Track rod end

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maartens

Track rod end

Berichtdoor maartens » 31 Mei 2021, 16:14

Beste mensen,

Van mijn Defender TD5 is de hoes van het track rod end kapot. Althans ik neem aan dat dit ding zo geneomd wordt. Het betreft de verbinding tussen het stuur en het rechter voorwiel. Die brengt dus de kracht van het stuur over naarhet rechtervoorwiel.
Hoe heet dit onderdeel in het nederlands? Wel item moet ik hebben?
Is dit het?
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... smEALw_wcB

Is het links ofrechtse schroefdraad?

Joep Weijers

Re: Track rod end

Berichtdoor Joep Weijers » 31 Mei 2021, 19:46

Het hoesje is ook los te verkrijgen: https://www.budget-parts.nl/onderdelen/ ... ane-black/

Aan het einde van de stuurstang zit een kogel met rechtse draad rtc5869 (inderdaad diegene die je linkte): https://www.lrworkshop.com/diagrams/lan ... mper_53717

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Mei 2021, 23:55

Ja, als er geen speling op zit zou je kunnen volstaan met een nieuw hoesje, kogel even voorzien van 'vers' vet.

En als er ook speling op zit het hele ding vervangen. Ik monteer dan doorgaans een nieuw stuurstang- of spoorstangeind van Lemförder die monteerde Land Rover zelf ook en die gaan redelijk lang mee. Ik heb vroeger wel eens wat anders (goedkoper) geprobeerd, maar die waren rap versleten (soms doordat het hoesje vlot kapot ging).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2021, 08:45

Een Lemforder stuurkogel kost 20 euri en is betrouwbaar. Een Delphi of andere meuk kost 8-12 euro en kan mee of tegen vallen.

Als je zelfs bij alleen een gescheurd hoesje toch de kogel moet demonteren en 20 euro is teveel om je stuurinrichting strak te houden door gewoon een nieuwe te monteren dan moet je gewoon gaan lopen! :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

maartens

Berichtdoor maartens » 01 Jun 2021, 09:52

Dank voor jullie input. Ik ga de kogel vervangen. Gepruts met een hoesje vervangen ga ik mezelf besparen ;-)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2021, 13:09

maartens schreef:Dank voor jullie input. Ik ga de kogel vervangen. Gepruts met een hoesje vervangen ga ik mezelf besparen ;-)

Je kan met de oude kogel in de hand altijd nog kijken of gepiel met hoesjes loont.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jun 2021, 13:47

Och, het wil wel eens voorkomen dat de schroefdraad in de stuur- of spoorstang vastgeroest zit. (bij mij niet, maar ik zorg ervoor dat ik e.e.a. monteer met ruim kopervet). En dan is een hoesje vervangen betrekkelijk eenvoudig als je het conische deel eenmaal los hebt. Ook hoef je dan niet te kijken naar de afstelling (er van uitgaand dat het voor vervanging correct was).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

maartens

Berichtdoor maartens » 03 Jun 2021, 10:49

Beste mensen,

Ik ben even lekker aan het sleutelen...
Ik heb deze set gekocht
https://www.terraintechparts.com/produc ... ver-ba-220
Dat gaat allemaal redelijk probleemloos. Zeker als je de oude vastgeroeste delen niet hoeft los te krijgen en je desnoods met de haakse slijper de zaak oplost :x

Wat me opvalt is dat de 'draglink' net zo lang is als de originele maar dat door de manier waarop deze bevestigd wordt (met extra moeren ipv de originele 'klemmetjes') het geheel ongeveer 12 mm langer is.
M.i. betekent dit nu dat als ik deze nieuwe stang monteer de steeringbox niet meer in 'het midden staat' (lees: recht naar voren richting de voorbumper) bij rechtdoor ook al draai ik de stang helemaal op zijn korste afstand in.

Ik kan natuurlijk de stang iets inkorten.... Moet ik natuurlijk weer eerst de zaak loshalen....

Hebben jullie ervaringen hiermee?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2021, 13:18

maartens schreef:M.i. betekent dit nu dat als ik deze nieuwe stang monteer de steeringbox niet meer in 'het midden staat' (lees: recht naar voren richting de voorbumper) bij rechtdoor ook al draai ik de stang helemaal op zijn korste afstand in.

Ah, dan is het best mogelijk dat het stuurhuis niet in de middenstand staat. Recht naar voren (haaks op de bumper) is niet de middenstand van het stuurhuis. Vanachter het stuur gezien staat de pimanarm iets naar links. Verder mag je er van uit gaan dat de gekochte onderdelen gewoon passen op een standaard auto.
Ik heb op mijn 300 Tdi ook een massieve spoorstang, ik weet niet zeker, misschien ook wel een massieve stuurstang, maar ik had geen problemen met de montage dat de lengte niet klopte.

Groet,

Erik.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Jun 2021, 21:15

De spoorstang (achter vooras) moet hoh 1230 mm zijn. De stuurstang moet hoh 924 mm zijn. Dat is wel belangrijk.

Terug naar “Techniek”