RRC 3.9i op LPG

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 159
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor dyngo » 19 Feb 2021, 22:04

Milieu maatregelen begin 70er jaren:
Terugvoer cartergassen naar de carburateurs.
Nog iets ?

Met LPG heb je een schoon blok.
Beter dan de diesels van tientallen jaren later.

IwemaLPG
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 Aug 2020, 12:59
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor IwemaLPG » 28 Feb 2021, 13:08

Hi Erik

Ik vind het vreemd dat je zo'n hoge uitstoot hebt met een 3.9 op LPG.
Normaal heb je direct na de start wat hogere Co en HC waarden.
Zodra de cat warm wordt (1 a 2 minuten) moeten deze waarden makkelijk onder de 1.0% Co en minder dan 250 ppm HC kunnen dalen.
Als dit niet het geval is, is er iet mis met de afstellingen of het motorblok.

Zonder cat tel ik de 3.9 motoren stationair af op ongeveer 1% Co en 100 tot 150ppm HC.
Sinds ik de SkyFire ignitions inbouw kan ik de waarden nog veel lager krijgen.

De3.9 kan zonder cat netjes lopen op 0.07% Co bij 100ppm HC.
Een Land Rover SIIa 0.29% Co bij 32ppm HC.
zie: https://www.skyfireignition.nl/pages/emissions/

Bij 0,75% Co kan de motor trillingsvrij draaien, zodat een EURO munt recht op, op het motorblok blijft staan.
Dit geld ook voor 4 cilinder motoren
Zie https://www.skyfireignition.nl/pages/cl ... challenge/
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

ChrisRange
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Feb 2021, 14:51

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor ChrisRange » 01 Mar 2021, 17:26

IwemaLPG schreef:Hi Chris,

Ik heb veel ervaring met deze motoren op LPG.
Ik heb veel (door mij ontwikkelde) LPG-sets ingebouwd en uitgeleverd in binnen en buitenland.
Mijn ervaring is dat deze motoren zonder problemen op LPG kunnen lopen.
Ik weet van auto's die na 500.000km nog geen klepproblemen hebben.

De Prins gas installatie is prima.
Het nadeel is wel dat je van Prins afhankelijk bent.
Zelf lever ik voor deze auto's mengstuk systemen of LPG injectie systemen op basis van AEB componenten.
Het voordeel is dat vele fabrikanten van LPG systemen deze elektronica gebruiken, waardoor je in geval van nood ook onderdelen van andere fabrikanten kunt gebruiken.

Bij merken als koltec (die niet meer bestaat en eigen onderdelen en elektronica gebruikten) moet je bij storingen vaak een nieuw LPG systeem inbouwen om dat er geen onderdelen meer leverbaar zijn.

Hugo



Hugo, bedankt voor reageren

Inderdaad ben dan wel van Prins afhankelijk, maar wat ik hoor is het wel een goed systeem, helemaal met een injectiemotor zoals ik.
Geen kans op backfire en loopt niet achterlijk rijk.

Heb ook nog gekeken naar Vogels, die schijnen een breder aftermarket (niet perse Vogels) ondersteuning te bieden.

Gr, Chris

ChrisRange
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Feb 2021, 14:51

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor ChrisRange » 01 Mar 2021, 17:34

Bedankt voor de verdere reacties ook heren.

Het 3.9 blok is 70k geleden gereviseerd, dus nog in redelijk goede staat.
Heb dus het beetje extra voor een dampgasinjectie er denk ik wel voor over, tenzij dit helemaal geen verschil maakt??

Maar voor zover ik tot nu toe heb geïnformeerd, mede vanwege de kans op een backfire, loopt een LPi( om het zo maar te noemen), hoe dan ook beter.

Disclaimer: mits goed afgesteld natuurlijk haha....

Gr, Chris

IwemaLPG
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 Aug 2020, 12:59
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor IwemaLPG » 09 Mei 2021, 11:58

Dat damp-gas-injectie beter loopt dan een mengstuk systeem is mijns inziens niet waar.
Mengstuk systemen kunnen een motor net zo goed laten lopen als damp-gas-injectie-sysyemen.

Hier een voorbeeld van een 3.9 V8 Range Rover met 275.000km op de klok.
https://youtu.be/JcqhuIJwxec

Mocht dit nog niet overtuigend genoeg zijn, kijk dan even naar deze 4 cilinder Land Rover SIIa uit 1961.
https://youtu.be/6gPlIsTgYLM

Ik denk niet dat deze motoren beter lopen op damp-gas-injectie-sytemen
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten