Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2021, 13:30

Joep Weijers schreef:De 110 wordt voornamelijk offroad gebruikt, maar het is toch ook wel fijn dat die niet meteen door zijn hoeven zakt bij de minste belading zoals 8 passagiers. Netto heeft het zo'n 3 inch lift gegeven van 6 cm tussen as en bumpstop bij lege belading naar 13 cm :lol:. Ik denk dat het chassis minder snel aan de grond loopt zeker een voordeel is, maar de articulatie gaan we ook in de gaten houden (ik heb ook nog de anti roll bar erop zitten achter).
Zien of die dit nog kan:
6.jpg

Die anti-roll bar heb ik van de 300 Tdi afgehaald, zonder niveauregeling en met die 330 lbs veren vond ik dat niet meer nodig. Dat de auto misschien wat meer overhelt in bochten, vind ik niet erg. De Td5 heeft helemaal geen stabilisatorstang en de oude 110's ook niet (behalve de stationwagen).
Ik vergelijk de Td5 veren (ook de veren die er origineel onder zaten) met die van de 300 Tdi (en de oude setup met niveauregeling).
Ik gebruik de LR ook wel off road en op slechte wegen en dan is de Td5 toch stugger.
[quote="Landmarcs"]Wil je erg veel articulatie dan is niks zo goed als lange slappe veren ... op de weg rijdt dat dan weer als een dweil: het is dus altijd een compromis-keuze[quote] Absoluut, het blijft een compromis.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mar 2021, 14:37

Erik Peters schreef:
Joep Weijers schreef:De 110 wordt voornamelijk offroad gebruikt, maar het is toch ook wel fijn dat die niet meteen door zijn hoeven zakt bij de minste belading zoals 8 passagiers. Netto heeft het zo'n 3 inch lift gegeven van 6 cm tussen as en bumpstop bij lege belading naar 13 cm :lol:. Ik denk dat het chassis minder snel aan de grond loopt zeker een voordeel is, maar de articulatie gaan we ook in de gaten houden (ik heb ook nog de anti roll bar erop zitten achter).
Zien of die dit nog kan:
6.jpg

Die anti-roll bar heb ik van de 300 Tdi afgehaald, zonder niveauregeling en met die 330 lbs veren vond ik dat niet meer nodig. Dat de auto misschien wat meer overhelt in bochten, vind ik niet erg. De Td5 heeft helemaal geen stabilisatorstang en de oude 110's ook niet (behalve de stationwagen).
Ik vergelijk de Td5 veren (ook de veren die er origineel onder zaten) met die van de 300 Tdi (en de oude setup met niveauregeling).
Ik gebruik de LR ook wel off road en op slechte wegen en dan is de Td5 toch stugger.
Landmarcs schreef:Wil je erg veel articulatie dan is niks zo goed als lange slappe veren ... op de weg rijdt dat dan weer als een dweil: het is dus altijd een compromis-keuze
Absoluut, het blijft een compromis.

Erik, Misschien zijn jouw 330 lbs veren effectief toch iets "vriendelijker" en halen ze de nominale 330 lbs niet ?
Verder is denkelijk het Td5 blok het zwaarste dat standaard in de 110 gemonteerd werd, het zit bovendien ook nog eens relatief ver naar voren. Door dat gewicht voorin staat de Td5 denkelijk wat meer op z'n neus -- het zorgt overigens ook voor een prettiger rechtuit-gedrag.

Groeten MarcS

PS   Een stabilisatorstang achter haal je beter weg, die stang houdt de auto rechter, dat is mooi, maar hij vergroot ook de kans op uitbreken achter.
       Off-road trekt de stabilisatorstang de "koets" alleen maar zinloos scheluw, moet je daarna popnagels vervangen.

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 23 Mar 2021, 23:16

Goedenavond mannen,

Bedankt voor de reacties weer!

Erik Peters schreef:In mijn bovengenoemd bestand staat dat NRC8113 progressieve (achter)veren zijn voor een RR EFi, maar de verdere gegevens zijn iets anders (o.a. 8.75 windingen).

Dit had ik ook gevonden op de paddockspares site inderdaad, ander aantal coils, maar de tweede trap stond daar niet bij qua rate.

