Luie TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrmc

Luie TD5?

Berichtdoor jrmc » 23 Apr 2021, 11:45

Ik overweeg de aanschaf van een TD5 uit 2005 met 150K op de teller. Motor loopt prima maar lijkt wat lui en klimt lastig naar snelheden boven de 100km/h. Auto heeft laatste 9 jaar slechts 30000 km gereden. EGR, Maf, Map, katalysator en wastegate worden nagekeken en als het daar niet zit is 'losrijden' dus wellicht de oplossing. Iemand ervaring of dit ook echt gaat werken en na hoeveel km er verbetering merkbaar moet zijn?

Landmarcs

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2021, 14:36

Tja ... "los-rijden" wordt wel eens genoemd ... maar ik vraag me af wat dat dan is.
Aangenomen dat er geen sprake is van een automaat met een of ander zelflerend deel is er voor de rest van de motor niks dat "losgereden" kan worden, dwz. als EGR, Maf, Map, katalysator (heeft ie die?) en wastegate deugen, er geen sprake is van een lekke intercooler, een verstopt inlaattraject of een turbo die vast zit, dan is er nauwelijks iets dat vast of los kan zitten, en/of losgereden kan worden.
Sowieso zijn moderne motoren (de Td5 reken ik daartoe) met zodanige toleranties gefabriceerd dat ook het inrijden niet meer een "dingetje" is waar je al teveel zorg aan moet besteden.

Blijft staan dat de ene en de andere Td5 gewoon vanaf nieuw anders kan zijn. Ik had er eentje die heel lang zeer responsief was ... tegen de tijd dat EGR, Maf, Map en/of wastegate een keertje aandacht nodig hadden landde hij op z'n gepoetste kant, ik heb dus nooit uitgevonden wat er nodig was om de oorspronkelijke respons weer terug te krijgen.

O ja, kijk uit voor een verkoper (of monteur) die zegt: Hij heeft weinig gereden, hij moet gewoon weer losgereden.
Voor je het weet koop je een auto waar jouw portemonee het enige is dat los gaat.
Als het een eenvoudig probleempje was dan moet je je afvragen waarom de verkoper er geen werk van heeft gemaakt ... is het lastig dan moet je je afvragen of die "last" dan wel voldoende in de prijs is verwerkt.

Groeten MarcS

jrmc

Berichtdoor jrmc » 23 Apr 2021, 14:50

Dank je Marc. Dat vraag ik mezelf inderdaad ook af maar er schijnt zoiets te bestaan als de zuigers die bij een te luie rijstijl niet meer de uiterste posities in de cilinders behalen (gaat hier om micro millimeters) en er daardoor een randje ontstaat waar ze niet meer voorbij kunnen.

Koolaanslag kan ook boosdoener zijn heb ik me laten vertellen wat vermindert zou kunnen worden door weer langere stukken te rijden.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Apr 2021, 17:02

Apart verhaal van die zuigers.
Maar in een moderne auto is de ecu zelflerend, en past zich aan aan rijstijl.
Daardoor lijkt het alsof de auto pittiger wordt, naarmate je regelmatig even doortrapt.

groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2021, 18:31

JohanFreelander schreef:Apart verhaal van die zuigers.
Maar in een moderne auto is de ecu zelflerend, en past zich aan aan rijstijl.
Daardoor lijkt het alsof de auto pittiger wordt, naarmate je regelmatig even doortrapt.

Zo modern is een Td5 nu ook weer niet.   :twisted:

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Apr 2021, 18:42

[/quote]

Zo modern is een Td5 nu ook weer niet.   :twisted:[/quote]

Daar heb je natuurlijk een punt, maar de ecu is natuurlijk geen Brits fabricaat en wellicht tot meer in staat dan je zou verwachten wellicht.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2021, 20:03

JohanFreelander schreef:
Zo modern is een Td5 nu ook weer niet.   :twisted:

Daar heb je natuurlijk een punt, maar de ecu is natuurlijk geen Brits fabricaat en wellicht tot meer in staat dan je zou verwachten wellicht.

Ik weet niet beter dan dat juist bij de Td5 óók de ECU (althans dat wat erin geladen is) juist Solihull's own invention is.
De Td5 was indertijd een heel moderne motor, dus was er geen standaard-pakket beschikbaar.

Verder zijn er gewoon diverse "usual suspects" voor een zwakke motor-respons bij de Td5.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 23 Apr 2021, 20:35

jrmc schreef:EGR, Maf, Map, katalysator en wastegate worden nagekeken en als het daar niet zit is 'losrijden' dus wellicht de oplossing.

Eerst maar even afwachten wat het nakijken oplevert?
Luchtinlaattraject, zoals Marc al aangeeft is zeker ook een optie.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Apr 2021, 00:16

Een stootrand zat in het 2,25 3 x gelagerd dieselblokje uit mijn 1973-er 109 destijds, maar dat verwacht ik nog niet in een Td5 met 150.000 km.
Koolaanslag op de zuiger en tegen de kop kan wel, zeker als de motor nooit lekker warm is gereden, maar dat kan verdwijnen door hem lekker heet rijden (of met een speciaal reinigingsmiddel als ik de berichten moet geloven).
Maar echt heet krijg je de Td5 niet (zo makkelijk). Ik had hem op 95 - 100°C (Nanocom), na een snelwegrit van 3 kwartier constant zo'n 120-130 km/u rijdend en zonder (visco)fan en met een gesloten radiatormuff (buitentemperatuur was een graad of 7). Toen liep het blokje lekker.

Groet,

Erik.

p.s. Een stootrand verdwijnt niet van zelf, dat worden dan nieuwe cilindervoeringen, kortom motorrevisie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jrmc

Berichtdoor jrmc » 24 Apr 2021, 07:37

Bedankt voor de antwoorden! Als ik het goed bedgrijp is 'losrijden' dus wel de laatste optie waar jullie aan denken maar zou dus wel kunnen om koolaanslag te verwijderen. Randje in de zuigers en daarmee revisie dus onwaarschijnlijk. Voor mijn beeldvorming, versnellen van 100 naar 130 moet nog redelijk vlot gaan (10-20 sec?) Met die snelheden (in 5) moet de motor nog wel het gevoel geven vooruit te willen?

Terug naar “Techniek”