Diesel langer voorgloeien bij koud weer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RaRo74

Re: Diesel langer voorgloeien bij koud weer

Berichtdoor RaRo74 » 07 Feb 2021, 22:05

Precies en helemaal mee eens. Wanneer je motor helemaal in orde is is extra voorgloeien van een diesel, een standkachel, HotFrog e.d. helemaal niet nodig als het wat kouder is in Nederland zoals de voorspelde -12.
Laatst gewijzigd door RaRo74 op 07 Feb 2021, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2021, 22:05

deusjevo schreef:Mijn 300Tdi start ik tegenwoordig (noodgedwongen) ook zonder voorgloeien, sloeg aan als een jonge hond vanmiddag.

Ja, die gloeibougies hebben niet het eeuwige leven. Bij mijn 300 Tdi heb ik die dingen al een keertje vervangen. Het viel mij op dat de motor een keer vaker rond moest voor die aansloeg. Met 4 nieuwe gloeiers was het weer als 'vanouds'.
Ik laat altijd voorgloeien (ook 's zomers), wacht netjes tot het lampje uit is. Het reduceert de kwalijke uitstoot bij de koude start of het nu de 300 Tdi is of de Td5. In ieder geval bij de Td5 is de tijd van voorgloeien afhankelijk van de buitentemperatuur, is het kouder gloeit die langer.
En ook als de motor loopt wordt er nog een korte tijd automatisch (na)gegloeid (is te zien aan het voltmetertje).

Verder heb ik ook een standkachel, maar dat is er eentje voor hete lucht in de auto.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 07 Feb 2021, 22:24

Erik Peters schreef:
deusjevo schreef:Mijn 300Tdi start ik tegenwoordig (noodgedwongen) ook zonder voorgloeien, sloeg aan als een jonge hond vanmiddag.

Ja, die gloeibougies hebben niet het eeuwige leven. Bij mijn 300 Tdi heb ik die dingen al een keertje vervangen. Het viel mij op dat de motor een keer vaker rond moest voor die aansloeg. Met 4 nieuwe gloeiers was het weer als 'vanouds'.
Ik laat altijd voorgloeien (ook 's zomers), wacht netjes tot het lampje uit is. Het reduceert de kwalijke uitstoot bij de koude start of het nu de 300 Tdi is of de Td5. In ieder geval bij de Td5 is de tijd van voorgloeien afhankelijk van de buitentemperatuur, is het kouder gloeit die langer.
En ook als de motor loopt wordt er nog een korte tijd automatisch (na)gegloeid (is te zien aan het voltmetertje).

Verder heb ik ook een standkachel, maar dat is er eentje voor hete lucht in de auto.

Groet,

Erik.

Ik heb inderdaad weer een klein rookpluimpje nu ik “noodgedwongen” start zonder voorgloeien.
Vooral bij warme motor lijkt het wel?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 22:36

Edward schreef:Nou, een standkachel is ook niet voor beter te starten maar om motorslijtage binnen de perken te houden. Een motor slijt meer van een koude start dan van de rest vd dag draaien. En als het koud genoeg wordt, dan is ie wel degelijk nodig.

Een gevalletje "Jein" zoals onze Oosterburen dan zeggen.

Op zich helpt een bescheiden opgewarmd motorblok de start - dwz de ontbranding van de diesel - niet of nauwelijks.

Echter, als het blok is opgewarmd tot zomerse temperaturen is de olie dat in minder dan geen tijd ook (olie heeft een kleine warmtecapaciteit, warmt dus zodra het rondgepompt wordt heel snel op). De motor draait dus makkelijker (dat is het slijtage-verhaal) rond en hoe makkelijker de motor rond draait hoe makkelijker de startmotor zijn werk doet en dus hoe vlotter de motor aanslaat.

Er is overigens ook nog een tegengesteld effect: Een standkachel trekt accu-stroom en snoept dus start-ampères weg.
Juist bij winterse temperaturen loopt de accu-capaciteit al terug, en juist bij winterse temperaturen moet de motor snel genoeg draaien om tot de zelfontbrandingstemperatuur* te komen.

* Je merkt dat van die zelfontbrandingstemperatuur wanneer je a een echt koude start direct een lange afdaling maakt.
         De diesel legt dan eventueel een "rookgordijn": heel veel koude buitenlucht met heel weinig diesel brandt niet, en maakt dus "mist".

Zweedse legertrucks hebben overigens om de accu's te beschermen en de werking te verbeteren: een electrische accu-verwarming. Het lijkt een beetje de baron van Munchhausen die zich aan zijn schoenveters uit het moeras trekt. Toch werkt het: de benodigde verwarmings-ampères verdien je ruimschoots terug door een betere accu-werking.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 08 Feb 2021, 09:44

Mijn TD5 start slecht zodra de temperatuur richting 0 gaat. Heb er al diverse keren naar laten kijken, maar zonder enige verbetering. Vorig jaar is de kop vervangen, incl. de brandplaatjes. De verstuivers niet omdat dat nogal prijzig zou zijn (?)
Hij start uiteindelijk altijd, maar als het <0 is dan moet ik hem wel 2 of 3x starten. Als ie dan loopt dan is er een flinke grijze walm en loopt ie ook duidelijk niet op alle 5 cilinders. Dat is dan na een minuut of zo verdwenen. Eenmaal een keer gelopen dan start ie de rest vd dag altijd zonder morren

Toch (één van) de verstuivers? Zit niet echt op die rekening te wachten na een nieuwe kop, nieuwe turbo, nieuwe draagarmen en zo nog wat ben ik al flink (genoeg) aan de beurt geweest de afgelopen 1,5jr.

