Onderhoud

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Onderhoud

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2021, 15:12

trix G4 schreef:Een spiksplinter nieuwe turbo kan ook na 500 kilometer in de soep draaien hoor ;)

't Is met kop en turbo samen natuurlijk wel iets meer dan een enkele trieste kans, maar dubbel 6 gooien kan ook, net als er toch ook steeds weer mensen zijn die de hoofdprijs in de loterij winnen.   Je weet nu in ieder geval dat je een nieuwe(re) turbo hebt, een een kop(pakking) die als het meezit ook later als gemiddeld aan vervanging toe is.

Tegelijkertijd kan ik ook met Edward meevoelen: Het is in ieder geval geen gelukkig startpunt.   De Renault waarmee ik waterslag had heb ik ook geruime tijd met wat extra zorg om het hart rondgereden. Toen de ellende zo'n 3 jaar voorbij was was die zorg heel aardig gesleten.
Ik verkocht de auto voor de opkopersprijs aan een goede vriend (hij kende de historie, hij wist ook dat de Renault nog kort voor het einde van de 8 jaar plaatwerk-garantie wat essentieel nieuw plaatwerk had gekregen) en hij heeft de Renault nog jaren mishandeld zonder dat de motor (of het plaatwerk) krimp gaf ... de goede vriend is dus nog steeds een goede vriend.

Moraal van het verhaal: Nooit pech of tegenslag is misschien wel het mooiste, goed gerepareerde ellende kan eventueel beter uitpakken want de reparaties zouden maar zo wat extra levensduur kunnen opleveren ... van niks weten is misschien het makkelijkst maar ook de grootste onzekerheid.

Groeten MarcS

koenNL

Berichtdoor koenNL » 01 Okt 2021, 16:19

Bedankt voor all reacties.

Het blok draait erg mooi, loopt lekker en verbruikt geen olie. Ik weet dat er wat risico’s zitten aan een blok met deze reparaties maar persoonlijk weet ik liever wat er allemaal gedaan is. En ik vindt het ook wel leuk om de techniek te leren en te sleutelen.

Ik ga het onderhoud uitvoeren en hopelijk nog 10 jaar en 100.000 km met veel plezier rijden:-)

Het is idd een td5 :-)

Groet Koen

koenNL

Berichtdoor koenNL » 02 Okt 2021, 13:13

Vandaag de olie in de tussenbak, versnellingsbak en differentieels vervangen. Op het voor diff na zag de olie er nog goed uit.
Ook even de luchtfilter en de brandstof filter vervangen, die aan de roest te zien er al even onder zat.

De olie voor het blok was nog niet binnen dus dat volgt snel.

Ik liep alleen tegen 1 ding aan, de bout om de olie van de versnellingsbak af te laten is wat ik overal zie normaal een bout die je met een sleutel 27 loshaalt. Bij mij zat hier een zelfde soort bout als bij de tussenbak maar dan geen 1/2 maar 3/4. Is dit origineel of is deze een keer vervangen?

Ik heb ook de oude rekeningen nog even bekeken, het goede nieuws de cylinderkop, turbo en computer zijn 5 jaar en 60.000km geleden vervangen en sindsdien geen issues meer. Het slechte nieuws het lijkt wel door een olie tekort te zijn ontstaan. Maar hopen dat er verder echte schade is aan het blok.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Okt 2021, 13:57

Als ie sindsdien 60K gedaan heeft zal dat wel meevallen. De lagerschalen van de krukas zullen waarschijnlijk geïnspecteerd zijn en niet vervangen hebben hoeven worden anders hadden ze op de factuur gestaan.

Zouden ze wel beschadigd zijn geweest en niet gecontroleerd dan was dat al wel boven gekomen. Een slechte lagerschaal gaat zomaar geen 60K mee.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2021, 20:41

koenNL schreef:Vandaag de olie in de tussenbak, versnellingsbak en differentieels vervangen. Op het voor diff na zag de olie er nog goed uit.

