gezocht vlak uitlaatspruitstuk TD5.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

gezocht vlak uitlaatspruitstuk TD5.

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2021, 10:43

freunden.

ik ben nog steeds op zoek naar een goedkoop setje gevlakt uitlaatspruitstuk inclusief pakking en tapeinden voor mijn 2004 D2 TD5.
heeft er iemand wat op de plank liggen????

probleem is wel dat ik in Frankrijk woon en zo'n 3 maanden geleden heeft een lid hier ook geprobeerd wat op te sturen maar dat is blijkbaar dus niet gelukt hahahaha want ik wacht nog steeds.

paddock en Craddock zijn sinds de Brexit wat minder interessant en wil liever ook geen nieuwprijs betalen.

dank vast voor de reacties.

Roger :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Re: gezocht vlak uitlaatspruitstuk TD5.

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2021, 11:33

Heb er nog wel een liggen, zit nog een turbo aan maar die kan er uiteraard af. Die komt zo van een Td5 af die stukgelopen is.

Is dus goed maar niet gevlakt na demontage. Kan even kijken op m'n graniet plaatje of ie mooi vlak is en nog een poging doen om hem op te sturen, maar dan is deze keer het risico voor jou. ;)

Ben al 20 euri oid het schip in door da Franse volk! :lol: :lol: :lol: Het kan natuurlijk nóóit aan PostNl liggen, da's een topclub.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2021, 11:56

hahaha.

ptt is feilloos.
het blijft shit natuurlijk.
een alternatief is wellicht dat ik de mijne zelf afvlak en de tussenschotjes wegslijp.
geen idee of dat afvlakken moeilijk is en waarmee je dat doet.
het luistert natuurlijk erg nauw.

is niet zo dom wellicht.
of zoeken naar een metaalbewerkingsbedrijf bedrijf.
maar goed, moet sowieso een nieuwe pakking set en tapeinden bestellen.

:roll:

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2021, 12:04

daarbij trouwens een constatering en bijbehorende vraag.

het gillen van de motor treed niet altijd op, maar in reproduceerbare situaties.

met name nadat ik een flink stuk bergaf ben gereden zonder gasgeven en het blok en spruitstuk dus zijn afgekoeld, want geen verbranding maar wel veel koeling, en ik vervolgens weer veel vermogen en dus toeren nodig heb om de volgende berg op te komen.

m.a.w. kop en spruitstuk zijn met verschillende uitzettingscoëfficiënten flink afgekoeld en moeten weer opwarmen.
dan gilt ie vanaf 2750 toeren.

vraag dus. trekt het spruitstuk dus krom bij afkoelen en kun je dus uberhaupt wel constateren dat een spruitstuk krom is als ie gedemonteerd is en hoe gedraagt het zich bij verhitting? wellicht krom als ie heet is en recht als ie koud is of andersom.

feit is dat ie krom is (geweest) op enig moment omdat de twee uiterste tapeinden zijn afgebroken. maar wellicht gebeurt in een extreme situatie van ovverhitting oid.

Roger
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2021, 12:30

De tapeinden heb ik wel vaker gebroken gezien zonder dat de berijder kon bedenken waar of wanneer dat gebeurt zou kunnen zijn. Meestal die het dichtst bij het schutbord. Wellicht de meeste hitte daar?

Vlakken is simpel of lastig afhankelijk van de toestand van het spruitstuk. Ik lijm op een stuk graniet dat ik hier heb (resten van een aanrechtblad maar een glasplaat oid kan ook. Maat van me heeft gewoon de raam vd schuur gebruikt. Wel iets vermoeiender omdat je het gewicht dan moet dragen) een stuk schuurpapier (gewoon met plakband) en trek daar het spruitstuk over. Dan zie je direct waar ie wel en niet geraakt is. Als het niet teveel is kun je dus gewoon schuren, is het veel dan eerst machinaal schuren. Ik gebruik daar gewoon een metaalbandschuurmachine voor die ik toevallig heb maar daar kun je uiteraard ook even voor naar een bedrijf in de buurt gaan.