Ik doe nu altijd maar een keer voorgloeien, dan contact uit en nog een keer voorgloeien, dan start ie meestal de eerste keer (maar loopt niet optimaal)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 12:37

zakraket schreef:Toch (één van) de verstuivers?

't Kan ook een klein lekje zijn, bijv. de brandstofdruk-regelaar (die wil met de jaren wel gaan lekken), of de brandstofpomp die niet meer de druk haalt die eigenlijk benodigd is.
Als de auto dan iets langer stil staan komt er wat lucht in het brandstof-systeem en dan start ie ook moeizamer.
Bij koude merk je zoiets dan veel duidelijker omdat ook verder alles moeizamer gaat.

Twee maal voorgloeien helpt dan dubbel:
Iets meer voorgloei-warmte en ook iets langer de tijd voor het op druk brengen van het brandstof-circuit.

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: Diesel langer voorgloeien bij koud weer -- Ander koud dingetje

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2021, 09:52

Ik bedacht dat er nog een ander koud dingetje aan de hand is met de "Puma".

LandRover had/heeft een modificatie voor de "Puma" (in ieder geval voor de 2,4 Puma):
Defender (LD) 2.4 Diesel Puma Only VIN-range: 7A732615 Onwards Markets: Russia and Scandinavian Markets Only Section: 303-00 Summary: Engine oil leaks. Cause: Driving the vehicle at temperatures on or below Zero deg C, freezing of the engine crankcase breather hoses resulting in engine oil leaks. Suggested Customer Concern Code - D50. Action: Should a customer express concern, install a new heated breather kit.

Zoals de tekst toont meent men in Solihull dat het alleen in de Nordic countries and Russia langere tijd koud kan zijn.
Wel een beetje slordig om te denken dat een auto vanuit een gematigd klimaat niet naar een kouder klimaat kan rijden, nog afgezien van de klimatologische amplitude.  Extra slordig als de verkoop-folder in tegenspraak op deze "Russia and Scandinavian Markets Only"kruideniers-mentaliteit ook plaatjes toont van auto's in de meest winterse landschappen en de tekst meldt dat je met een "Cold Pack" overal tegen kan.

Anyway, de carterventilatie kan bij de "Puma" bevriezen (dit kan ook bij andere auto's, het hangt er een beetje van af waar de carterventilatie op het inlaatcircuit aantakt). En LandRover heeft er een modificatie voor.

Denk niet dat het alleen in de Nordic countries and Russia koud genoeg is voor een probleem.
Ik had mijn de mijne de typische symptomen van een dichtgevroren carterventilatie tijdens een verblijf in Frankrijk.
Het motor-geluid veranderde een beetje, en belangrijker: na een lange rit (de rit naar huis) was er ineens meer dan een liter motorolie "verdwenen" ... en dat terwijl mijn "Puma" voordien, en ook daarna, heel zuinig met de motor-olie. (Gelukkig zit er een ruime overmaat aan olie in de "Puma" ... hij moet ook gesmeerd lopen op een 45º helling.)

Ik heb na deze ervaringen, en vooral nadat ik ondekte dat een dergelijke modificatie bestond, de modificatie laten doorvoeren, en na wat gedimdam met de importeur (waarover ik verder geen woorden wil vuil maken) de aanpassing "onder coulance" vergoed gekregen.

Groeten MarcS

Edward

Re: Diesel langer voorgloeien bij koud weer -- Ander koud dingetje

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2021, 10:13

Landmarcs schreef: 
na wat gedimdam met de importeur (waarover ik verder geen woorden wil vuil maken) de aanpassing "onder coulance" vergoed gekregen.

Groeten MarcS

Daar is al genoeg over gezegd idd. Ken nu 3 al mensen die geen Land Rover meer rijden door de 'coulance' uit Beesd. :lol: :lol:

Of het beter na verhuizing naar Utrecht valt te betwijfelen......
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Feb 2021, 14:14

heb nog nooit startproblemen met geen van mijn 5 TD5's gehad.
ook bij min 15 start t prima, zij het dat de accu gewoon iets minder fut heeft.
ik gloei eigenlijk ook nooit voor.

zowieso vind ik de td5 de best startende diesel die ik ooit gehad heb.
zelfs een gloednieuwe Hilux diesel start een stuk trager.
:D

dus als ie slecht start heb je echt een probleem ergens.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2021, 16:34

Roger schreef:heb nog nooit startproblemen met geen van mijn 5 TD5's gehad.
ook bij min 15 start t prima, zij het dat de accu gewoon iets minder fut heeft.
ik gloei eigenlijk ook nooit voor.

zowieso vind ik de td5 de best startende diesel die ik ooit gehad heb.
zelfs een gloednieuwe Hilux diesel start een stuk trager.

dus als ie slecht start heb je echt een probleem ergens.

De Td5 wil dus wel weer een goede accu.
Bij de koude start van de Td5 hoor je de 5º cilinder (als je voorgegloeid hebt) want er zijn maar 4 voorgloeiers.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”