Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ChrisRange

Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Berichtdoor ChrisRange » 19 Mar 2021, 08:52

Goedemorgen allemaal,

Binnenkort ga ik LPG laten inbouwen zoals jullie mogelijk in een eerdere post al wel hebben gelezen.
Nu viel mij gisteren op dat de wagen een beetje overhelt naar rechts, wat mij aan het denken zette over de huidige vering.

Even met een maat die wat meer verstand heeft van zaken naar de ophanging gekeken, en inderdaad de vering rondom is wel aan vervanging toe.

Nu de ham-vraag: Wat is jullie ervaring met de vering van een RRC 4 deurs incl LPG tank achterin?

Flink moeten zoeken ook, maar het schijnt dat ik een Boge veer heb, zon self leveling unit, echter ik denk dat die al een tijdje het leven heeft gegeven..

Heb gelezen dat het aan te raden is HD veren te installeren i.v.m. de LPG tank en dan de Boge veer ertussen uit, geen idee of jullie dit ook hebben gedaan. Moeten dan voor ook HD veren of wordt de wagen dan extreem stug voor rijden op de weg?

Genoeg vragen haha!

Mvg, Chris

Landmarcs

Re: Vering i.c.m. LPG tank achterbak

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2021, 10:38

Dag Chris,

Kijk uit met om het even welke HD-veren. Je hebt HD en HD ... soms worden als HD en/of verhogende veren zaken aangeboden die wel doen wat ze beloven maar waar het verschijnsel "vering" of "wegligging" mee verdwijnt.

Je hebt dus sowieso veren nodig die de werking van de Boge-unit compenseren. Wellicht "gewone" Disco-veren, of eventueel iets zwaardere Disco-veren. Wil je nog iets van de werking van de Boge-unit terug dan kan je ook nog eens luchtbalgen in die veren zetten, daarmee kan je de achterkant wat oppompen bij meer lading. Die balgen worden wel als "poormans-solution" gezien maar het is ook een heel goede oplossing (maak je er een lucht-systeem bij dan is het best luxe).

Kijk voor een heel aardig overzicht van de verschillende veren hier: LandRover Springs of LandRover SpringInfo.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Mar 2021, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mar 2021, 10:43

Bij standaard hoogte vind ik de originele veren de beste oplossing. Een lpg tank zal vol wellicht meer wegen dan een volle benzinetank maar of dat verschil HD veren rechtvaardigt betwijfel ik.

Alleen als je ook de kofferbak tot de max gewichtlimiet vol wilt laden is HD wellicht eens nodig maar ik zou gewoon nieuwe originele steken en de Boge vervangen voor een frisse.

Dat rijd beter dan Hd veren. want HD betekent gewoon stugger en daardoor meer laadvermogen. Stug en comfort gaan nie samen nie. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2021, 10:53

Edward schreef:.... maar ik zou gewoon nieuwe originele steken en de Boge vervangen voor een frisse.

Een frisse Boge-unit heeft allerlei prijskaartjes.
Eigenlijk is het een onding want met een toenemende lading gaat ie meer doen en dus wordt de auto met toenemende lading steeds meer een instabiel duikelaartje.
Je wilt bij toenemende lading juist toenemend stugge veren en meer dwarse stabiliteit maar met een Boge-unit krijg je die extra draagkracht midden-onder in plaats van links en rechts ... een eventuele stabilisatorstang lost niks op want die is ook niet progressief bij toenemende lading.
Daarom dus mijn suggestie om standaard Discovery veren te kiezen (die hebben bewezen dat ze werken) en eventueel een paar hulp-balgen.

Groeten MarcS

PS   Gedurende een zekere periode monteerde LandRover ook een Boge-unit onder de "luxere" Defender 110 StationWagon, later ging men weer terug naar de gewone tweetraps-veren, en later drietraps-veren ... en dat werkt goed. De meeste Defenders die ooit met Boge ter wereld kwamen hebben die Boge niet meer (of het zit er nog werkloos onder), zijn de veren achter niet aangepast dan herken je dat aan het slappe doorhangen onder een beetje lading.
PS2 Monteer je substantieel stuggere veren achter, en/of een stugge stabilisatorstang achter dan moet je vóór ook iets doen omdat je anders het risico loopt dat de auto onverwacht en te vroeg achter uitbreekt.

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mar 2021, 11:20

Ja, ik weet dat theorie jouw ding is Marc. :lol: :lol:

Maar het max laadvermogen van een RRC is 800 kg. Probeer dat eens over die klep achterin te tassen en bij 400kg ben je wel moe. Ofwel: daar kom je zelfden of nooit.

Iedereen kan beter ontwerpen dan de fabrikant maar hoewel het systeem wellicht z'n beperkingen kent is het een prima opzet voor een luxewagen als een RRC. Dan kun je wel stellen dat een D1 het niet heeft maar die reed dan ook nieuw al als een natte krant. :shock: :shock: (in tegenstelling tot Marc heb ik ook daadwerkelijk jaren met het hok gereden)

Gewoon de boel origineel houden is de beste optie. De luchtbalgen zijn altijd een fijne aanvulling. Kost niks en is betrouwbaar.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2021, 11:45

Misschien een "spoiler":
Een 4-deurs RangeRover uit 1973 met een 3,9 V8 ... is dat wel een auto waar je een LPG installatie in wilt bouwen ?
Of hoef je bij de inbouw niet naar de RDW ?

