RRC 3.9i op LPG

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ChrisRange

RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor ChrisRange » 10 Feb 2021, 18:19

Goedenavond forumleden,

Vanmiddag heb ik mijzelf aangemeld bij het forum :D, omdat ik na lang zoeken eindelijk de RRC heb gevonden waar ik wat mee kan haha

Mijn idee is om na wat moeite er mijn daily van te maken, en één van de dingen die ik eraan wil doen is LPG inbouwen.
Het gaat om een 3.9 injectie van '94. Op het moment is mijn oog gevallen op een VSI installatie van Prins.
Vraag hierbij is alleen of het voor deze wagens nodig is om een kleppensmering te hebben??

De één zweert bij een kleppensmeersysteem en de ander zegt dat het helemaal niet nodig is en me niet wil opzadelen met extra kosten( how nice)
Maargoed, als het ook maar een beetje een goed idee is zou ik het wel willen doen. Heb het er uiteindelijk, als het daadwerkelijk verschil maakt, er wel voor over qua kosten.

Hoor graag van jullie of er kennis in huis wat dit betreft!

Gr, Chris

Erik Peters

Re: RRC 3.9i op LPG

Berichtdoor Erik Peters » 11 Feb 2021, 09:24

Tja, vroeger zat er lood in de benzine dat voor de klepsmering zorgde. Al geruime tijd hebben we loodvrije benzine, daarom monteren de motorfabrikanten geharde klepzittingen in de cilinderkop, en deze behoeven geen smering.
Ook worden de cilinderkoppen van oude motoren wel aangepast door geharde klepzittingen te plaatsen, ook dan is smering niet nodig.
Dit laatste lijkt mij beter dan e.o.a. systeem dat de smering van de kleppen moet gaan verzorgen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 11 Feb 2021, 10:47

Hey Erik,

Thanks voor je reactie. Hoe kom ik erachter welke klepzittingen er in mijn blok zitten haha?
Of is dit standaard niet gehard i.v.m. de leeftijd?

Hoor het graag!

Gr, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Feb 2021, 11:31

Hb nagenoeg geen ervaring met V8. Alleen wat vrienden en kennissen die ermee rijden. Maar als het ouder is dan 20 jaar dan 'is het niet nodig tot het nodig blijkt'.

Dat is een uitspraak van een makker die reageerde op mensen die bleven zeggen dat het niet nodig is. Ofwel: het gaat een tijd goed maar uiteindelijk moeten de koppen aangepast. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 11 Feb 2021, 21:31

De V8 is een alu blok.
Dat heeft geharde klepzittingen.
Ik zou dus verder niets doen.
Heb zelf 100.000en km gemaakt zonder problemen.
Mijn huidige RR's die ik dagelijks rijdt kunnen niet eens op benzine.
Zijn beide 70ers zonder computer met een 4,6 en 3,9 blok met inspuiting (die dus niet kan werken).
Alleen Impco, start altijd op gas (ook gisteren met min 15).
Zorg voor stabiele koeling, dat is veel belangrijker.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Feb 2021, 23:27

Dag Chris,

Het antwoord staat hierboven.
dyngo schreef:Zorg voor stabiele koeling, dat is veel belangrijker.

Geen ervaring met Land Rover V8, maar luchtgekoelde Deutz dieselmotoren hebben ook aluminium cilinderkoppen en daar zitten ook stalen klepzittingen in en dat 40 jaar geleden al, diesels zuigen alleen maar lucht aan en daar worden de kleppen eveneens niet gesmeerd. Ook dit gaat goed tot er een klep gaat lekken, dan kop eraf, zitting en klep slijpen en weer monteren. Alleen kan dit per cilinder gedaan worden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 12 Feb 2021, 06:56

Goedemorgen dyngo en Erik,

Bedankt voor jullie toelichting! Dan gaan we er indd niet voor, scheelt weer wat geld!

Bedankt en jullie horen vast nog van mij!

Gr, Chris

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 12 Feb 2021, 07:54

Kop er af is ook weer zowat. Sinds ik af en toe een beetje klep-olie door mijn vrouw haar koffie doe lopen de gesprekken wel gesmeerder.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Feb 2021, 08:10

Gerard4t schreef:Kop er af is ook weer zowat.
Ja, weer monteren zal wel lastig worden.

Groet,

Erik.

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 12 Feb 2021, 14:54

Even zitten googlen, en zo'n kop eraf is niet weinig werk haha!

Beter inderdaad er maar zeker van zijn dat de koeling goed is. Bedankt allen!

Gr, Chris

Terug naar “Techniek”