Juiste RAL nummer witte dak van een Series 3?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Juiste RAL nummer witte dak van een Series 3?

Berichtdoor Weel240 » 08 Sep 2021, 09:10

Weet iemand misschien het RAL nummer van het witte dak van een Series 3 bj 1977 hoort te hebben en welke finsh?
Ik kreeg een advies RAL 9001 hoogglans, maar dat blijkt te fel wit in combinatie met m'n 109 donkergroene pick-up truck.

Alvas dank en groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Re: Juiste RAL nummer witte dak van een Series 3?

Berichtdoor Edward » 08 Sep 2021, 10:02

De juiste Ral kleur bestaat natuurlijk helemaal niet in relatie tot een Serie want de fabriek deed en doet niet aan Ral. Maar Limestone komt min of meer overeen met 1013.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2021, 10:52

Edward schreef:De juiste Ral kleur bestaat natuurlijk helemaal niet in relatie tot een Serie want de fabriek deed en doet niet aan Ral. Maar Limestone komt min of meer overeen met 1013.

Zoals ik al vaker schreef:
RAL is een coderingssysteem om kleuren van verf en andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld; RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. De standaard wordt beheerd door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e.V. ditmaal geleend van Wikipedia

Het zou op z'n minst opvallend zijn wanneer een Britse constructeur en/of verfmenger zich iets gelegen zou laten liggen aan een Duits "systeem".   Een systeem dat helemaal geen "systeem" is maar slechts een hap-snap standaardisering van utilitaire kleuren: dus de kleur van de PTT, de Politie, of militaire camouflage-kleuren ... later kwamen er ook "gebruikskleuren" bij, maar nog steeds nogal willekeurig.   En vergis je niet: de namen zijn ook nogal willekeurig, dwz zoals die indertijd uit de pen vloeide, 1013 heet bijv ook wel "parelwit" en is juist een tint die verre van "wit" is.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Sep 2021, 12:36

Ik weet het Marc, snap de hang naar Ral kleuren ook niet. Iedere fatsoenlijke automat boer kan kleuren mengen die je wilt. In een pot, in een spuitbus etc.

Wil je het dak niet spuiten maar schilderen dan is Sigma S2U geweldig spul dat moei vloeit en een als gespoten resultaat geeft. Over Allgrund grondverf is het een bewezen systeem dat op menig LaRo zit.

Dat kun je ook in alle kleuren laten mengen volgens welke systeem dan ook. Ral, Ncs, Pms, verzin het maar. En kleuren scannen en daarbij een recept maken en mengen kan ook iedere verf of autolak boer.

Dus waarom een kleur kiezen uit een "het is het net niet systeem"? Maar die discussie ga ik niet eens meer aan en roep gewoon de meest gevraagde Ral nummers als het langs komt. :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op 09 Sep 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Sep 2021, 13:19

Och, ik heb zelfs 1015 op mijn velgen zitten en dat is nog meer 'beige', maar die kleur kwam het beste overeen met het 'witte' dak en raampartij van de 110 stawag uit 1984, die ik gehad heb. Zoiets:
roan-brown.jpeg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2021, 19:25

Wellicht is die RAL 1015 de betere keuze als je toch gemakkelijk een RAL kleur wilt die ± op "Limestone" lijkt.
Na een paar jaar verbleken, vergelen en anderszins van kleur verschieten is het met om het even welke kleur een gokje.
Wat in ieder geval zeker is: het "wit" op de LandRovers is met de jaren steeds witter geworden, "Limestone" was dus altijd al de "geelste".   Voor de velgen is dat witte wit niet ideaal: de velgen zien er dan eerder vuil uit.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Sep 2021, 08:20

Edward schreef:Wil je het dak niet spuiten maar schilderen dan is Sikkens S2U geweldig spul dat mooi vloeit en een als gespoten resultaat geeft.

Dat ben ik met Edward eens.
Ik heb dat spul (in hoogglans) op de wanden in mijn WC geschilderd, gewoon met de kwast, het resultaat is alsof de verf erop gespoten is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 09 Sep 2021, 08:23

Bedankt voor de info en de RAL nummers voor het witte dak.

De 44 jaar jonge Engelse Dame moest wat opgedoft worden voor een heuse oldtimer rit. Er zat praktisch geen verf meer op het dak en dat klusje stond al een tijdje op de rol plus nu een aanleiding. Voor de groene delen van de pick-up truck volstond alleen een wasbeurt, met de hand uiteraard en het is geloof ik de 2e keer in anderhalf jaar tijd dat dit gebeurt.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Old_Lady

Berichtdoor Old_Lady » 12 Okt 2021, 22:38

Voor mijn 109 heb ik dit uitgezocht en kwam tot het volgende:
Limestone:
Land Rover code LR273
Rover RTC4044A
Dupont 38505

Bij een online verwinkel heb ik uiteindelijk de originele kleur zo kunnen bestellen, geloof dat ik hier geen link mag plaatsen, maar stuur me gerust een PB..
Hard werk hard genieten

Terug naar “Techniek”