Volgens wikipedia kwam de 4-deurs pas in 1981 en de 3,9 V8 pas in 1990.
Er waren natuurlijk al wel eerder 4-deurs ombouwers maar ik kan me een discussie met de RDW-man voorstellen.
Of te wel: als er verder nog wat twijfel is wil je misschien liever géén aanleiding tot discussies.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Mar 2021, 14:14

Voor mijn Defender 300 Tdi (stawag) is al zo'n 10-15 jaar geen nieuwe Boge Nivomat meer leverbaar, daar heb ik dus andere veren onder gezet, omdat de auto wat achterover hing. Dus ik vermoed dat voor de RRC zo'n ding ook niet meer nieuw leverbaar is. Even gezocht en die veronderstelling is juist.
Echter in GB zit een bedrijfje die die dingen (voor de RRC) reviseert. Oude inleveren en dan een gereviseerde terug, zo las ik (in ieder geval op ruilbasis).
Het voordeel van zo'n nivomat is dat, onafhankelijk van de belading, de auto achter altijd op de 'goede' hoogte staat (of komt te staan). Vergelijkbaar met (volledige) luchtvering.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2021, 14:53

Erik Peters schreef:...
Het voordeel van zo'n nivomat is dat, onafhankelijk van de belading, de auto achter altijd op de 'goede' hoogte staat (of komt te staan).

Daar zit dus ook het "grote" nadeel in.
Als we even naar alleen de achteras kijken dan zijn de zijdelings geplaatste veren en eventueel de stabilisatorstang de stabiliserende factor.  
Bij een "normale" toestand, met alleen (schroef)veren neemt de tegendruk met het inveren toe, bovendien is er soms ook nog eens sprake van progressieve veren waarbij de tegendruk bij verder inveren extra toeneemt. Dit levert een systeem dat zich "aanpast" aan de grotere belading, die grotere belading - vaak boven het auto-zwaartepunt - wil de auto verder laten overhangen in de bocht op op een dwarshelling, en de zijdelingse veren werken dit (eventueel zelfs progressief) tegen.
Bij een set-up met een Boge-unit wordt de auto op de "standaard" hoogte gehouden. De zijdelingse veren veren dus niks extra in en de terugstelkracht bij overhangen is dus onafhankelijk van de belading -- tegelijkertijd neemt de neiging om over die Boge-unit te rollen alleen maar toe met een toenemende belading. Of te wel: de auto wil met een toenemende belading steeds meer rollen (Zie ook Wikipedia "One problem with the Range Rover chassis was that it suffered considerably from body roll. Because of this, the suspension was lowered by 20 mm (0.8 in) in 1980, and later gained anti-roll bars. Air suspension was introduced in late 1992 for high-end 1993 models.")

Bedenk dat het dynamische rolpunt van de koets bepaald wordt door de veren waar de koets tussen hangt. Bij een alleen schroefveren opzet kan dat rolpunt boven de laadvloer liggen. Bij een schroefveren + Boge-unit set-up ligt dat rolpunt op dezelfde plek zolang de Boge niks doet. Zodra evenwel die Boge-unit de auto op niveau gaat houden wordt een deel van het gewicht door die unit gedragen, op een punt duidelijk onder de laadvloer en dus verschuift met toenemende lading het rolpunt meer en meer richting die Boge-unit.
Dit is dus een enorm verschil met luchtvering (al dan niet in de vorm van hulpveren). Bij luchtvering neemt de druk in de luchtveren toe en blijft de veer op dezelfde plek de koets dragen. De terugstelkracht neemt dus toe en het rolpunt blijft op dezelfde plek.

Ja ... het is allemaal theorie, in de praktijk is er best mee te leven, maar het is beslist aanwezig ... gewoon eenvoudige natuurkundige wetmaatigheden waar geen verings-wappie tegenop kan. Ga je alleen met een of twee lichte koffers (en een dik gevulde portemonnee) op hotelvakantie dan hoef je je geen zorgen te maken, laad je een forse bagage etc. dan wordt het een ander verhaal.

Groeten MarcS

PS   Zoals ik al schreef: De Boge-unit heeft dus zo z'n prijs ... zelfs het refurbishen is bepaald niet gratis.

Rangie

Berichtdoor Rangie » 19 Mar 2021, 19:42

Jaren gereden met verschillende rrc's op lpg. Beviel prima, maakt je actieradius een stuk groter :lol:
Na veel testen en proberen kwam ik uit op de 'Police spec' achterveren voor de Range.
Hou je met lpg tank de originele rij hoogte, en comfort blijft voortreffelijk
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2021, 20:23

Rangie schreef:Na veel testen en proberen kwam ik uit op de 'Police spec' achterveren voor de Range.

Maar wat is dan die 'Police spec' ?

Als ik de lijsten bekijk zie ik o.a.    NTC8572 met 16.34 length - 200/330 rate -  9.5  coils - pink/yellow/red
of anders de standaard RR '87-'91 NTC3285 met 17.13 length - 178/280 rate - 10.2 coils - green/pink (rear left)
                                                      NRC8113 met 16.47 length - 178/280 rate - 10.2 coils - pink/purple (rear right)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”