De olie uit het voordifferentieel is vaker nogal zwart. Daar spelen diverse zaken: De homokineten zitten met een eenvoudige keerring gescheiden links en recht, en de swivel-bollen zijn gevuld met speciaal swivel-vet, dat is dus een bron van een (hopelijk lichte) "vervuiling". Verder is het een relatief "zwak" Rover differentieel, en dat differentieel zit ook nog eens in weer en wind wat de vervuiling en veroudering van de olie bevordert.
Bij een "oudere" 110 is het achterdifferentieel een Salisbury-differentieel en die zijn onder normale omstandigheden niet stuk te krijgen (gaan ze wel stuk dan zijn ze bewerkelijk).

Groeten MarcS

koenNL

Berichtdoor koenNL » 03 Okt 2021, 21:58

koenNL schreef:Ik liep alleen tegen 1 ding aan, de bout om de olie van de versnellingsbak af te laten is wat ik overal zie normaal een bout die je met een sleutel 27 loshaalt. Bij mij zat hier een zelfde soort bout als bij de tussenbak maar dan geen 1/2 maar 3/4. Is dit origineel of is deze een keer vervangen?

Inmiddels ook uitgevonden dat er net vanaf mijn serienummer in 2004 een ander bout is geplaatst voor het af laten lopen van de versnellingsbak, de moer met koperenring is vervangen door een plug vergelijkbaar met die van de tussenbak alleen dus 3/4 ipv 1/2.

Weet iemand of ik die maar ook die plug met de torx gewoon kan vervangen door de plug die op de tussenbak zit?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Okt 2021, 00:12

koenNL schreef:Weet iemand of ik die maar ook die plug met de torx gewoon kan vervangen door de plug die op de tussenbak zit?

Waarom wil je dat, je hebt die plug met de torx nu toch ook los gekregen??
Ik vermoed ook dat er verschillende diameters pluggen gebruikt zijn.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

koenNL

Berichtdoor koenNL » 04 Okt 2021, 11:58

Ik wil bij de volgende olie beurt alle bouten vervangen omdat deze verroest zijn aan de buitenste randen en er niet meer volledig in kunnen.
Er zijn twee redenen waarom ik ze liever vervang voor voor de normale bouten:
1) deze zijn een stuk goedkoper
2) dan kan ik alles met hetzelfde gereedschap open maken wel zo makkelijk.

Ik had ergens op een engels forum gelezen dat de torx bout exact gelijk is aan die 1/2 versie, maar wil het wel zeker weten anders hou ik het liever origineel.

koenNL

Berichtdoor koenNL » 12 Okt 2021, 20:26

C447980E-6D7E-4A36-8A4F-BA09204FA14F.jpeg

Nog een vraagje, ik heb de olie verwisseld maar kan niet met zekerheid vaststellen waar nu de waadplug zit.

Klopt het dat het er twee zijn bij de gele en blauwe markering op de foto?

En zitten deze standaard dicht of beter om standaard eruit te laten?

Groet Koen

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Okt 2021, 23:21

Volgens mij zit er één waadplug, en die zit op het laagste punt ('de gele').
En de waadplug dien je er normaal gesproken in te draaien voordat je een doorwading maakt met de auto.
Bij de 300 Tdi zit er ook nog een waadplug vóór bij de distributie. En die zit normaal gesproken in een houdertje geschroefd vlak naast het gat waar die dan in gezet dient te worden vóór een doorwading.

Normaal gesproken zit de waadplug er niet in, eventuele lekolie (krukaskeerring, priseas keerring en mogelijk slave-cilinder) kan dan uit het koppelingshuis lopen (en hopelijk blijft de koppelingsplaat dan vrij van olie).
Ik heb mijn waadplug er altijd in zitten, maar hij wordt er wel af en toe uit gedraaid om te controleren of er niks lekt. Maar dat kan ik dan doen op een (schone) plek waar het mij beter uitkomt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”