roetfilter verwijderen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: roetfilter verwijderen?

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2021, 11:58

Dan snap ik dat ik er nooit problemen mee heb. Want wat jullie "roetmeting' noemen is voor mijn Td5 gewoon de dagelijkse praktijk. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 21 Feb 2021, 15:15

Ja,daar gaan we weer .Iedereen gek gemaakt met die nieuwe rijden.En maar klagen dat je motor oververhit raakte in de bergen toen je geheel volgens de regeltjes in zn 5 door bleef rijden terwijl je alleen maar die vederlichte Knaus achter je modale vierwielertje had hangen :D .De mensen in dit land zijn zo ongelofelijk gebrainwashed dat ze werkelijk alles geloven en ook zijn de meesten te beroerd dat ze zich zelf ergens in verdiepen.Dat hele klimaat en milieuverhaal is net zo dwaas als al die andere sprookjes die diverse geloofsrichtingen al eeuwen lang op de mensheid loslaten

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 21 Feb 2021, 15:18

De aarde is toch plat? :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2021, 16:13

RaRo74 schreef:De aarde is toch plat? :lol: :lol: :lol:

Voor zover ik kan zien wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2021, 17:52

Erik Peters schreef:
RaRo74 schreef:De aarde is toch plat? :lol:

Voor zover ik kan zien wel.

Het heet niet voor niks platte land :!:

Groeten MarcS

Leerling

Berichtdoor Leerling » 21 Feb 2021, 21:16

1.9 TDI Bora niet door roetmeting, ga maar even lekker scheuren en flink doortrappen in lage versnellingen. Ga maar een beetje rubber branden was het advies. uurtje later met gemak door de keuring. ;)

Ik reed zuinig en schakelde snel wat niet goed was. Tegenwoordig bij alle auto's waar ik in rijdt ga ik bij een oprit van de snelweg roet blazen. Motor even een beetje warm laten lopen in de eerste kilometers en daarna even lekker doortrappen. keer flink eind rijden en wat hoger in de toeren kan ook geen kwaad.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Feb 2021, 10:14

Maat van me gaf me op m'n donder dat ik de Disco véééél te ver in de toeren doortrok nadat we een vrachtwagen voor hadden laten gaan. Heb ik hem maar uitgelegd dat ik niks meer gedaan had dan op "resume" drukken op het stuur en dat de auto zelf dan doortrekt tot dik 4200 rpm :lol: :lol:

Toen ik mij vrouw bij de vorig Disco uitlegde dat ze die een beetje ontspannen warm moest rijden en koud niet boven de 3000 rpm uit moest komen zei ze 'oké'.

Bleek later dat ze dus koud het gas vol intrapte en bij 3000 rpm een beetje loste zodat de automaat schakelt en verder knort. (precies zoals de opdracht was toch?)

Dat hebben we dik 350K volgehouden. :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 22 Feb 2021, 15:59

Volgens mij kreeg de td5 pas een katalysator toen deze moest voldoen aan de Euro 3 norm met de komst van de 15P motor.

De 10P motor was bij zijn introductie zo schoon dat ervoor de Euro 2 norm nog geen kat nodig was, mijn eigen D2 (2001) heeft er dan ook geen.

Mocht ik het fout hebben: shoot me (denkbeeldig dan...)
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Feb 2021, 16:12

Christiaan van Dijk schreef:Volgens mij kreeg de td5 pas een katalysator toen deze moest voldoen aan de Euro 3 norm met de komst van de 15P motor.

De 10P motor was bij zijn introductie zo schoon dat ervoor de Euro 2 norm nog geen kat nodig was, mijn eigen D2 (2001) heeft er dan ook geen.

Ik denk dat je het goed hebt.
De Td5 was zelfs, met aangepaste maatregelen, goed geweest voor Euro 4 (en wellicht zelfs Euro 5), alleen was door de acties van BMW de productie van de Td5 alleen te duur ... en uiteindelijk wilde Ford best zijn eigen motoren leveren.

De Td5 was oorspronkelijk bedoeld als aartsvader van een familie, dwz een 2 liter 4 cilinder, de 2,5 liter 5 cilinder (die we dus kennen), en een 3 liter 6 cilinder.   BMW leverde liever zijn eigen motoren voor de Freelander en de RangeRover. Een 3 liter Td6 was natuurlijk een feest geweest (ook voor de liefhebbers van een motorwissel).

Anyway: met een familie van Td4, Td5 en Td6 was het aanhouden van de productie van deze motoren eerder interessant geweest.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 22 Feb 2021, 19:45

Landmarcs schreef:
Christiaan van Dijk schreef:Volgens mij kreeg de td5 pas een katalysator toen deze moest voldoen aan de Euro 3 norm met de komst van de 15P motor.

Ik denk dat je het goed hebt.
De Td5 was zelfs, met aangepaste maatregelen, goed geweest voor Euro 4 (en wellicht zelfs Euro 5), alleen was door de acties van BMW de productie van de Td5 alleen te duur ... en uiteindelijk wilde Ford best zijn eigen motoren leveren.

De Td5 was oorspronkelijk bedoeld als aartsvader van een familie, dwz een 2 liter 4 cilinder, de 2,5 liter 5 cilinder (die we dus kennen), en een 3 liter 6 cilinder.   BMW leverde liever zijn eigen motoren voor de Freelander en de RangeRover. Een 3 liter Td6 was natuurlijk een feest geweest (ook voor de liefhebbers van een motorwissel).

Anyway: met een familie van Td4, Td5 en Td6 was het aanhouden van de productie van deze motoren eerder interessant geweest.

Groeten MarcS

Heb een td5 10p van 2000 in rebuild. Heb hem nagetrokken en staat te boek als euro 3

Terug naar “Techniek”