Kortsluiting Achteruitrijlicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Kortsluiting Achteruitrijlicht

Berichtdoor dyngo » 21 Okt 2021, 21:01

En ik maar denken dat die geweldige led lampen veel minder verbruikten voor veel meer licht.
Nou, heb nog een plank vol duplo lampjes liggen.
En dat met die zekeringen is natuurlijk waar.
Alleen is het electrisch circuit in een 70er RR zo simpel ..
Er is zelden iets stuk, behalve dat verdomde zekeringkastje.
Hetzelfde doosje als in triumph spitfire, altijd slechte contacten.
Maar als je dat weet zoek je niet verder :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2021, 21:37

dyngo schreef:En ik maar denken dat die geweldige led lampen veel minder verbruikten voor veel meer licht.

Hmm ... een Defender heeft alleen LED-lampen als de eigenaar die er later op heeft (laten) zetten.
Verder heb je gelijk: LED-koplampen leveren maar weinig winst op.

Ik dacht evenwel aan de steeds fellere gloeilampjes en -lampen. De kleinere lichtjes zijn van gloeiende spijkers toch wat "helderder" geworden, de koplampen zijn van 40/45 naar 55/60 Watt gegaan, en dat is dan gewoon standaard.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 25 Okt 2021, 17:55

Inderdaad precies 20 jaar gaan ze mee :lol: Die van mij doet na vorige week niets meer. Geen kortsluiting maar ook geen achteruitrijlicht. Schakelaar is net binnen
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2021, 15:51

Jankouwenberg schreef:Inderdaad precies 20 jaar gaan ze mee :lol: Die van mij doet na vorige week niets meer. Geen kortsluiting maar ook geen achteruitrijlicht. Schakelaar is net binnen

Niets doen, óók geen kortsluiting is dan toch de betere variant.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 30 Okt 2021, 08:47

Ja nietsdoen zou kunnen tot de volgende APK. Maar vervelende is dat er in mijn geval ook een achteruitrij camera gekoppeld is aan de achteruitrijlamp. En in de smalle straatjes van de randstad waar ik ook wel eens moet zijn, is die camera een must.

Ik heb gister dus de schakelaar vervangen, maar wat een k……. Klus is dat zeg. Ik heb airco dus de tunnel kan maar een stukje omhoog. Uiteraard ook cubby box er even uit. Maar dan nog is het heel lastig er een 19 mm op te krijgen. Waarom hebben ze het moer gedeelte van de schakelaar niet iets verder naar buiten laten doorlopen☹️? En bij montage van de nieuwe schakelaar moet je echt enorm voorzichtig zijn dat je de Electra kabels niet kapot draait tegen de kabelboom die er stijf langs loopt.

Ik was er schrik niet maar liefst 4 uur mee bezig. (Oké mijn cubby box zit vol electronica die ook helemaal los moest). Ik hoop dat dit ding het weer even vol gaat houden.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2021, 10:15

Landmarcs schreef:Niets doen, óók geen kortsluiting is dan toch de betere variant.

Jankouwenberg schreef:Ja nietsdoen zou kunnen tot de volgende APK. Maar vervelende is dat er in mijn geval ook een achteruitrij camera gekoppeld is aan de achteruitrijlamp. En in de smalle straatjes van de randstad waar ik ook wel eens moet zijn, is die camera een must.

Tja, mijn "niets doen" sloeg terug op de schakelaar: die niets deed, zelfs geen kortsluiting.
Geen achteruitrij-licht lijkt mij ook heel onhandig, ik heb vanwege het betere zicht "zelfs" direct een tweede op mijn "Puma" besteld.
Ik had wellicht beter direct LED kunnen bestellen (of gaat de schakelaar sowieso stuk, is het voor de verandering niet een stukje Lucas-electrickery).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Okt 2021, 10:45

Jankouwenberg schreef:Maar dan nog is het heel lastig er een 19 mm op te krijgen. Waarom hebben ze het moer gedeelte van de schakelaar niet iets verder naar buiten laten doorlopen☹️? Ik was er schrik niet maar liefst 4 uur mee bezig.

Ja, ik weet het. Het heeft mij ook een hele middag gekost, dat was dan wel inclusief het maken van een hulpstukje voor het vastdraaien.
Je moet de draden uit de schakelaar niet beschadigen, dus een normale dop ging niet, ik heb maar een pijpsleutel opgeofferd en een stuk hooischudder tand als hefboom gebruikt.

En ik denk dat de schakelaar ‘gewoon’ verslijt en niet kapot gaat door overbelasting. Bij mij schakelt het alleen een 21W lampje.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”