Ben er denk ik voor achter wel uit en dat wordt twee keer de NRC8113, juist omdat ik mogelijk een keer met dakrek en tent wil verplaatsen, dus dan ietsje meer dan een gewone HD veer wel lekker vind. Zou het uitmaken dat ik gewoon twee keer dezelfde veer monteer, lees net als bij heel veel andere veersets ? :lol:

Landmarcs schreef:Verder is een belangrijk verschil dat de tweetraps "dual-rate" veren ± twee windingen meer hebben, maar verder dus wel ± de lengte van de 150 en 170 rate veren hebben.

Wil de wagen niet te erg verhogen dus denk dan inderdaad dat de NRC8113 prima is!

Voor voor ga ik wel ietsje hoger dan de standaard, juist omdat ik met een dakrek en tent op de voorkant ook wel een paar kilo erbij ga krijgen, maar daar hou ik het dan van de standaard 133 lbs/in naar de 150 van de NRC2119. Tenzij jullie denken dat dit de grootste fout is die ik kan maken haha!
Maar als ik het zo een beetje aanhoor kan het beestje dat prima hebben.

Verder ga ik zoals genoemd vaker on-road dan off-road rijden(helaas, maar wel de harde waarheid haha). Dus dat luchtbalgen verhaal, voor het geval dat, moet ik nog maar eens bekijken. Na een snelle google actie, kwam ik op prijzen van 200 eu per luchtbalg uit, dus dat zal ik nog even uitstellen!

Gr, Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2021, 00:07

ChrisRange schreef:Verder ga ik zoals genoemd vaker on-road dan off-road rijden(helaas, maar wel de harde waarheid haha). Dus dat luchtbalgen verhaal, voor het geval dat, moet ik nog maar eens bekijken. Na een snelle google actie, kwam ik op prijzen van 200 eu per luchtbalg uit, dus dat zal ik nog even uitstellen!
Met lucht(hulp)veren bedoel ik deze: https://www.paddockspares.com/da5011-air-lift-adjustable-air-helper-springs-def-90-range-rover-classic-discovery-1-pair.html per set ongeveer € 200,-. En ik zou geen set met compressor erbij kopen, maar simpele ventielen zoals ook in de banden zitten, de luchtbalgen zijn dan bij een tankstation wel op te pompen. Links en rechts niet gekoppeld zodat, als de auto scheef staat, daar iets meer lucht in kan.
Landmarcs schreef:Erik, Misschien zijn jouw 330 lbs veren effectief toch iets "vriendelijker" en halen ze de nominale 330 lbs niet ?
Dat is best mogelijk, ik heb de 300 Tdi al 23 jaar en de tweedehands veren komen van een nog oudere 110. Maar met 200 á 300 kg aan 'brok'zakken achterin rijdt en veert de Td5 bijna net zo als de 300 Tdi. Maar ik ga niet altijd met extra gewicht achterin rondrijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2021, 09:30

ChrisRange schreef:....
Voor voor ga ik wel ietsje hoger dan de standaard, juist omdat ik met een dakrek en tent op de voorkant ook wel een paar kilo erbij ga krijgen, maar daar hou ik het dan van de standaard 133 lbs/in naar de 150 van de NRC2119. Tenzij jullie denken dat dit de grootste fout is die ik kan maken haha!

Tja ... of het fout is weet ik niet, maar is het niet slimmer eerst even te kijken wat de veren achter doen ?

Vóór kunnen de veren natuurlijk doorgezakt zijn en dus aan vervangen toe zijn, maar dat zie je dán snel genoeg.

Verder denk ik dat je al te zwaar moet tillen mbt de extra lading en de voor-veren.
Vóór rust er sowieso steeds het motorgewicht op de veren. De extra lading zit in belangrijke mate ergens boven de achteras.
Zelfs als daarvan dan het grootste/zwaarste aandeel zoals het hoort zover mogelijk naar voren ligt telt de lading pas half-half als het gaat om de daklast boven het hoofd van de chauffeur, alles achter de chauffeur rust voor het grootste deel op de achterveren.
En ... je doet er sowieso het beste aan bij de daklast naar zo licht als mogelijk te streven.

