Probleem versnellingsmechanisme Freelander 1800

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Heinvogelzang

Probleem versnellingsmechanisme Freelander 1800

Berichtdoor Heinvogelzang » 13 Jun 2021, 14:30

Gisteren reed ik met mijn dochter in onze Freelander 1,8 I uit 2005. Zoals altijd geheel naar onze zin. Totdat ik moest afremmen en merkte dat de versnellingspook plotseling wel erg soepel aanvoelde. Toen ik weer optrok en schakelde, nam die “soepelheid” alleen maar toe, todat ik na enkele honderden meters de pook wilde bedienen er er dus niets meer gebeurde. De pook voelde zich zo vrij dat het leek alsof ik in een pannetje (zeer waterige) soep aan het roeren was.
Ik ben toen, denk ik, in de derde versnelling naar huis gereden, want meer waren er niet meer voor handen. Inmiddels heb ik het een en ander open gemaakt en onder de auto gelegen en ben ik er achter gekomen dat de stang die aan de versnellingspook vast zit en via een kruiskoppeling verbonden is met de as die de versnellingsbak ingaat, bij die genoemde kruiskoppeling is los geraakt. Ik kan niet goed zien wat er door het gat heen gezeten heeft?? De kruiskoppeling schuift nl over het uiteinde van de as heen en door beide kan dan een bevestiging-schroef/stift/pen??? geschoven/gestoken/geschroefd worden, zodat beiden aan elkaar blijven zitten en er geschakeld kan worden. Wie kan mij helpen en vertellen wat ik nodig heb? Zie ook de foto’s. Dan ga ik daar naar op zoek (ik heb helaas zelf nog geen werkplaatshulpboek, moet er dus maar gaan komen!
Alvast dank voor de reacties

Onderwerp aangepast ivm leesbaarheid.
Chris / forumbeheer
Bijlagen
8940F752-8915-40E3-8867-7834D50C11F3.jpeg
Kruiskoppeling
2F4E444C-6B13-40B3-9B67-782C2A91F4FE.jpeg
Zo horen onderdelen aan elkaar gekoppeld te zijn.
B11320AC-5890-4252-98DB-E2A1D0068B49.jpeg
As versnellingsbak

Edward

Re: Probleem versnellingsmechanismr

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2021, 15:15

Gewoon een bout M8x45 als ik het zo zie op Lr-parts
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jun 2021, 15:24

Van een Feelander weet ik zo goed als niks, maar als je hier kijkt: https://allbrit.de/epc.cfm?PAGE=J01040&CAR=L6&SPRACHE=DE (helaas geen onderdeelnummers) dan denk ik dat het onderdeeltjes 27 en 28 zijn die nu missen: een (span)stiftje en een verend beugeltje om het stiftje op de plaats te houden.
Als je even de maat van het gat op meet, dan zou je misschien een (nood)reparatie kunnen uitvoeren met een boutje en een zelfborgende moer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Heinvogelzang

Berichtdoor Heinvogelzang » 13 Jun 2021, 18:38

Heren bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat sites afgestruind en nuttige info gevonden.

Terug naar “Techniek”