Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Berichtdoor dyngo » 19 Mar 2021, 21:51

Wat zwaardere veren is altijd prettig.
Origineel was de RR erg slap afgeveerd, en dat zonder stabilisatorstang.
Boge veer in het midden is een onding, gelukkig (bijna) altijd stuk.
Ben zeer tevreden met de middelzware licht verhoogde britpart veren, zijn ook nog mooi geel.
Goede schokbekers (Bilstein, ook geel) helpen ook.
Heb eerder standaard Discovery veren gebruikt, waren mij niet zwaar genoeg.
Nu rijdt ik veel met trailer en soms zware belading.
Een ton pellets in België halen (foto), je doet het voor het milieu.
Persoonlijk interressert mij comfort minder.
De lichte versie van Britpart geeft meer comfort, maar ook meer uithang.
Daarmee kan ik gewoon snel over een drempel, is wel grappig op één auto.
Maar die uithang in bochten ..
Bijlagen
IMG_3296.JPG

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 19 Mar 2021, 23:49

Het bochtenwerk en vooral rotondes blijft geweldig met een Range Rover Classic :lol:
Standaard vering met een werkende Boge Hydromat is de mooiste ervaring.

Met de Boge Hydromat heb ik jaren rond gereden, met standaard veren maar ook 2" veren en schokdempers. Met en zonder zware belading merkte ik nooit verschil net zo min dat je dit zag dus dan zal deze wel zijn werk hebben gedaan.

Inmiddels jaren terug de BH gedemonteerd omdat ik de A frame ball joint wilde vervangen maar daarna nooit teruggeplaatst om eens te proberen en deze ligt nu in het magazijn mooi te wezen aangezien een gereviseerde ruim 2300 pond kost :lol:

Wat denk je? Ik merkte nog steeds geen noemenswaardig verschil behalve dat dat het weer wat kilo's scheelt want echt licht is een BH niet te noemen.

Het gewicht van een volle gastank valt best mee en dat kunnen standaard veren prima aan. Je hebt dan nog voldoende extra capaciteit voor bagage.
Comfort blijft dan gehandhaafd.
Wil je wat hoger dan zijn ze gelijk wat stugger en dat kost je iets aan comfort maar dat valt allemaal best mee. Anders de bandespanning wat lager zetten :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mar 2021, 00:07

Landmarcs schreef:
Rangie schreef:Na veel testen en proberen kwam ik uit op de 'Police spec' achterveren voor de Range.

Maar wat is dan die 'Police spec' ?

Naar wat ik gevonden heb zijn het alleen de achterveren die anders zijn bij Police Spec. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de Boge Nivomat.
Achterveren: NRC 4304 red/white en 170 lbs en 16.95" length en 8.4 windingen.

Groet,

Erik.

p.s. Henk Ter Horst (De Krim) heeft ooit eens een serie veren laten maken speciaal voor de RRC (en dan zonder de Boge Nivomat), naar hij vertelde toen ik daar kwam voor andere achterveren onder mijn 110 300 Tdi (met defecte Nivomat). Die verkochten als zoete broodjes en waren allang verkocht toe ik daar zo'n 15 jaar geleden was.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rangie

Berichtdoor Rangie » 20 Mar 2021, 09:26

Die van Henk Ter Horst heb ik idd ook gehad, knal hard, en verhoging van meer als 2 inch.
Deze heb ik later onder mijn offroader gebruikt.
Later heb ik onder offroader HT veren geplaatst, die waren écht goed!
Onder de 'gewone' range altijd gereden met de Police spec.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mar 2021, 11:07

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Maar wat is dan die 'Police spec' ?

Naar wat ik gevonden heb zijn het alleen de achterveren die anders zijn bij Police Spec. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de Boge Nivomat.
Achterveren: NRC 4304 red/white en 170 lbs en 16.95" length en 8.4 windingen.

Rangie schreef:Onder de 'gewone' range altijd gereden met de Police spec.

Als de "Police spec." zo goed voldoet (met en zonder Boge unit) dan zouden de standaard RR '87-'91 NTC3285 (left) & NRC8113 (right) met ± 17" length - 178/280 rate - 10.2 coils zonder Boge unit wellicht bij wisselende belastingen nog beter kunnen voldoen.
De auto wordt dan stugger bij toenemende belading, zakt dan dus minder door en bij de eland-proef krijg je denkelijk minder last van de tegenwerkende body-roll (ooit bij een Brits autoprogramma lieten ze een nogal onfortuinlijke RangeRover eland proef zien, het was de body-roll die "killing" uitpakte).

Groeten MarcS

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 20 Mar 2021, 13:41

Bedankt voor jullie reacties mannen!

Meer dan genoeg kennis hier kom ik elke keer maar weer achter haha!

Zoals een aantal van jullie aangaven is zo'n Boge unit inderdaad vrij prijzig en misschien niet de ideale oplossing voor deze situatie.

Mijn voorkeur neigt naar de Discovery vering of de Police spec. Misschien juist de Police spec, omdat ik in de toekomst ook plan wat langere reisjes te maken met een dakrek en daktent. (De LPG-tank komt inderdaad erbij, niet ipv de benzinetank)

Zouden dan de veren rondom police spec moeten zijn of alleen achter?

