variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bert Spronk

variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Berichtdoor Bert Spronk » 19 Feb 2012, 15:48

Aangezien ik komend jaar de turbo van de 300tdi discovery wil gaan vervangen , ben ik voor de volgende vraag komen te staan , ga ik deze vervangen voor eenzelfde orginel garret of vervang ik hem voor een variabele turbo zoals die bv ook op de 2.8 international zit.

De 300tdi bevalt uitstekend echter is voor mij het late bijkomen van de turbo cq turbo gat weleens een probleem min punt vandaar mijn vraag .

Wie kent de voor en tegens

Roger B.

Re: variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2012, 15:53

voor, breder werktraject, dus minder gat voor de turbo inkomt
tegen, meer belasting op je motor, mechanisch en thermisch, dus eerder je motor gaar..

maar je weet nu al dat je komend jaar de turbo moet vervangen? als ie nu al niet goed is kan ie HEEL snel echt stuk zijn, als ie nu nog goed is kan het best zijn dat ie nog jaren mee kan....of ben jij zo'n gek die een turbo van 500 euro preventief elke twee ton vervangt?
gone

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 19 Feb 2012, 16:09

Nope zo n gek die hem idd preventief na 3,5ton vervangt ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Feb 2012, 16:19

ken zat 300TDI's die het waarschijnlijk zwaarder hebben dan bij jou die met 5 ton nog met de originele turbo reden...dus idd geld te veel of gek ;-)
gone

Dixo

Re:variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Berichtdoor Dixo » 19 Feb 2012, 16:36

Als je toch al gaat vervangen, zou ik inderdaad iets extra investeren in een variabele. Rij er maar eens mee, scheelt een hoop.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 19 Feb 2012, 16:41

Bert Spronk wrote:
Aangezien ik komend jaar de turbo van de 300tdi discovery wil gaan vervangen , ben ik voor de volgende vraag komen te staan , ga ik deze vervangen voor eenzelfde orginel garret of vervang ik hem voor een variabele turbo zoals die bv ook op de 2.8 international zit.

De 300tdi bevalt uitstekend echter is voor mij het late bijkomen van de turbo cq turbo gat weleens een probleem min punt vandaar mijn vraag .

Wie kent de voor en tegens

My collegue at work replaced his Td5 Turbo with a VVT Turbo and now would never change back and he has a huge amount of experience in LR Technology. He got the S208-1 and the one you would fit would be the S191. I would also recommend a larger intercooler but the results are impressive. BTW he tows a large caravan up some big mountains in the South of France and Northern Spain and noticed a big difference in comparison to his fathers normal Td5 with a similar load.

I'm sure you can Google the company but I can't advertise a competitors product ;)

Rob (who has nothing whatsoever to do with http://www.turbotechnics.com/ at all)
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

MarcP38

Berichtdoor MarcP38 » 20 Feb 2012, 11:23

Bert,

Je kunt de "Boost Compensator" & "Diaphragm Spring Pre-load" op de brandstofpomp ook iets verstellen. Hierdoor kun je of iets meer brandtstof in laten spuiten en/of het tijdstip wijzigen waardoor de turbo iets sneller oppakt.

Ik kan je een pdf document sturen waar dit in staat beschreven.

Heb mijn pomp op een 200tdi met deze afstellingen weer terug gesteld daar de auto veel zwarte rook gaf toen ik hem kocht. Bleek dat de vorige eigenaar gedacht had dat meer brandtstof meer vermogen zou opleveren. Tevens heb ik de diaphragm veer iets vertseld zodat ie sneller oppakt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Feb 2012, 14:09

De eenvoudigste manier om een 200tdi meer te laten presteren is toch echt wel meer diesel, dus je roetstop iets ruimer...mijn disco ging van ruim 140 max, naar dik 160 max op de teller en ook wegrijden pakte ie veel beter, en inderdaad iets pluimen bij volgas wegrijden
gone

Philip

Berichtdoor Philip » 20 Feb 2012, 19:35

Probeer de volgende link eens:
http://bellautoservices.co.uk/products/vnt-vgt-turbo/300-tdi-vnt-vgt-turbo/

Ze halen hun spul ook bij turbotechnics, maar bij Bell Auto Service heb je ook nog eens het juiste verhaaltje er bij.

Als je dan toch een andere turbo wilt steken: doe dan zo'n VGT ookwel VNT

Bij de 2.8TGV pakt ie al op voor 1400 rpm. Je kan dus al overschakelen naar z'n 4 of 5 bij een lager toerental omdat je zat koppel hebt, dus het "cruised" heel fijn.

Sloop de EGR er af. Plaats een grotere intercooler. Maak het inlaatspruitstuk schoon.
Zet de VNT er tussen. Isoleer je uitlaatspruitstuk met van die speciale hitte werende tape en het stuk uitlaatpijp achter de turbo tot aan de bocht onder de auto.
Rij eerst eventjes rond om te wennen aan het vroeger oppakken. Schroef daarna je brandstofpomp een beetje op

(ongeveer 1.5 slag aan de achterzijde en 1 slag bovenop: svp deze informatie verifieren voor jouw type brandstof pomp!!!!)

Veel plezier met het koppel! :woohoo:

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 23 Feb 2012, 09:11

hoi
net toevallig , kijk ens op prikkerspagina, bart van dessel, heeft deze week er eene op gezet.
gr pascal

Terug naar “Techniek”