Daarna controleer ik nog even op de plaat en schuur hem wat fijner. Dan met een nieuwe pakking en klaar. Ik vervang alleen de gebroken studs, de rest laat ik lekker zitten. ;)
Edward van Vugt

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2021, 13:27

ok Edward ga ik ook maar doen.
bestel wel nieuwe pakking, ga wat metaal schuurpapier scoren en vervang ook alleen de gebroken studs.
eerst maar eens zien of ik ze eruit krijg btw.
heb linksdraaiende boren gekocht en linkse tapjes.
ben benieuwd.
is inderdaad degene naast bulkhead en de eerste na de radiator. twee uitersten dus.

denk ook dat ik de tussenschotjes doorslijp. las daar positieve geluiden uit GB over.

Roger
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2021, 20:11

Roger schreef:hahaha.

ptt is feilloos.
het blijft shit natuurlijk.

Tja, ik had tot nog toe geen (grote) problemen met de Franse posterijen.
De Zweedse waren vaker lastig.
Soms is het slimmer een andere vervoerder te kiezen, naar Zweden bleek GLS beter (en daarbij was de zending dan voor één prijs ook verzekerd).
En ... naar Frankrijk probeer ik het zo te regelen dat ik de verzending in het land zelf kan arrangeren ... da's denkelijk weer een stuk betrouwbaarder.

Het betrouwbaarst is denkelijk gewoon gaan brengen.
(Naar ik hoorde was de facto Frankrijk gewoon open, niks controles ... niet verder vertellen.)

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 09 Mei 2021, 21:41

Zelf verstuur ik veel (triumph) onderdelen naar Frankrijk.
Alles via GLS, het gunstigste voor zware onderdelen, gaat op afmeting ipv gewicht.
Verstuur ik in Duitsland, kan het tot 40 kg voor 25 euro, dat is een complete overdrive bak van spitfire.
Alles kom altijd aan, de laatste paar jaar zonder problemen.
Er is een goed volgsysteem, je weet altijd waar het pakket is.
Morgen gaan er weer 4 pakken heen, alles vanuit Aken (40 kg, max 3,00m omtrek)
Kleinere pakken gaat ook goed vanuit NL, maar voor particulieren erg beperkt (30 kg, max 1,50m omtrek)
Daarbij is Duitsland natuurlijk ook bijna alles goedkoper (en het Jever bier terug beter) :lol:

Roger

Berichtdoor Roger » 21 Mei 2021, 08:47

nou, het is uiteindelijk allemaal gelukt.

de drie afgebroken tapeinden relatief eenvoudig kunnen verwijderen zonder enige schade.
heb een klein tooltje gemaakt om in het midden te boren en begon met 4mm links snijdend boortje tot een diepte van ongeveer 5 mm.
vervolgens met 5 mm boortje en uiteindelijk met het 6 mm boortje op lage toeren kwamen ze er alle drie uit.
Result!!!!
Alleen al aan de uitlaatpakking was het probleem duidelijk te zien.
volledig zwart bij de eerste en vijfde poort.
de kop ook volledig zwart en vet.
het spruitstuk was inderdaad krom. een goeie waterpas erop en de vervorming was duidelijk waarneembaar.
de ergste oneffenheid met haakse slijpert en lamellenschijf verwijderd en vervolgens op een vlakke glasplaat en schuurpapier afgevlakt. lekker klusje maar resultaat niet slecht.
ook de tussenschotjes doorgeslepen om wat meer speelruimte te geven.
De hele zaak schoongemaakt, nieuwe pakking en klaar.

helaas wel mijn waste gate valve regulator beschadigd bij het opzij leggen van de Airco compressor. Het kleine plastic luchtnippeltje boven op brak af. niet te repareren uiteraard en de nieuwe is al onderweg, maar uiteindelijk toch een goed resultaat voor 4 uurtjes werk.
:D :D

Roger
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mei 2021, 10:04

Top! Goed gedaan!

Zal je zien dat die andere morgen op de stoep ligt! :lol: :lol:
Edward van Vugt