Lucht-hulpvering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston
Berichten: 259
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Lucht-hulpvering

Berichtdoor Houston » 06 Jun 2021, 11:05

Omdat we in de zomer nogal wat gewicht meesjouwen (daktent, kampeerspullen, fietsen achterop enz) had de koplampverstelling te weinig standen om nog genoeg licht op de straat te laten schijnen. :D

Na een tip op dit forum in oktober, vorig jaar:
Edward schreef:Eens! Er is geen enkele set up die beide extremen kan verenigen. Tenzij je 5K wilt verdampen in luchtvering.

De balgen in de veren zijn een goede, simpele, betaalbare en betrouwbare oplossing. Zelfs als je een set reserve in de auto gooit dan is nog steeds niet heel kostbaar.

En het is een beproefd systeem waar legio LaRo's mee rond rijden. :D

een set airlift 1000 besteld.
Deze dus:

https://www.airliftcompany.com/products ... lift-1000/

Installatie is inderdaad niet zo moeilijk en omdat ze toch los moesten, ook maar meteen de schokbrekers vervangen. (ze deden niet veel meer... :( )
Nadat de wielen er weer onder zaten en met al het gewicht ingeladen, eerst een test gedaan met lege balgen.
Door de nieuwe schokbrekers (gewoon de standaardversie) voelde ik al een enorm verschil en veerden we niet meer in tot aan de bumpstops. :D
Met 1,5 bar in de hulpveren voelt de vering net zo stug als wanneer de auto leeg is.
De komende tijd maar een beetje experimenteren en zoeken wanneer het optimaal is, qua draagkracht en comfort.
In ieder geval staat de auto, ook met alle vakantietroep erin, weer recht en hoef ik me geen zorgen te maken dat de vogels in hun nachtrust gestoord worden omdat ik met m'n koplampen in hun nest schijn, als ik langsrij.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs
Berichten: 7682
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2021, 16:03

Houston schreef:...
Nadat de wielen er weer onder zaten en met al het gewicht ingeladen, eerst een test gedaan met lege balgen.
Door de nieuwe schokbrekers (gewoon de standaardversie) voelde ik al een enorm verschil en veerden we niet meer in tot aan de bumpstops. ... .

Ik weet niet hoe het bij de 90 zit maar bij mijn 2010er 110 bleken er - bij een tweetraps => drietraps veren wissel achter - gasgevulde schokbrekers onder te zitten, en die schokbrekers hebben dus ook nog een bescheiden stukje eigen draagkracht. (Bij mijn oude Td5 waren het vrijwel zeker gewone recht-toe recht-aan schokbrekers.)

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1284
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Ron63 » 06 Jun 2021, 21:22

Als ik vroeger goed heb opgelet is dat gas een toevoeging bij de olie om schuimen tegen te gaan. Weet niet of dat wat aan de draagkracht doet.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2305
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2021, 22:43

Ron63 schreef:Als ik vroeger goed heb opgelet is dat gas een toevoeging bij de olie om schuimen tegen te gaan. Weet niet of dat wat aan de draagkracht doet.

Inderdaad het is om schuimen tegen te gaan (of dampbellen in de hete olie) en daarom staat dat gas ook onder druk.
Ik heb onder mijn Td5 4 nieuwe Bilstein B6 offroad gasgevulde schokdempers gemonteerd, daar moest ik met mijn volle gewicht op om die dingen ingedrukt te krijgen, zodat ik ze kon monteren (ingedrukt houden heb ik met een touw gedaan anders waren zo weer op volle lengte). De auto stond na montage dan ook iets hoger op zijn veren.
Maar meestal is de druk niet zo hoog als in die Bilsteins.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7682
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2021, 23:28

Erik Peters schreef:Inderdaad het is om schuimen tegen te gaan (of dampbellen in de hete olie) en daarom staat dat gas ook onder druk.
Ik heb onder mijn Td5 4 nieuwe Bilstein B6 offroad gasgevulde schokdempers gemonteerd, daar moest ik met mijn volle gewicht op om die dingen ingedrukt te krijgen, zodat ik ze kon monteren (ingedrukt houden heb ik met een touw gedaan anders waren zo weer op volle lengte). De auto stond na montage dan ook iets hoger op zijn veren.
Maar meestal is de druk niet zo hoog als in die Bilsteins.

Precies, de standaard-montage schokbrekers onder mijn "Puma" 110 waren redelijk gemakkelijk in te drukken ... maar veerden weldegelijk ook weer (traag) uit -- dus leveren ze een bescheiden bijdrage aan de draagkracht. Het niet meer tot de bumpstops doorslaan kan een stukje extra draagkracht zijn, maar denkelijk vooral de betere demping van de nieuwe schokbrekers waardoor sowieso het "doorslaan" vermindert.

Groeten MarcS

conny
Berichten: 640
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor conny » 08 Jun 2021, 11:27

Let er op, met die luchtbalgen, dat je ze oppompt voor je de auto gaat beladen. Anders is de werking een stuk minder. 2,5 bar is max

Houston
Berichten: 259
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Houston » 08 Jun 2021, 11:38

O echt?
Bedankt voor de tip!
Heb er nu 1,5 in, dat leek me eerst wel genoeg. en ik meende dat 2 de max was dus was al van plan om t niet te overdrijven.
Denk dat t sowieso ook wel genoeg is maar voor t comfort kan iets minder misschien ook wel. Maar dat ga ik gewoon n beetje proberen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Houston
Berichten: 259
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Houston » 08 Jun 2021, 11:41

Ron63 schreef:Als ik vroeger goed heb opgelet is dat gas een toevoeging bij de olie om schuimen tegen te gaan. Weet niet of dat wat aan de draagkracht doet.

Groet Ron

Klopt.
Mijn 'garagist' bleek schokbreker-specialist en volgens hem is gasgevuld alleen zinvol wanneer het reservoir erbuiten zit.
Anders is t inderdaad alleen tegen t schuimen en mixt t wanneer t te heet wordt en de werking een stuk minder...

(ik had gewoon de standaard schokbrekers gemonteerd. Die leken me goed genoeg want Land Rover is toch gewoon een kwaliteitsproduct? :geek: en de prijs pastte me beter! ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6815
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lucht-hulpvering

Berichtdoor Edward » 08 Jun 2021, 12:12

Dat is wel héél kort door de bocht. Gasgevuld zonder extern reservoir is wel degelijk zinvol en bij normaal gebruik net zo effectief als een schokbreker met extern reservoir,

Een extern reservois geeft extra koeling en dus blijft bij hoge belasting de werking beter gegarandeerd. Daarom zie je dat ook bij motoren die hard kunnen, race-auto's en trucks, etc. Maar ook een extern reservoir warmt op en wordt uiteindelijk heet.

Shocks met een extern reservoir zijn substantieel duurder en hebben op een LaRo alleen nut als je op reis over lange pistes gaat rijden of als je gewoon een scheurneus bent.

Mijn Disco staat op gasgevulde FOX schokdempers en die waren zo al duur zat. De externe kosten nog een keer het dubbele. Maar voor het beetje off road en het normale straatracen voldoen ze boven verwachting!
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sdjnsm en 26 gasten