Verzwaarde voorveren zijn vooral van belang bij auto's met een lier+lierbumper voorop. Die extra kilo's voorop tellen dubbel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2021, 10:59

Landmarcs schreef:     RKB101111 - 16.10 length - 270/420 rate - 8.8 coils - brown/purple
    RKB500300 - 16.90 length - 240/280/360 rate - 9 coils - green/green/white

Hoe kom jij aan de gegevens voor de spring rate van de drietrapsveren?
Ik heb ooit eens de volgende gegevens gevonden: 269 - 315 - 406 lbs.
En ik denk dat deze gegevens beter passen bij mijn ervaringen in vergelijk met de originele tweetraps veren onder de Td5.

Groet,

Erik

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2021, 11:41

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:     RKB101111 - 16.10 length - 270/420 rate - 8.8 coils - brown/purple
    RKB500300 - 16.90 length - 240/280/360 rate - 9 coils - green/green/white

Hoe kom jij aan de gegevens voor de spring rate van de drietrapsveren?
Ik heb ooit eens de volgende gegevens gevonden: 269 - 315 - 406 lbs.
En ik denk dat deze gegevens beter passen bij mijn ervaringen in vergelijk met de originele tweetraps veren onder de Td5.

Deze gegevens vind je hier LandRover SpringInfo.
Zoals ik doorgaf in deze eerdere reactie

Kennelijk zijn de verschillende bronnen het niet altijd eens met elkaar over het hoe en wat ... en daarnaast zitten er denkelijk soms ook gewoon domme foutjes in.

In tegenstelling tot jouw ervaringen denk ik dat de 240/280/360 rate misschien wel beter passend is dan de 269/315/406 rate.
Ik meen dat mijn drietrapsveren "vriendelijker" veren in vergelijking met de tweetraps 270/420 rate. De drietrapsveren zijn immers bedoeld om een 110 StationWagon comfortabeler/vriendelijker te maken. Zou de eerste trap hoegenaamd gelijk zijn dan is de comfortverbetering marginaal

Wellicht zit de waarheid in het midden, wellicht zijn de veerconstanten per production-run ook niet zo "constant" en is het papier geduldig (dat je op het internet niet moet vertrouwen wisten we eigenlijk al).

Maar goed, het vriendelijker veergedrag bij mijn "Puma" kan ook liggen aan 1º het afnemen van de stabilisatorstang achter en/of 2º het later optreden van de zwaarste trap (geleidelijk progressief voelt vriendelijker), en/of 3º opvallend stugge 270/420 rate veren onder mijn "Puma" (ze waren naar mijn gevoel stugger dan de - op papier gelijke - veren onder mijn eerdere Td5).

Groeten MarcS

PS Mijn oude brown/purple 270/420 rate veren (en de stabilisatorstang) zijn in de aanbieding (let op de veren passen alleen onder een 110 of 130).
Ik rijd toch nooit met een zwaar beladen auto en/of een grote daklast. (Edward zal wel zeggen dat mijn oude veren zo goed als nieuw en vrijwel ongebruikt/nauwelijks ingereden zijn.)

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 25 Mar 2021, 22:12

Erik Peters schreef:Met lucht(hulp)veren bedoel ik deze: https://www.paddockspares.com/da5011-ai ... -pair.html per set ongeveer € 200,-.

Deze dan wel rondom, of juist voor de zwaardere daklast alleen achter?

Landmarcs schreef:Zelfs als daarvan dan het grootste/zwaarste aandeel zoals het hoort zover mogelijk naar voren ligt telt de lading pas half-half als het gaat om de daklast boven het hoofd van de chauffeur,

Check, maar in dat geval zou een klein beetje versterking niet erg zijn denk ik... en als ik de achterveren "maximaal" verstevig, denk ik dat het fijn is voor het algemene voorspelbare rijgedrag voor ook wel een iets stuggere veer fijn is? Misschien aanname, met een beetje logica haha?

