealert.

Harry was dik 14K kwijt. Tegenwoordig kan het voor minder maar een kaal blok vinden onder de 3500 euri zal niet meevallen. Om een of andere reden worden ze zelden hersteld maar compleet vervangen dus reviseren lijkt iig duurder dan en nieuwe.

Bel even met Paul van One-Ten.nl. Die heeft er al legio vervangen waaronder van z'n eigen huurvloot. Die heeft er meer ervaring mee dan hem lief is.

Wees wel zo sportief om hem daarna even een bak bier, fles whisky oid te laten bezorgen want hij is ook gewoon aan het werk. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs
Berichten: 7520
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2021, 16:47

Edward schreef:Of er een duidelijk km moment is wanneer ze stuk gaan weet ik niet. De gevallen die ik echt van dichtbij ken zaten boven de 2 ton. Maar dat waren dan wel weer wagens die dagelijks met aandacht gereden werden en optimaal onderhoud kregen van de dealert.

....

... Paul van One-Ten.nl. Die heeft er al legio vervangen waaronder van z'n eigen huurvloot. Die heeft er meer ervaring mee dan hem lief is.


Tja, 't is hiermee dus nog geen zier duidelijker als het oliepomp-boutjes verhaal bij de Td5.
Het grote verschil is dan wel dat de controle (en eventuele vervanging) van het oliepomp-boutje weinig kost.
En toch zijn er die het boutje niet controleren (wellicht omdat de pech-gevallen nu al zijn "gevallen").

Groeten MarcS

PS De Ford 2.2 TDCi is wel "familie" maar niet dezelfde als de LandRover 2.4.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6671
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2021, 18:46

Landmarcs schreef:En toch zijn er die het boutje niet controleren (wellicht omdat de pech-gevallen nu al zijn "gevallen").

Groeten MarcS

PS De Ford 2.2 TDCi is wel "familie" maar niet dezelfde als de LandRover 2.4.


Klopt, ik nog nooit boutje gecheckt op 3 Td5's. En de 2.2 is volgens mij op heel veel punten anders en of ie vergelijkbaar of te vergelijken is weet ik ook al niet.

Maar het injectorverhaal en kapot lopen daardoor gaat iig vooral over de 2.4
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2206
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Erik Peters » 06 Feb 2021, 19:38

Casper the Ghost schreef:Zie artikel van de Ford 2.2 TDCi: https://www.nkc.nl/nieuws/2017/mei/gedu ... stel-ford/

Dit gaat specifiek over kampeerauto's, waarvan de motor kapot gelopen is.
Een kennis (o.a. ex vrachtwagenchauffeur) met een anderhalf jaar oude kampeerauto op basis van een Fiat Ducato, met 2,2 TDCi was er heel makkelijk in, toen ik zei dat die motoren de neiging hadden om kapot te lopen. De meeste mensen die een kampeerauto rijden zijn gewend aan een benzine auto en die rijden zo'n diesel niet rustig warm en op de snelweg gaat het vol gas en dat moet je niet doen met een diesel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6671
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2021, 20:03

Erik Peters schreef: De meeste mensen die een kampeerauto rijden zijn gewend aan een benzine auto en die rijden zo'n diesel niet rustig warm en op de snelweg gaat het vol gas en dat moet je niet doen met een diesel.

Groet,

Erik.


In 20 jaar tijd nog nooit een diesel warm gereden, tenminste niet zoals het hier bedoeld wordt.

Het nieuwe rijden is veel meer een probleem. Daarbij rijden mensen laag in de toeren in een hoge versnelling.

Dat is ook precies dat 90% vd mensen verstaat onder "warm rijden". Door geen toeren te maken denkt men dat de motor niet belast wordt maar het tegendeel is waar. :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs
Berichten: 7520
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 11:24

Wat wat mij betreft nog een serieuze/belangrijke vraag is:
Wat gebeurt er precies, en welke symptomen zou je kunnen opmerken (en dan: hoe snel moet je erbij zijn).

Ik let bijv. nogal precies op het brandstof-verbruik, maar daarbij is het minimum interval dus een tank-beurt.
Er kan dus tot ± 1000 km oplopen, bovendien weet je pas met zekerheid dat er een afwijking is na de tweede of derde tankbeurt.
Je kan bijv. een vast zittende visco-fan terug zien in de verbruikscijfers, niet dat je dan weet dat het die visco is, maar de afwijking kan een signaal zijn.

Lang niet iedereen is even oplettend ... toen ik ooit een versleten wiellager had en daarmee nog zo'n 1000 km naar huis was gereden bleek dat de monteur de boosdoener pas na goed voelen en luisteren herkende, kennelijk heeft niet iedereen een goed oor voor de knarsende en krakende geluiden. Er zijn - zo hoorde ik - genoeg mensen die doorrijden tot het ABS/ETC-lampje permanent brandt, en/of het lager geheel vastgelast is en dus de heel hub vervangen moet.
Of met andere woorden: Dat het voorkomt dat iets mis gaat is geen bewijs dat het altijd zo gebeurt ... het is dus wel een nadrukkelijke waarschuwing.   (Ik kan me het camper-verhaal dan dus wel weer goed voorstellen: De gemiddelde camper-rijder rijdt slechts zo nu en dan met dat ding, en heeft dan niet het "oog en oor" voor afwijkingen in de techniek ... en dat geldt des te meer als hij de rest van het jaar in een luxe-benzine-auto rijdt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6671
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Verstuivers 2.4 Puma vervangen?

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2021, 13:24

Wat kun je preventief doen buiten voortijdig vervangen: niks.

Maat Harry is een aandachtig chauffeur en die hoort bv alles. Toen hij dus een licht kloppend geluidje hoorde is ie naar de dealer gegaan. Die zijn gaan luisteren en verdachten de distributie. Niks aan het handje.

Uiteindelijk bleek dat het small-end lager (het lager om de pistonpen tussen zuiger en drijfstang) uitgelopen te zijn waardoor de zuiger tegen de kop klopte. Eerste cilinder te warm geworden door een druppende injector. :(

Die druppels ga je in je verbruik echt niet terug vinden. Het is niet zo dat er een halve liter diesel op de zuiger komt te liggen tot de volgende start. Het is maar minimaal want anders had je óf een "waterslag" met diesel óf een oliepeil in je carter dat ruim boven peil zou staan. :roll:

Vwb dat lager: vaak ben je te bang. :D

Ik had een licht huilend geluid in de 130 maar was te lui om uit te zoeken of dat diff, wiellager, tussenbak of wat dan ook was. Bovendien kwam de 4D eraan en wilde ik voor die tijd wat klussen af hebben. Afijn, lang verhaal kort: de laatste rit vd 4D was vanuit de Flevopolder en je wordt best raar aangekeken als je met een luid krijsend diff over de snelweg rijdt met de stereo op 12 én een paar Peltor gehoorkappen op je hoofd. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten