stuuruitslag serie 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kamphuis

stuuruitslag serie 3

Berichtdoor kamphuis » 06 Apr 2021, 17:20

Zijn bezig met een serie 3 diesel van 72, naar links sturen gaat prima maar naar rechts heb ik maar de helft van de uitslag van links. Iemand een idee hoe dit zou kunnen??

Erik Peters

Re: stuuruitslag serie 3

Berichtdoor Erik Peters » 06 Apr 2021, 17:35

Dat kan van alles zijn, armen van het hulpstuurhuis niet goed geplaatst, stuurhuis zelf niet in de middenstand (bij rechtuit rijden) of de pitmanarm verkeerd gemonteerd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 07 Apr 2021, 11:15

Steentje in de stoffkap van de stuurdemper (vraag me niet hoe ik dat kan weten :roll: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Apr 2021, 12:59

conny schreef:Steentje in de stoffkap van de stuurdemper (vraag me niet hoe ik dat kan weten :roll: )

Die kende ik nog niet. :)

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Apr 2021, 22:16

of simpelweg de stelschroeven die bij de remtommels zitten om de stuuruitslag in te stellen. ligt er even aan hoeveel het verschil is in centimeters. maar zou idd wel even beginnen met controleren of alles in het midden staat wanneer het stuur recht staat.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

kamphuis

Berichtdoor kamphuis » 08 Apr 2021, 05:39

We gaan ernaar kijken of we het recht kunnen krijgen, dacht in eerste instantie dat het stuurhuis het begeven had. Aanslag punten kon ik zo snel niet vinden, is bij een defender beter te zien. Bedankt voor de reacties !

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 08 Apr 2021, 10:22

Heb met mijn 109 serie 3 in (mindere mate) dezelfde ervaring, linksom een kortere draaicirkel dan rechtsom. Eigenlijk is een betere omschrijving 'minder lange draaicirkel '.
Wat ik zie bij mijn auto is dat het kogelgewricht van de korte stuurstang links ver uitgedraaid staat en rechts helemaal in. Een maand of drie geleden is de auto uitgelijnd en daar zag men geen direct probleem.
Stuur staat recht en sturen gaat ok. Volgens de manual:

IMG_20210408_0958467.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Apr 2021, 21:36

Je moet de pitmann arm wel vooraf in het midden zetten.
Dan heb je R en L evenveel uitslag.
Daarna pas uitlijnen (uitmeten).

Overigens kon zo'n bandenfirma hier er niets van.
Ze begrijpen het systeem niet en doen maar wat.
Je kunt het eenvoudig zelf, gewoon met een stuk aluminium en centimeter (Haynes)
Gaat super goed met banden met langsgroeven, op de mm.
Spaart geld en vervelende discussies met incapabele bandenfirma's.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 11 Apr 2021, 11:12

@dyngo je opmerking over gebrek aan kennis en ervaring bij bandenfirma's is herkenbaar, bij één van de grote ketens had ik een afspraak en toen ik aan kwam rijden kreeg ik te horen dat ze aan zo'n oud ding niet konden/ wilden werken. Maar dit terzijde.

Kan je misschien een foto of scan maken van de uitlijngegevens uit je Haynes, in mijn versie staat er niets over vermeld. Ik heb zojuist een stuurkogel vervangen, en wil checken of de uitlijning nog klopt.

Alvast veel dank,

Groet Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Apr 2021, 20:05

Weel240 schreef:Kan je misschien een foto of scan maken van de uitlijngegevens uit je Haynes, in mijn versie staat er niets over vermeld. Ik heb zojuist een stuurkogel vervangen, en wil checken of de uitlijning nog klopt.
Daar heb jij niks aan!
Een Series hoort toespoor te hebben en een Defender (= permanent 4 wiel aangedreven) uitspoor (dus de Range Rover, permanent 4WD, van dyngo heeft ook uitspoor).
Toespoor controleren 1,2-2,4 mm en dat kun je simpel zelf meten aan de binnenkant van de velgen/banden. Ik heb tegenwoordig een uitschuifbare aluminium steel van een autowasborstel, die ik daarvoor gebruik (lag bij het oud ijzer). Schuif ik uit tegen de wielen aan de (bij mij) achterkant, zet hem vast en kijk aan de voorkant of ik daar dan minimaal (0,5 mm) speling heb. Feitelijk dien je te meten in de hartlijn van het wiel, maar het diff zit al snel in de weg. Wel op dezelfde hoogte vanaf de grond 'meten' en het liefst zo hoog mogelijk. Jij moet dan eerst aan de voorkant kijken, en dan moet er 'achter' 1-1,5 mm speling zijn. Uit het werkplaatshandboek:
Schermafbeelding 2021-04-11 om 19.57.52.png
Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”