Daarnaast nog een vraag over een "dead whobble" die ik had gisteravond en mogelijke gerelateerd aan de veren?:
Tijdens het rijden op de snelweg bij het insturen van een bocht kwam er tegelijk een "uitzetting"-streep in het asfalt, waardoor de wielen onafhankelijk daardoor heen stuiterden, zoals je gewend bent met een normale auto. Echter in dit geval begonnen mijn wielen, dus mijn stuur en dus de hele wagen extreem te trillen. Dit hield pas op toen ik flink ging remmen..... Was een bijzondere ervaring om het maar zo te zeggen. Enig idee of dit iets te maken heeft met de slappe voorveren? Heb net een nieuwe stuurdemper geplaatst en weet dat er 1 stuurkogel niet helemaal jovel meer is..

Mogelijk start ik hiervoor een nieuw staartje!

Gr, Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mar 2021, 22:39

ChrisRange schreef:
Erik Peters schreef:Met lucht(hulp)veren bedoel ik deze: https://www.paddockspares.com/da5011-ai ... -pair.html per set ongeveer € 200,-.

Deze dan wel rondom, of juist voor de zwaardere daklast alleen achter?

De helper-luchtbalgen gaan ín de schroefveren en vóór zit daar al een schokbreker - daar past dus geen luchtbalg.

ChrisRange schreef:
Landmarcs schreef:Zelfs als daarvan dan het grootste/zwaarste aandeel zoals het hoort zover mogelijk naar voren ligt telt de lading pas half-half als het gaat om de daklast boven het hoofd van de chauffeur,

Check, maar in dat geval zou een klein beetje versterking niet erg zijn denk ik... en als ik de achterveren "maximaal" verstevig, denk ik dat het fijn is voor het algemene voorspelbare rijgedrag voor ook wel een iets stuggere veer fijn is? Misschien aanname, met een beetje logica haha?

Zolang je vóór bij verkeersdrempels niet tot op de bumpstop doorslaat zou ik juist tevreden zijn met de soepelst denkbare veren vóór.

ChrisRange schreef:Daarnaast nog een vraag over een "dead wobble" die ik had gisteravond en mogelijke gerelateerd aan de veren?:
Tijdens het rijden op de snelweg bij het insturen van een bocht kwam er tegelijk een "uitzetting"-streep in het asfalt, waardoor de wielen onafhankelijk daardoor heen stuiterden, zoals je gewend bent met een normale auto. Echter in dit geval begonnen mijn wielen, dus mijn stuur en dus de hele wagen extreem te trillen. Dit hield pas op toen ik flink ging remmen..... Was een bijzondere ervaring om het maar zo te zeggen. Enig idee of dit iets te maken heeft met de slappe voorveren? Heb net een nieuwe stuurdemper geplaatst en weet dat er 1 stuurkogel niet helemaal jovel meer is.

Eerst die stuurkogel maar eens aanpakken (en direct alle andere spelingen checken), er zijn heel veel bronnen van speling en net iets teveel en/of een optelling van niemendalletjes kan teveel zijn.   Erik kan je beslist nog meer over de death-wobble vertellen.
Ik heb zelf alleen zo nu en dan last van het in fase raken van onbalans in de wielen ... dan is het net alsof een wiel z'n balanceerlood kwijt is.   Ieder wiel op zich is adequaat gebalanceerd maar een plat kantje vanwege iets langer stilstaan kan een boel doen.

Groeten MarcS

ChrisRange

Berichtdoor ChrisRange » 25 Mar 2021, 22:47

Landmarcs schreef:De helper-luchtbalgen gaan ín de schroefveren en vóór zit daar al een schokbreker - daar past dus geen luchtbalg.

check! haha logisch dan ja

Landmarcs schreef:Zolang je vóór bij verkeersdrempels niet tot op de bumpstop doorslaat zou ik juist tevreden zijn met de soepelst denkbare veren vóór.

dat is ook waar! Ik ga dan toch maar voor de standaard voor :)

Landmarcs schreef:Eerst die stuurkogel maar eens aanpakken (en direct alle andere spelingen checken), er zijn heel veel bronnen van speling en net iets teveel en/of een optelling van niemendalletjes kan teveel zijn.

dat is waar! Gebeurde bij mij voor het eerst en heb laatst de voorbanden gebalanceerd! Verder geen last van bij welke snelheid dan ook, dus mogelijk toch door wat speling ergens.... to be continued!

Gr, Chris

Terug naar “Techniek”