Grijs kenteken defender 90 uit 2000 ombouwen naar truck cab of dakloos / soft top?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jeroenhulscher

Grijs kenteken defender 90 uit 2000 ombouwen naar truck cab of dakloos / soft top?

Berichtdoor jeroenhulscher » 06 Sep 2021, 14:57

Hallo allen, ik heb een vraag waarbij ik wellicht gewoon bij de RDW moet zijn, maar ik wil geen slapende honden wakker maken :)

Ik ben bezig met een restauratie inclusief chassiswissel van mijn '2000 defender 90. Dat is nu een hardtop met verhoging zodat 'ie aan de eisen voldoet voor grijs kenteken. Nu de auto grotendeels uit elkaar ligt en ik langzaam ben gestart met de opbouw van het chassis - dat overigens door de RDW geschouwd is, ben ik aan het kijken naar de opties.

Opties
    - Ombouw naar truck cab (mits ik dat nog kan vinden)
    - Ombouw naar dakloos + soft top
    - Zo houden

De vragen die ik heb, en waarover ik geen goed antwoord kan vinden
    - Als ik truckcab of dakloos kies, is dit dan toegestaan binnen de grijs kenteken regels? Of moet het een gesloten cabine blijven?
    - Als besluit grijs kenteken dan maar te laten varen en toch voor een van deze opties te gaan, heeft dan dan nog andere gevolgen behalve dat ik - flink - meer belasting moet gaan betalen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ron63

Re: Grijs kenteken defender 90 uit 2000 ombouwen naar truck cab of dakloos / soft top?

Berichtdoor Ron63 » 06 Sep 2021, 17:18

130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Re: Grijs kenteken defender 90 uit 2000 ombouwen naar truck cab of dakloos / soft top?

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2021, 18:00

Voor een grijze soft-top zal je die zachte top moeten verhogen en dat is ondanks het "zachte" van de top niet echt eenvoudig.

Voor een Truck-Cab zal je laadklep een extra verlengingskadertje moeten geven (of je moet zo heet gewassen zijn dat je in een heel krappe truck-cab past).
NB  Zo'n extra verleng-kadertje is natuurlijk nooit de "mooiste" oplossing maar als je het combineert met een set solide bumperettes (of misschien nog beter een constructie gebaseerd op de verschijningsvorm van zulke bumperettes) dan hoeft zo'n uitspringende achterklep niet al te storend te zijn.   Ik zag ooit een "harde" opbouw met een "opleg-deur" en zelfs dat viel mee ... het feit dat het een auto in een donkere kleur was hielp daarbij.

Groeten MarcS

jeroenhulscher

Berichtdoor jeroenhulscher » 12 Okt 2021, 16:23

Dank Landmarcs, en Ron63. Die belastingdienstpagina vond ik vooral heel ehm...onoverzichtelijk, maar met jouw antwoord, Landmarcs, ben ik eigenlijk het meest geholpen. Het wordt complex is eigenlijk de conclusie. Ik denk dan dat ik deze maar zo laat, en dan wordt de volgende wel een soft-top ;-)

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2021, 18:37

Het is vrij simpel:

- dak demonteren
- zijwanden demonteren
- achterdeur demonteren

- klep monteren op de plaats vd deur
- softtop monteren
- belasting betalen voor een geel kenteken auto.

Het is eigenlijk heel simpel. Je moet alleen niet de voordelen van het kwart tarief willen zonder de voorwaarden die daaraan gesteld worden.

Wil je voordelig cabrio? Koop een Series van vóór 1987
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2021, 19:01

Edward schreef:Het is vrij simpel:

- dak demonteren
- zijwanden demonteren
- achterdeur demonteren

- klep monteren op de plaats vd deur
- softtop monteren
- belasting betalen voor een geel kenteken auto.

Het is eigenlijk heel simpel. Je moet alleen niet de voordelen van het kwart tarief willen zonder de voorwaarden die daaraan gesteld worden.

Ik bedenk nu dat het wellicht kan zonder die klep op de plaats van de deur, dwz met slechts een beperkte laadvloer-verlenging.
Iets om eens aan de MRB-mannen te vragen. Overigens is het dan wel handig als je eerst de regelgeving geheel doorgrond, zonder voorkennis stel je waarschijnlijk niet de goede vragen, zonder goede vragen krijg je ook geen goede antwoorden.

Daarna moet je wel een oplossing bedenken om nog bagage mee te nemen - da's de grijskenteken-paradox: soms is een speciaal als bedrijfsauto ingerichte auto minder bedrijfsgericht.

Groeten MarcS

PS   Waarom ik eerder schreef dat je de softtop zou moeten ophogen weet ik niet, daar ben ik even de weg kwijt.
PS2 Ik zie overigens geen enkele winst in de dakloze-auto, behalve wellicht een misplaatste solidariteit met de daklozen zonder auto.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2021, 07:45

Ik heb het nooit nagemeten maar wellicht haalt een softtop nét de gestelde binnenhoogte die vereist is. Verder veranderd er aan de maten weinig dus als het blok past dan past het.

Het maakt voor de belastingdienst niet uit of je carrosserie van stof is of van aluminiumfolie. Dat zie je ook bij de 130, als je een huif hebt is het een gesloten wagen en moet ie aan de maten grijs kenteken voldoen. Bij de 130 haal je dat niet en dus riskeren al die lui een naheffing van 10K+ euri's.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2021, 10:06

Edward schreef:Ik heb het nooit nagemeten maar wellicht haalt een softtop nét de gestelde binnenhoogte die vereist is. Verder veranderd er aan de maten weinig dus als het blok past dan past het.

Precies ... bij de 90 is met name de lengte van het blok een blok aan je been (of zo je wilt een knieën-kraker).
Ik denk - maar weten doe ik het niet - dat een open laadbak zonder schot/laadklep gemeten wordt tot aan de rand van de laadvloer (en die laadvloer kan je desnoods iets verlengen).   Als je daarvoor een "akkoord" krijgt (liefst wel op schrift) dan resteert er alleen het oplossen van het losse-bagage-probleem (die bagage mag denkelijk wel weer in koffers/containers zolang die maar eenvoudig afneembaar zijn).

Groeten MarcS

PS   Ik keek nog even terug en zie dat Jeroen met ingrijpend "onderhoud" bezig is. In principe is dan een bescheiden chassis-verlening een optie. De auto is dan niet meer origineel (of zo je wilt juist uitzonderlijk "origineel"). Zo'n 10 a 15 cm meer oversteek achter is denkelijk ruimschoots genoeg ... alleen moet je het mooi vinden en zin hebben in het extra werk.

Terug naar “Techniek”