Onderhoud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
koenNL

Onderhoud

Berichtdoor koenNL » 30 Sep 2021, 22:00

Hoi Allemaal,

Ik heb sinds kort een defender 110 uit 2004. Hij heeft 167.000 gelopen en van de laatste 100.000 zitten de meeste rekeningen erbij.

De vorige eigenaar liet alles tijdens de APK maken maar volgens mij verder weinig onderhoud. Graag wil ik weten welk onderhoud ik het beste kan uitvoeren zodat hij weer lang mee kan.

De banden heb ik al vervangen net als de velgen die niet geschikt waren voor tubeless banden.

Het volgende wil ik vervangen en heb ik alles al voor besteld:

- motorblok olie en de twee filters
- versnellingsbak bak en tussenbak olie
- Voor en achter differentieel olie
- brandstoffilter
- luchtfilter
- remblokken voor en achter, deze zijn ook niet meer al te best.
- kleppendeksel pakking, deze lekt wat

Wat moet ik naast de olie en filters nog meer doen?

- gloeibougies
- koelvloeistof
- remvloeistof

Wat al een keer vervangen is:

- Kabelboom en ECU omdat die vol liep met olie, zou vervangen zijn door een beter zodat dit niet meer gebeurt
- nieuwe cylinder kop
- nieuwe turbo

Of het bekende boutje van de olie pomp is gecontroleerd weet ik niet maar volgens mij zodat voor een 2004 TD4 niet nodig hoeven zijn.

Alle tips zijn welkom!

Groet Koen

Landmarcs

Re: Onderhoud

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2021, 23:01

Dag Koen,

Als je de onderhoudshistorie van de laatste 100.000 km hebt dan kan je die misschien eens in een "schemaatje" zetten en dat dan vergelijken met het door LandRover voorgeschreven onderhoud.
Op zich is er weinig tegen om onderhoud en APK samen te laten vallen, met wat geluk is een Td5 betrouwbaar genoeg om een jaar-interval probleemloos door te komen ... echte problemen zie je juist bij diegenen die bij de APK op al het niet acute onderhoud bespaarden, dan komen er vanzelf tussentijdse problemen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Sep 2021, 23:28

koenNL schreef:Het volgende wil ik vervangen en heb ik alles al voor besteld:
En dan maar hopen dat de remklauwen of eigenlijk de zuigertjes in die remklauwen niet aangeroest zijn, anders moet je de remklauwen ook nog reviseren (dan wel vervangen). Een voordeel is dan wel dat de remvloeistof ook meteen vervangen wordt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2021, 10:18

Erik Peters schreef:
koenNL schreef:Het volgende wil ik vervangen en heb ik alles al voor besteld:
En dan maar hopen dat de remklauwen of eigenlijk de zuigertjes in die remklauwen niet aangeroest zijn, anders moet je de remklauwen ook nog reviseren (dan wel vervangen). Een voordeel is dan wel dat de remvloeistof ook meteen vervangen wordt.

Wellicht reviseren met RVS-zuigertjes.   't Is niet origineel, en ook niet geheel onderhoudsvrij maar wel duurzamer.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2021, 10:44

Een Td5 blok met 167.000 kilometer op de teller dat een nieuwe injectordraadboom nodig heeft geloof ik best. Dat kan vroeg gebeuren, laat of niet, maar is moeilijk te voorspellen.

Dat de ecu vervangen zou moeten worden klinkt al onwaarschijnlijk maar het kan.

Maarrrrr: een Td5 met die km stand ie een nieuwe turbo en een nieuwe kop nodig heeft???????

Dat kan eigenlijk alleen als ie te weinig olie heeft gehad en dat kan dan weer grote kans door de oliepomp komen.

Hoe dan ook, ik zou grondig onderzoek doen want ik vetrouw het hele ding voor geen meter meer......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2021, 12:03

Edward schreef:Een Td5 blok met 167.000 kilometer op de teller ....

Maarrrrr: een Td5 met die km stand ie een nieuwe turbo en een nieuwe kop nodig heeft???????

Dat kan eigenlijk alleen als ie te weinig olie heeft gehad en dat kan dan weer grote kans door de oliepomp komen.

Hoe dan ook, ik zou grondig onderzoek doen want ik vertrouw het hele ding voor geen meter meer......

Tja, er waren indertijd naast het oliepomp-boutje ook issues met de kop. Die issues waren frequenter bij de Disco, maar waarschijnlijk om dat die vaker door "luxe-rijders" als een "luxe-wagen" bereden werd.
Die "issues" waren er niet talrijk maar toch wat vaker. Wellicht was er gewoon een net iets te groot percentage zwakke koppen ... en was het de eindgebruiker die in de praktijk de finale duurzaamheidstest deed.
Een beetje te lang met te weinig koelmiddel kan ook nog.

En die Turbo ... dat is natuurlijk wat zorgelijker, maar er zijn ook garagisten die je graag een nieuwe Turbo verkopen. Met een beetje pech snappen ze de uitlezing niet en is het niet de Turbo maar gewoon de brandstofpomp.

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 01 Okt 2021, 12:33

Het probleem 'oliepompboutje' is niet relateert aan de turbo of de kop. Cilinderkop kwam inderdaad voor wat Marc zegt, turbo is wat minder voorkomend probleem, maar kan ook.

Ik denk dat we geen paniek moeten zaaien: zeer waarschijnlijk draait die TD5 hartstikke prima.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2021, 12:40

Coen83 schreef:Het probleem 'oliepompboutje' is niet relateert aan de turbo of de kop. Cilinderkop kwam inderdaad voor wat Marc zegt, turbo is wat minder voorkomend probleem, maar kan ook.

Ik denk dat we geen paniek moeten zaaien: zeer waarschijnlijk draait die TD5 hartstikke prima.

Nee, want het eerste wat kapot loopt is niet de turbo gevolgd door de kop, gevold door de krukas. Zonder olie werkt alles prima...... :shock: :shock:

En ik zaai geen paniek. Alleen als ik een auto zou willen kopen en die heeft geen 170K gedraaid en de wereld is vervangen dan heb ik een hele hoop vraagtekens. Ik weet er ook geen kloot van want ik heb 3 Td5's gereden tot 360K aan toe zonder ooit iets anders dan een aanbouwdeel als dynamo of stuurpomp kapot (versleten) te hebben gehad......

Maar een nieuwe turbo en kop is iig geen normaal gebruik en geen normale slijtage.

Niet dat ik TS z'n pret wil bederven als het ding het verder goed dat zal het wel best zijn. Maar iets niet benoemen is ook niet erg oprecht......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Okt 2021, 13:50

Blijven altijd uitzonderingen, ik was de klos bij 125.000km met een ingelopen nokkenas. Oorzaak?, (de 80.000 die er voor gereden zijn nooit olie tekort gehad)

Groet Ron

Ps: Koen als het goed is heb je een TD5 in plaats van TD4.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 01 Okt 2021, 13:57

Een spiksplinter nieuwe turbo kan ook na 500 kilometer in de soep draaien hoor ;)
Mijn Turbo heeft het 170000 volgehouden voor hou brak (op de snelweg)
Gelukkig geen verdere schade en nu na 360000 draait hij nog lekker mee hoor.
In die 360K nog nooit een druppel olie verbruik waargenomen
(letop...gebruik, dus niet verlies ;)

Terug naar “Techniek”