Uitlezen evt herprogrammeren 10AS unit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marcel van B

Uitlezen evt herprogrammeren 10AS unit

Berichtdoor Marcel van B » 08 Okt 2021, 06:58

Beste mensen,

Als ik de portieren van mijn Defender 90 uit 1997 open gaat de interieurverlichting niet aan. Enkel bij het uitschakelen van het alarm via de afstandsbediening knipperen deze lampen 1 keer. Het alarm werkt verder naar behoren, dwz deze reageert op openen van de portieren. Wel is de ontvangst van de zender redelijk beperkt en klinkt de claxon niet bij aan- en uitzetten van ‘t alarm (maar weet niet zeker of dat wel de bedoeling is).

De dealer waar ik de auto in april van dit jaar heb gekocht suggereert dat de 10AS unit mogelijk niet bij deze auto hoort. En via een ander kanaal krijg ik de suggestie terug dat de unit op een Disco geconfigureerd zou kunnen zijn. Of dat de data daarop corrupt is. Mijn vraag: Is er een mogelijkheid om dit controleren en evt. opnieuw te configureren? Zo ja, waar/bij wie zou ik daarvoor terecht kunnen?

BVD en vriendelijke groet,

Marcel

Erik Peters

Re: Uitlezen evt herprogrammeren 10AS unit

Berichtdoor Erik Peters » 08 Okt 2021, 17:55

Je hebt het schakelaartje op de binnenverlichting wel goed staan? Dat heeft 3 standen: uit, aan of via het deurcontact dan wel alarm aan of uit (en dit is meen ik de middenstand).
Ook willen de deurcontacten wel eens storing geven, dan gaat de binnenverlichting ook niet aan.
De claxon hoor je normaal niet bij in of uitschakelen van het alarm, alleen de knipperlichten doen het even.
Als je de auto op het alarm zet met de bestuurdersdeur open dan hoor je, als het goed is, de claxon een paar keer toeteren.

De dealer zou de unit opnieuw kunnen instellen, wel alle sleutels/afstandbedieningen meenemen. Of met daarvoor geschikte apparatuur, bijvoorbeeld een Nanocom, zou je het zelf kunnen doen.

Ik geloof wel dat je niet onbeperkt nieuwe sleutels/afstandbedieningen kunt inlezen, maar dat dit maar een beperkt aantal malen mogelijk is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Marcel van B

Berichtdoor Marcel van B » 10 Okt 2021, 12:24

Dag Erik,

Bedankt voor ‘t meedenken! Goed om te weten dat de claxon niet klinkt bij in- en uitschakelen van het alarm. De deurschakelaars lijken te werken, immers het alarm gaat af als de deuren geopend worden met t alarm erop. Het is dus enkel de binnenverlichting die niet aangaat als de deuren geopend worden. Via iemand in Engeland heb ik vernomen dat dit mogelijk duidt op een Discovery instelling. Hij kan de 10AS unit herprogrammeren, maar dan zou ik m dus moeten uitbouwen, opsturen en dan is ie dus een tijdje weg. Ik weet niet of de auto in de tussentijd dan nog normaal te gebruiken is. En ik vind t ook wel een risico om af te wachten of t daarna wel daadwerkelijk werkt of dat er mogelijk andere storingen kunnen optreden. Je hebt dan niet echt iemand om op terug te vallen. Vandaar ook mijn vraag of er iemand meer in de buurt is die dit herprogrammeren ook kan.

