variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Franc

Re:variabele turbo plaatsen wel of niet doen

Berichtdoor Franc » 23 Feb 2012, 22:58

Link

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Jul 2012, 05:38

Hallo,

Het vervangen van de standaard turbo voor een vvt turbo zoals die oa ook op de 2,8 powerstroke motor zit is een move die ik hier in brazilie bij al heel wat mensen heb gezien.

Ja de motor zal een berg meer power gaan geven, maar besef wel dat de 2,5 een wezelijk ander blok is als de 2,8 (lees zwakker) en dus dubbel op zijn donder gaat krijgen, nl en een 2,5 met 2,8 vermogen, en een zwakkere lay out van het hele blok tov van een 2,8

Verder zal er wel het eea aan verbouwingswerk om de hoek komen kijken om met name het inlaattraject goed te krijgen.

Ik heb bij mijn 300 tdi 6 weken geleden de turbo vervangen door een standaard turbo.
In het verleden had ik de pomp al eens open laten draaien om het verlies aan turbo vermogen te compenseren doordat de turbu indertijd al niet echt fris meer was.
Gevolg hiervan was det het proces van het gaan hemelen alleen maar versneld werd, maar dat is even off topic.
Nu had ik de pomp nog niet teruggeschroeft naar origineel omdat ik daar niet eerder aan toe was.
gekomen. Iets wat ik vorige week in gedaan heb, in combinatie met de timing een tikje vervroegen. (ook had ik al eerder de Boostdruk iets aangepast (LDA) hetgeen mark P38 al ter sprake bracht. Resultaat, beter verbruik, minder rook, en het ding gaat af als een raket, trapte hem in no time naar 120 en had over maar ben gestopt.
Omdat ik hem door het vervroegen stationair iets te hoog vond lopen heb ik hem een tikje terug gezet waardoor hij iets rustiger loopt maar ook iets minder fel is wat op zich geen ramp is.

Anyway, als de keus is tussen variabele of standaard, zou ik , voor het behoud van motor voor standard gaan, en een stukje vermogenswinst zoeken in het LDA verhaal en hem ietsjes vervroegen. Verwacht geen hele kuddes paarden meer, maar wel merkbare vermogens winst.
Ik ben er og niet aan toegekomen om het LDA verhaal met bij behorende instellingen en testprogje toe te passen, maar ik ben heilig overtuigd van een stukje vermogenswinst gehaald uit fijntunen. Bij mij is het al duidelijk merkbaar terwijl het maar even een experimentje was, en zonder hetsecuur uit te balanceren.

De variabele turbo?????...... er zullen net zo veel voors als tegens zijn, maar ik zou er niet aan beginnen!
Als je persé aan die variabele turbo wilt, hang er dan gewoon een heel powerstroke bloke in zodat je zeker weet dat die overweg kanmet het vermogen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Jul 2012, 05:46

RobStewart schrijft:

Aangezien ik komend jaar de turbo van de 300tdi discovery wil gaan vervangen , ben ik voor de volgende vraag komen te staan , ga ik deze vervangen voor eenzelfde orginel garret of vervang ik hem voor een variabele turbo zoals die bv ook op de 2.8 international zit.

De 300tdi bevalt uitstekend echter is voor mij het late bijkomen van de turbo cq turbo gat weleens een probleem min punt vandaar mijn vraag .

Wie kent de voor en tegens

My collegue at work replaced his Td5 Turbo with a VVT Turbo and now would never change back and he has a huge amount of experience in LR Technology. He got the S208-1 and the one you would fit would be the S191. I would also recommend a larger intercooler but the results are impressive. BTW he tows a large caravan up some big mountains in the South of France and Northern Spain and noticed a big difference in comparison to his fathers normal Td5 with a similar load.

I'm sure you can Google the company but I can't advertise a competitors product ;)

Rob (who has nothing whatsoever to do with http://www.turbotechnics.com/ at all)

Rob, with all due respect,

A Td5 is a completely different engine then a 200 or 300 TDi (as you may be aware off :P )
I have heard about the Variable turbo on a Td5 many times before as being allmost a plug and play solution with great advantages

The contrary is the case for a 200 or 300 Tdi engine in wicht the forces increase enormously and, nor is it a plug and play solution

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 17 Jul 2012, 16:40

Dat aanpassen van de LDA, kan dat ook met de vroege 300Tdi, zonder electronica? (300Tdi uit eind 1994 Discovery)

iemand een architect nodig?

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Jul 2012, 18:13

TomVooges schrijft:
Dat aanpassen van de LDA, kan dat ook met de vroege 300Tdi, zonder electronica? (300Tdi uit eind 1994 Discovery)

@ Tom,

Jazeker,

Het is immers een puur mechanisch verhaal.
Zolang je een boostpressure regeling bovenop je inspuitpomp hebt zitten met de slang naar de turbo, kan het :)

Luke

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 19 Jul 2012, 00:33

Luke schrijft:
TomVooges schrijft:

@ Tom,

Jazeker,

Zolang je een boostpressure regeling bovenop je inspuitpomp hebt zitten met de slang naar de turbo, kan het :)

Luke

Ahh, dankjewel. Is hier ook een uitleg van? Linkje misschien?

Op zich kom ik niet veel tekort met de 300tdi, behalve op vakantie, volgeladen en dan vooral op de snelweg. Aangezien de motor nu richting de 450.000km gaat, houd ik rekening met revisie op termijn, dan wordt ie wel mechanisch getuned! Tot die tijd biedt dit trucje misschien al voldoening. Er zit sinds 20.000 een nieuwe turbo (standaard) op.

iemand een architect nodig?

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Jul 2012, 04:14

TomVooges schrijft:
Luke schrijft:
TomVooges schrijft:

@ Tom,

Jazeker,

Luke

Ahh, dankjewel. Is hier ook een uitleg van? Linkje misschien?

Op zich kom ik niet veel tekort met de 300tdi, behalve op vakantie, volgeladen en dan vooral op de snelweg. Aangezien de motor nu richting de 450.000km gaat, houd ik rekening met revisie op termijn, dan wordt ie wel mechanisch getuned! Tot die tijd biedt dit trucje misschien al voldoening. Er zit sinds 20.000 een nieuwe turbo (standaard) op.

Hallo Tom,

De onderstaande link is de meest precieze en uitgebreide beschrijving van eea
die ik tot nog toe heb kunnnen vinden Achtergrond info en stap voor stap omschrijving wat te doen. Let wel...don't overdo it ! en alles voor eigen risico uiteraard

Link: http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Tuning_Land_Rover_Tdi_engines_Rev_2.pdf

En feitelijk is dit dus al tunen waar je mee bezig bent

NB montage van een turboboost meter en als jh=het even kan een uitlaat temp meter verdienen aanbeveling.

Succes, Luke

Als je een testprogje erbij wilt hebben wat ik zelf heb gemaakt moet je het maar even laten weten

Terug naar “Techniek”