roetfilter verwijderen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Td5rijder

roetfilter verwijderen?

Berichtdoor Td5rijder » 11 Feb 2021, 20:38

ivm overmatige rookuitstoot is mijn roetfilter van defender TD5 uit 2003 verwijderd, ik vraag me af of dit probleemloos kan/mag?
motor loopt wel mooier en geeft geen overdadige uitstoot meer.
heeft iemand hier ervaring mee?

Houston

Re: roetfilter verwijderen?

Berichtdoor Houston » 20 Feb 2021, 10:18

Lijkt me niet. Is ie ondertussen nog goedgekeurd voor de APK? Of is een roetfilter geen eis?
En het klinkt ook tegenstrijdig. Was er niet iets mis met het filter, waardoor die problemen ontstonden?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Feb 2021, 11:26

Nooit iets van gehoord bij apk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2021, 11:30

Td5rijder schreef:.... is mijn roetfilter van defender TD5 uit 2003 verwijderd, ik vraag me af of dit probleemloos kan/mag?

Houston schreef:Lijkt me niet. Is ie ondertussen nog goedgekeurd voor de APK? Of is een roetfilter geen eis?

Het mag niet maar er wordt (vooralsnog) niet op gecontroleerd.
Niet bij de APK en (meestal) ook niet bij een intensievere controle.

Je bent vrijwel zeker vervolgbaar op grond van strafwetsartikel 173a, dat het opzettelijk verspreiden van schadelijke stoffen in de bodem, lucht of oppervlaktewater strafbaar stelt. Weliswaar wordt dit wetsartikel voor dit soort gevallen (nog) niet gebruikt maar het is een "veelbelovend" artikel ... zo proberen omwonenden nu met dit artikel in de hand Tata-Steel te dwingen schoner te gaan werken.

Wat betreft het bewijs lijkt mij dat het willens en wetens verwijderen of manipuleren (of daar opdracht toe geven en/of kennis van hebben) van roetfilters of EGR heel gemakkelijk onder de noemer "opzettelijk verspreiden van schadelijke stoffen" kan vallen. Deze voorzieningen zijn immers aangebracht om het voertuig binnen de uitstoot-normering te brengen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Feb 2021, 17:00

Sinds wanneer heeft een Td5 een roetfilter dan?

Of bedoelt men daarmee die bult in de downpipe? Want als dat een filter is hoe regenereert ie dan? Bij de vorige Td5 in 350K nooit naar omgekeken. Als dat een filter si dan zou ie toch knap vol meoten zitten :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Feb 2021, 19:20

Edward schreef:Sinds wanneer heeft een Td5 een roetfilter dan?

Of bedoelt men daarmee die bult in de downpipe? Want als dat een filter is hoe regenereert ie dan? Bij de vorige Td5 in 350K nooit naar omgekeken. Als dat een filter is dan zou ie toch knap vol moeten zitten :shock: :shock:

Het is geen roetfilter, maar een (oxide)katalysator (en een katalysator is verplicht gesteld in 1992 bij benzine, diesel en LPG auto's, ter vermindering van de schadelijke uitstoot). Je kunt er ook niet in kijken, dan moet je het ding open zagen.
In mijn 300 Tdi uit 1998 zit zo'n ding evenals in mijn Td5 (2001). En bij beide auto's heb ik er ook nog niet naar om gekeken (beide nu over de 2 ton).
Ik kan mij voorstellen dat als die katalysator regelmatig onvoldoende warm wordt gereden deze langzaamaan (vervuilt) dicht gaat zitten met roet en/of as deeltjes.

Groet,

Erik.

p.s. Zo'n katalysator (inwendig een hele boel kleine kanaaltjes) geeft natuurlijk altijd iets weerstand, dus zonder zo'n ding kunnen de uitlaatgassen makkelijker wegstromen en daardoor iets meer vermogen. Er zijn mensen die zo'n ding open zagen het binnenwerk eruit kloppen en weer dichtlassen. Dan lijkt het alsof er een katalysator onder zit......
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Feb 2021, 22:19

Erik Peters schreef:
....

Het is geen roetfilter, maar een (oxide)katalysator ....

Je kan ipv dat openzagen etc beter zo nu en dan de motor wat langer echt goed laten werken.
Goed heet stoken, en ook eens voor een keertje extra doortrekken in de versnelling(en).

Bij mijn Td5 hadden ze graag dat ik voor de roetmeting even ermee reed alsof ik 'm gestolen had ... deed je dat niet dan kwam het roet pas tijdens de roetmeting los, dat gaf extreme en steeds andere waarden waar dus niemand blij van werd.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Feb 2021, 22:33

Bij mijn td5 zat tie na 50.000 km verstopt, waarschijnlijk omdat tie destijds voornamelijk voor de paardentrailer stond, waardoor er behoedzaam gereden werd. Vervangen door gewone pijp en nooit problemen gehad met apk/roetmeting.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Feb 2021, 22:37

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:
....

Het is geen roetfilter, maar een (oxide)katalysator ....

Je kan ipv dat openzagen etc beter zo nu en dan de motor wat langer echt goed laten werken.
Goed heet stoken, en ook eens voor een keertje extra doortrekken in de versnelling(en).

Bij mijn Td5 hadden ze graag dat ik voor de roetmeting even ermee reed alsof ik 'm gestolen had ... deed je dat niet dan kwam het roet pas tijdens de roetmeting los, dat gaf extreme en steeds andere waarden waar dus niemand blij van werd.

Groeten MarcS

Dan heb je wel een katalysator maar niet echt het ''nieuwe rijden". :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2021, 09:45

OttoVink schreef:
Landmarcs schreef:...

Dan heb je wel een katalysator maar niet echt het ''nieuwe rijden". :lol:

Die roetmeting is natuurlijk sowieso een rare tegenhanger van het nieuwe rijden.

Rap doortrekken en daarna ook heel rap zo hoog mogelijk opschakelen is natuurlijk het echte nieuwe rijden.
Velen snappen het niet, ik hoor hier dagelijks op ondertoeren de bocht omhikken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”