Vriendelijke groet,

Marcel

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Okt 2021, 19:01

Als je het alarm eruit haalt, dan start de auto hoogstwaarschijnlijk niet meer. Als je er dan toch mee wilt rijden moet je allerlei kunstgrepen uithalen, zodat de auto start en ook blijft lopen.
Bij de Discovery gaat volgens mij de binnenverlichting ook aan als je met de afstandsbediening de deuren van slot doet en het alarm 'uitschakelt'. Bij het inschakelen van het alarm en op slot doen van de deuren blijft de binnenverlichting nog eventjes branden en wordt dan langzaam gedimd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 10 Okt 2021, 19:30

De dealer waar je hem gekocht hebt kan toch gewoon de testkast erop zetten ?
Dan kun je de instellingen gewoon veranderen

Via nanocom bij mijn Defender kun je volgens mij apart ergens aanzetten dat de binnenverlichting aangaat bij alarm afzetten

Let echter wel op: als je er geen verstand van hebt laat je het beter door een deskundige doen.
Mocht je iets verkeerds aan of uitzetten kan het zomaar zijn dat je startblokering er op blijft en je auto nooit meer start !!

Dus: in hoeverre is het van belang of je binnenverlichting aan of uit gaat....

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 10 Okt 2021, 20:10

Van '97 dus ik neem aan dat het nog een 300tdi is . Dan is het allemaal niet zo spannend . Je kunt de spider (zwart kastje in accubox) doorlussen om de startblokkering te omzeilen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2021, 20:34

OttoVink schreef:Van '97 dus ik neem aan dat het nog een 300tdi is . Dan is het allemaal niet zo spannend . Je kunt de spider (zwart kastje in accubox) doorlussen om de startblokkering te omzeilen.

Maarrr .... is het niet wel zo slim om gewoon hier "thuis" iemand te zoeken die die 10AS kan bijsturen ?
Dat scheelt een boel gedoe en geeft je ook nog eens wat goodwill en een makkelijker route als er toch iets niet naar je zin is.

Met een beetje pech betaal je ook nog eens opnieuw invoerrechten wanneer de unit weer terug de EU-buitengrens over komt.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Okt 2021, 20:51

Je zegt dat het alarm afgaat door de deurschakelaar, waarom zou deze niet afgaan door de bewegings sensor?

Ff uit mijn hoofd, de binnen verlichting gaat toch na verloop van tijd uit (ook als je de auto niet op alarm zet). Als je dan de deur open doet gaat dan de binnenverlichting aan?

Misschien kan je wat met mijn gedachte gang.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Okt 2021, 21:20

Ron63 schreef:Ff uit mijn hoofd, de binnen verlichting gaat toch na verloop van tijd uit (ook als je de auto niet op alarm zet). Als je dan de deur open doet gaat dan de binnenverlichting aan?

Klopt, dat doet het bij mijn 300 Tdi uit 1998 wel. Behalve als de deurschakelaar geen goed massa maakt, dan blijft het licht uit na openen van de deur. En vaak na een beetje frunniken aan het kunststof pennetje gaat ineens de binnenverlichting aan.

Groet,

Erik.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Okt 2021, 01:22

Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Van '97 dus ik neem aan dat het nog een 300tdi is . Dan is het allemaal niet zo spannend . Je kunt de spider (zwart kastje in accubox) doorlussen om de startblokkering te omzeilen.

Maarrr .... is het niet wel zo slim om gewoon hier "thuis" iemand te zoeken die die 10AS kan bijsturen ?
Dat scheelt een boel gedoe en geeft je ook nog eens wat goodwill en een makkelijker route als er toch iets niet naar je zin is.

Met een beetje pech betaal je ook nog eens opnieuw invoerrechten wanneer de unit weer terug de EU-buitengrens over komt.

Groeten MarcS

Uiteraard eerst contacten, keyfobs, batterijen etc checken. De 10AS kan kuren hebben. Is niet meer nieuw leverbaar. Weet alleen van een adres in uk (naam even kwijt) die er iets mee kan. Onlangs een gehad die startblokkering niet meer vrijgaf. Meestal is dan het advies spider doorlussen. alarm/startblokkering 300 tdi stelt toch niet veel voor. Heb daar zelf ook moeite mee, hou het graag origineel, maar het kan de betrouwbaarheid van een oude auto wel vergroten.

Terug naar “Techniek”