Dus voor bijvoorbeeld deze:
https://www.paddockspares.com/nrc2119-f ... pring.html
en achter dan deze:
https://www.paddockspares.com/nrc4304-c ... -rear.html

Moet eerlijk zeggen en zoals jullie misschien al doorhebben dat ik nog niet helemaal thuis ben in de RRC scene, maar probeer er zoveel mogelijk van te leren! Dus voor iedereen die heeft bijgedragen met een post, BEDANKT!

Gr, Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Mar 2021, 15:52

ChrisRange schreef:Zoals een aantal van jullie aangaven is zo'n Boge unit inderdaad vrij prijzig en misschien niet de ideale oplossing voor deze situatie.

Zeker prijzig (indien leverbaar). Onder de 110 zat een zwaardere uitvoering met een extra stikstofbol er aan, maar die auto heeft dan ook een iets grotere wielbasis en misschien iets meer laadvermogen. Maar ik vond de vering altijd heel comfortabel met die niveauregeling. Daarom heb ik onder de 1984 110 stawag destijds een nieuwe unit geplaatst (1300 gulden) toen het ding defect bleek. En de standaard veren (met loadleveler) onder de 110 zijn 180 lbs. en de dikte van de veer is 16 mm en niet progressief. Zo ook onder de 300 Tdi die ik later aangeschaft had. Daar heb ik standaard 110 achterveren onder geplaatst (een nieuwe loadleveler was niet meer leverbaar en de loadleveler achterveren waren te slap (de auto hing, met wat lading, achterover). De veren, eveneens niet progressief, zijn dikker 20 mm en hebben een hoger draagvermogen (330 lbs). De auto is een beetje stugger geworden, maar toch nog comfortabel genoeg (zeker met wat lading).

Omdat de Discovery 1 en 2 feitelijk gebaseerd zijn op de RRC, zouden die veren in aanmerking kunnen komen.
Wat extra informatie betreffende Discovery veren:
D2Coils - Disco.pdf
(37.7 KiB) 28 keer gedownload
met wat recentere onderdeelnummers.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 21 Mar 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2021, 16:08

ChrisRange schreef:Mijn voorkeur neigt naar de Discovery vering of de Police spec. Misschien juist de Police spec, omdat ik in de toekomst ook plan wat langere reisjes te maken met een dakrek en daktent. (De LPG-tank komt inderdaad erbij, niet ipv de benzinetank)

Zouden dan de veren rondom police spec moeten zijn of alleen achter?

Tja, vóór verandert er niks, dus kan je daar wachten totdat blijkt dat die veren teveel zijn ingezakt.

Verder denk ik dat je als je óók met dakrek en daktent op pad wilt de tweetraps-veren die ik al noemde:
standaard RR '87-'91 - NTC3285 (left) & NRC8113 (right) -- ± 17" length - 178/280 rate - 10.2 coils
nog eens serieus in overweging moet nemen.

Je hebt dan een een "progressief" toenemende terugstelkracht bij dieper inveren. Dat helpt dus ook bij het overhangen waar je met een daklading veel meer last van hebt. Voor het alledaagse gebruik heb je dan een 178 rate tegenover de 170 rate van de police-spec, dat is een verschil dat je niet merkt.

Prettig is dat veren niet teveel kosten, en het wisselen ook niet erg moeilijk is, voor de prijs van een refurbished Boge unit kan je heel wat veer-experimenten doen.

O ja, kijk ook eens of er op de veren die er nu onder zitten nog een herkenbare kleurcodering (een paar slordige kwast-strepen) te vinden is ... wie weet zijn het al lang niet meer de originele veren.

Groeten MarcS

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 21 Mar 2021, 18:36

Op het moment van schrijven helt de hele Range al een beetje over naar rechts, niet extreem, maar wel teveel :lol:

Dus zit eraan te denken, als ik toch bezig ben met bestellen, rondom maar te doen!

Landmarcs schreef:Verder denk ik dat je als je óók met dakrek en daktent op pad wilt de tweetraps-veren die ik al noemde:
standaard RR '87-'91 - NTC3285 (left) & NRC8113 (right) -- ± 17" length - 178/280 rate - 10.2 coils
nog eens serieus in overweging moet nemen.

Ik snap alleen niet helemaal jouw suggestie, zijn de NTC3285 voor links achter en dan de NRC 8113 voor rechtsachter? Want er zit lengte verschil in deze veren, of iig "free length" verschil van 50mm.

De load rating van beide veren zijn inderdaad wel zon 8 lbs/in hoger, maar de totale load is niet eens de helft van de "police spec uit mijn vorige bericht. Ik ben een beetje de weg kwijt waar het dus om gaat. Rating vs Load totaal ?

Daarnaast zouden de onderstaande voldoende zijn, of vooruit denkende aan het sporadische gebruik incl. dakrek+tent ook zwaarder moeten?
ChrisRange schreef:
Dus voor bijvoorbeeld deze:
https://www.paddockspares.com/nrc2119-f ... pring.html

Overigens Marc, waar heb jij de 280 lbs/in en de 10.2 coils vandaan als specs?

Cheers!

109 is je ware

Berichtdoor 109 is je ware » 21 Mar 2021, 19:41

Je zou haast terugverlangen naar de bladvering vn de series :D

Terug naar “Techniek”